התקיפה בדמשק: סוריה עלולה לנקום

ההפצצה הלילה ליד דמשק אינה המתקפה הראשונה בשטח סוריה שמיוחסת לישראל. לאחרונה, לאחר שנים של שתיקה, הסורים מגיבים ומאיימים בנקמה

התגובה הסורית בדרך?

אין חדש תחת השמש הסורית בהקשר לתקיפות עלומות של יעדים שמבוצעות בידי מטוסים שמגיחים, משגרים טילים ממרחק ונעלמים. איש לא לוקח אחריות - וכך זה מתנהל כבר כמה שנים. גורמי ביטחון סורים מתארים מטוסים ששיגרו טילים ממרחק רב לעבר מרחב שדה התעופה הצבאי של דמשק. הסורים מייחסים תקיפה זו לישראל, בישראל כאמור לא מתייחסים, אבל כאן מתחיל להתחולל שינוי מסוים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לאורך שנים, גם הסורים העדיפו לשתוק, יוצרים את מה שנקרא "מרחב ההכחשה", כלומר, לא לומר שהייתה תקיפה כדי שלא יהיו נאלצים להגיב. אלא שבאחרונה הסורים מצביעים בפירוש על ישראל כמי שמבצעת את הפעולות האלה. יכול להיות שזה מקרב אותנו לנקודת חוסר יכולת ההבלגה של הסורים.

התגובה הסורית בדרך?
התגובה הסורית בדרך?

נכון שמצבו של אסד וצבא סוריה, גם אם משתפר בזכות "הניצחונות" האחרונים, אך סכסוך עם ישראל זה אחד הדברים האחרונים שהם היו רוצים. גם כך מצבו של הצבא הסורי קשה, היכולות שלו מוגבלות - וזה מה ששומר בעצם מתוך שיקול סורי קר על שקט והתעלמות יחסית ממה שקורה.

המשטר הסורי מתנהג כיום אחרת כשהוא מצביע במישרין על ישראל. ההסבר לשינוי ההתנהלות הסורית הזו קשור כנראה לנוכחות הרוסית ולתחושה של אסד שהוא מקבל "גב", כלומר, צובר ביטחון, לפחות כדי להאשים במישרין בשלב זה לא לפעול נגד.

רוני דניאל
רוני דניאל | צילום: (חדשות 2

ישראל הכריזה כבר בעבר כי לא תאפשר מעבר אמצעי לחימה מסוריה לידי החיזבאללה בלבנון. שר הביטחון לשעבר יעלון אף הגדיר בפומבית מהם אותם אמצעי לחימה שישראל לא תאפשר: סוללות טילים נגד מטוסים, טילים ארוכי טווח וטילי חוף-ים.

האם משלוח כזה שהגיע מאירן או אולי מגורם אחר והיה בדרכו ללבנון הוא זה שהותקף הלילה? גם בישראל וגם בסוריה לא מפרטים וזה נשאר עלום, אבל איך שלא נסתכל על הדברים - נראה שאנחנו מתקרבים לנקודה ששמירת האינטרס הישראלי בעניין התחמשות חיזבאללה יכול לדחוק גם את הסורים למעשה תגובה בין אם בזירה הלבנונית, בגבול רמת הגולן, או אולי במקום כלשהו בעולם, למרות שהסיכויים לכך נמוכים, זאת בהחלט אפשרות.