העלאת מס הרכישה לא תפתור את משבר מחירי הדיור

המדינה נכשלה בטיפול במשבר והופכת את משקיעי הנדל"ן לשק החבטות שלה. צריך להפשיר יותר קרקעות ולתמרץ בעלי דירות ריקות לשחרר את הנכסים בדמות מסים עליהם • דעה

אתר בנייה בשכונה חדשה בראש העין
אתר בנייה בשכונה חדשה בראש העין | צילום: אילוסטרציה

אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, השבוע אמורה לעבור הצעת החוק להעלאת מס הרכישה כך שעתה על כל רכישה של דירת מגורים שנייה עד לשווי של 5.35 מיליון שקל, ישולם מס אחיד בגובה 8%. זאת בניגוד למצב שהיה קיים עד היום, שבמסגרתו היה נהוג מס מדורג שנע בין 8-5%. במהלך זה הממשלה שמה על הכוונת באופן מוצהר וברור את משקיעי הנדל"ן.

כשהריבית אפסית ושוק ההון תנודתי ולא יציב, השקעות הנדל"ן צוברות יותר ויותר תאוצה ומושכות משקיעים רבים אליהן. מדובר בתופעה עולמית. המהלך של הממשלה להילחם במשקיעים ע"י הטלת מס שנועד לבלום את רצונם לרכוש דירות להשקעה, הוא שגוי ולא יביא לירידת מחירי הנדל"ן, שממשיכים לדהור ולעלות בשיעורים ניכרים.

צריך לומר ביושר שהמדינה נכשלה בטיפול במשבר הדיור בישראל, וכעת היא מתנגחת והופכת את משקיעי הנדל"ן לשק החבטות שלה, ומטילה עליהם את האשמה לעליית המחירים, שקשה לראות כרגע את סופה.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-1611212057' autoplay='0' credit='' desc='השר אלקין בריאיון במהדורה המרכזית' poster='' kid='1_mg43zjmg' duration='386']

שוק הדיור בישראל סובל מהיצע קרקעות נמוך, מתן היתרים והפשרת קרקעות איטיים, וגידול מתמיד באוכלוסייה, שזקוקה לפתרון דיור במחירים שפויים. מחירי הדיור שעולים הם ביטוי לתחושה בקרב הציבור הרחב, שבמציאות הכלכלית של היום, הוא חייב להשקיע את כספו במקום יציב ובטוח, כמו שוק הנדל"ן.

להעניש את המשקיעים שרק רוצים לדאוג לעתידם ולעתיד משפחתם, זה לא הפתרון. לא רק שלא בטוח שצעד זה יביא לירידת המחירים המיוחלת, אלא גם שהוא עלול להבריח את המשקיעים ולפגוע בשוכרים תמימים. שכן, חלק מהמס יגולגל אליהם, בין אם בגלל ירידת היצע הדירות להשקעה, שיביא לעליית במחירי השכירות, ובין כי המשקיעים, שירכשו דירה להשקעה, יעלו את מחירי השכירות כדי להחזיר חלק מהמס ששילמו.

הצעד המיותר הזה של הממשלה, יבזבז זמן ומשאבים מיותרים, בזמן ששעון החול הולך ואוזל, ומשפחות רבות לא עומדות בנטל יוקר המחייה והדיור. הפתרון למשבר הדיור צריך להגיע מכיוון הממשלה על ידי תוכנית לקידום מהיר יותר של הפשרת קרקעות, פרויקטים של בנייה והתחדשות עירונית ושיפור התשתיות בערים.

עוד פתרון יצירתי שיכול להזרים דירות נוספות לשוק הוא באמצעות תמריצים והיטלים על בעלי דירות ריקות, לשחרר דירות רפאים שבבעלותם על-ידי הטלת כפל ארנונה או פטור מס מלא על שכירות הנכס.

יריב פז
יריב פז | צילום: אייל פישמן

אם בעבר משקיעי הדיור נחשבו לבעלי ממון ולחלק מהמעמד הגבוה בישראל, כיום אנחנו רואים יותר ויותר צעירים הרוכשים דירות להשקעה, מתוך הבנה שביוקר המחייה הנוכחי, שבחלקו אשמה גם הממשלה, הם חייבים לסדר את עתידם הכלכלי באמצעות השקעות הנדל"ן.

אם הממשלה מאמינה שזה הצעד לבלימת מחירי הדיור והורדת יוקר המחיה, היא טועה, והיא נאבקת באנשים הלא נכונים ופוגעת במשקיעים שרק רוצים להבטיח את עתידם, במציאות כלכלית לא ברורה ומעורפלת.

יריב פז הוא מנכ"ל ובעלים של פז גרופ

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com