ירי הרקטות לגולן - ניסיון איראני לקבוע משוואה חדשה • פרשנות

טהראן שואפת להגיב בשיגור רקטי על כל תקיפה שתייחס לישראל. יכולות השיגור שלה וחוסר התגובה האמריקנית לאירועי המפרץ - מחזקות את התעוזה שלה. הערכה בסוריה: ישראל תגיב בשעות הקרובות

זמן צפייה: 01:08

המתיחות בצפון: לאחר הרקטות שנורו לפנות בוקר (שלישי) מסוריה לשטח ישראל, ההערכה בסוריה היא שישראל תגיב על שיגור הרקטות כבר בשעות הקרובות ובדמשק כבר מכינים גינויים לתקיפה שכזו. מי ששיגר את הרקטות הם שלוחות איראניות בפיקוחו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה.

האיראנים רוצים לקבוע משוואה חדשה לפיה הם יגיבו בירי רקטי על כל תקיפה שהם ייחסו לישראל, בין אם מדובר על תקיפת מטוסים, טילים, תקיפת מתקני אמל"ח שמיועדים לחזבאללה וכד'.

מה שמניע את את התעוזה האיראנית זה הרצון להגיב נגד ישראל, יכולות השיגור מסוריה וממקומות נוספים לישראל, וגם חוסר התגובה של ארה"ב על אירועי המפרץ ועל תקיפת מתקני הנפט בסעודיה. עם התחזקות התעוזה, יתכן שגם נראה בהמשך תגובה איראנית לתגובה ישראלית, כלומר שיגור רקטות נוסף במידה וישראל תתקוף מטרות איראניות בסוריה.

כיפת ברזל
כיפת ברזל | צילום: דו"צ

כאמור, אזעקות נשמעו לפנות בוקר בצפון הגולן וביישובים דן ודפנה שבגליל העליון. מדובר צה"ל נמסר שזוהו שיגורים של ארבע רקטות מכיוון סוריה, שיורטו על ידי כיפת ברזל. הרקטות שוגרו על ידי כוח איראני מאזור דמשק. לא נמסרו הנחיות מיוחדות לתושבים באזור. במקביל, דווח בסוריה על פיצוצים באזור נמל התעופה בדמשק. למרות האירוע הביטחוני, ראשי הרשויות בגליל וברמת הגולן הודיעו כי תישמר השגרה וכי הלימודים ייערכו כרגיל.

במקביל לירי לגולן, כאמור, דיווחה סוכנות הידיעות הסורית על פיצוצים שנשמעו באזור נמל התעופה של דמשק. מסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" בשפה הערבית נמסר כי "ההגנה האווירית הסורית הצליחה להפיל מספר טילים, ככל הנראה ישראליים, בסמוך לנמל התעופה של דמשק". מקור בסוריה אמר לסוכנות הידיעות שכמה טילים שנורו מאזור גבולות לבנון, סוריה וישראל ניסו לפגוע בבסיס צבאי סורי מדרום לבירה דמשק וכי מערכות ההגנה האווירית הסורית הצליחו להפיל את רובם.