ההוא שלא רואה בעיניים | דעה

הוא שותק ומתחמק ממה שעלול לשרוף אותו במחסום הלגיטימציה, הוא מבין הבנה עמוקה את התקשורת הישראלית והוא מוציא לפועל רעיונות כה פשוטים ביצועית. איתמר בן גביר לא רק מבין את הנוסחה אלא שולט בה

ח"כ איתמר בן גביר
יכול להיות מרוצה. ח"כ איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשבועות האחרונים ועל רקע היציאה לבחירות, מתחוורת השליטה העצמית של אחד מ-120 נבחרינו, דווקא ההוא שנוהגים להגדיר לא רואה בעיניים. זה שנעמד מול מצלמות הטלוויזיה בגיל 18 ומאז לא זז מהן, זה שהתפוצצו לו כמה פיוזים במהלך השנים, זה שפילס את דרכו והצליח, אחרי חמש מערכות בחירות, להצטרף לכנסת ישראל. האיש שפיצח את הנוסחה – איתמר בן גביר.

את ההיסטוריה של בן גביר כולנו מכירים. דשנו בה, אבל רבים מאלה הבורחים לטיעונים המוכרים מתעלמים מהדרך המרשימה שבה הצליח חבר הכנסת להתמקם במיינסטרים הישראלי. הוא עשה זאת בעזרת ההבנה של שני דברים חשובים: לדעת לשתוק כשצריך ולדעת לעשות תקשורת תמיד.

יש נושאים באידאולוגיה הכללית של איתמר בן גביר שלא מתקבלים טוב במיינסטרים הישראלי. למשל, אם היה מביע עמדה קיצונית דוגמת מפלגת נעם בנוגע למדינת הלכה ויחס ללהט"ב, היה לו קשה לפרוץ את מחסום הלגיטימציה. אבל בין אם מאמינים במה שהוא אומר ובין אם לא, כשהוא שותק הוא מתחמק ממה שעלול לשרוף אותו במחוזות האלה. בן גביר התמקצע בשתיקה בשנה האחרונה.

קהל תומכים גדול. איתמר בן גביר
קהל תומכים גדול. איתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

החלק השני בהצלחה המטאורית של בן גביר הוא ההבנה העמוקה שלו בתקשורת הישראלית ובמה שגורם לה לתקתק. מבלי לדבר על הכמות הבלתי נגמרת של ראיונות שהוא מקיים, איתמר בן גביר לקח החלטה ברורה בתחילת המושב: השם שלי יהיה בחוץ. נקודה.

המהלכים התקשורתיים שהיועצים שלו מקדמים הם בדיוק מה שמגדיל את הפופולריות שלו ועוזר לו לעצב את דמותו הפוליטית "ההוא שלא רואה בעיניים". הקמת הלשכה בשיח ג'ראח, לדוגמה, הוא רעיון כל כך פשוט ביצועית: ניקח שולחן, נניח באמצע השכונה, ונוציא הודעה לתקשורת שהקמתי לשכה. בחיפוש מהיר בגוגל תוכלו להתרשם מכמות הכותרות שהשולחן הבודד הזה הצליח לנפק עבור בן גביר – פשוט, מדויק, חכם ובול על הנרטיב – ככה פועלת תקשורת טובה וזה מה שבן גביר הצליח לעשות פעם אחר פעם בכנסת האחרונה.

הלשכה של בן גביר בשייח ג'ראח
הלשכה של בן גביר בשייח ג'ראח | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אורי צירלין
אורי צירלין

הנאום האחרון של הרב הראשי יצחק יוסף שבו הוא תוקף את בן גביר הוא הודאה בהצלחה של הטקטיקה של זה האחרון. בעוד העסקנים הישנים מציעים את אותן נוסחאות של תורה, מוחלשים, הרב עובדיה, בן גביר מציע משהו חדש: רעש, ניצחון, פטריוטיזם, קשוח. כל זה מבלי לוותר על שאר הערכים (מלבד הרב עובדיה. לשם עוד לא הגענו). הכרסום של בן גביר בקולות של ש"ס הוא לא מקרי. הוא תוצאה של עבודה מאומצת בחודשים האחרונים.

בן גביר לא רק מבין את הנוסחה על הנייר, אלא שולט בה הלכה למעשה. הבנה מה הם האזורים הרגישים שהשתיקה יפה להם, הפעלה של לחץ מסיבי בנושאים שהקונצנזוס עליהם רחב, התאמה לנרטיב. פעם אחר פעם מצליח בן גביר להשתרבב ממוקדי המחלוקת הרלוונטים לו בסדר היום הישראלי. ככה זה כשאתה גורם לכולם להאמין שאתה "ההוא שלא רואה בעיניים".

אורי צירלין הוא יועץ תקשורת במשרד WBN

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com