תביעת ג'וני דפ: עתיד המודעות לתלונות שווא

עד לפני חודש, השחקן ההוליוודי המוערך היה מחוק בציבורית האמריקנית. זכייתו בתביעת הדיבה נגד גרושתו הובילה ללמידת שיעור חשוב בעיקרון השוויון בפני החוק • דעה

ג'וני דפ
לא חוזר לגלם את ג'ק ספארו. דפ | צילום: רויטרס

ההליך המשפטי בתביעת הדיבה המתוקשרת שהגיש השחקן ההוליוודי ג'וני דפ נגד גרושתו השחקנית אמבר הרד, הוא הרבה יותר חשוב מרק "קליק בייט" לאתרי רכילות או סרטוני טיקטוק עם עשרות מיליוני צפיות. ההליך הזה חושף תופעה חשובה ומשמעותית שמתרחשת בכל רחבי העולם במספרים הולכים וגדולים, הרחק מאור הזרקורים של התקשורת המרכזית: תופעת תלונות השווא שמגישות נשים נגד גברים במסגרת הליכי פרידה וגירושין.

התמונה שעולה מהמשפט המתוקשר עגומה במיוחד. פסק הדין שניתן מצייר את הרד כבת זוג מתעללת, ומעלה לשיח את הדיון על אודות תלונות שווא. הוא מזכיר לנו, כי גם גברים יכולים להיות קורבנות להתעללות במערכת זוגית.

אבל הנקודה המרכזית היא בכלל לא בשאלה עד כמה הרד הייתה בת-זוג מתעללת, אלא דווקא במה שקדם להליך המשפטי שהחזיר מעט סומק ללחיים של דפ. אולי הספקנו לשכוח, אבל עד תחילת ההליך הזה, קשה היה למצוא מי שיאמין לדפ כי הוא הקורבן בסיפור הזה.

לאחר שבשנת 2018 סיפרה הרד כי היה לה בן זוג מתעלל, ומבלי בכלל שנקבה בשמו של דפ, חוסלה הקריירה של השחקן המוערך. דפ הפסיק לקבל הצעות לככב בסרטים, הודח מהתפקיד הראשי שגילם בסדרת הסרטים שוברי הקופות "שודדי הקאריביים", והפך לאחד מהאנשים השנואים ביותר בארה"ב. כל מה שהרד היתה צריכה לעשות זה לטעון את טענותיה.

עד שהחל ההליך, דבריה בכלל לא הוטלו בספק. לא מדובר ביד המקרה, או ביחסי ציבור משובחים – אלא בתפיסה שולטת שבמקרה הזה גם דפ נפל קורבן. הרד הבינה זאת היטב, כפי שעולה מהקלטה שלה שנחשפה במהלך ההליך המשפטי, שבה נתפסה ברגע של כנות אומרת לדפ "לך תגיד לעולם שאתה, ג'וני דפ, גבר לבן, היית קורבן להתעללות. בוא נראה מי ייקח את הצד שלך".

ובאמת, הנבואה של הרד הייתה כל-כך מדויקת והגשימה את עצמה. דעת הקהל נטתה בבירור לכיוונה, דפ סבל משם רע, והנה מתברר כי בפועל גם הוא היה קורבן להתעללות פיזית ונפשית קשה. למרבה הצער, התופעה הזאת של תלונות שווא במסגרתה נשים מסוימות מבקשות לרכוב על גבן של נשים אחרות שבאמת סובלות מהתעללות, אינה חדשה.

כמו דפ, ישנם עוד גברים רבים בארה"ב וגם בישראל, שסובלים מתלונות שווא שמוגשות במסגרת הליכים משפטיים. גם בישראל, הנטייה של מערכות אכיפת החוק, דעת הקהל ולצערי גם של משטרת ישראל, היא לקבל את גרסת האישה מבלי לבדוק את אמיתות הדברים לעומק.

בישראל התופעה הזו רווחת בעיקר כשלזוג המסוכסך יש ילדים. אבות רבים סובלים ממה שכבר זכה לכינוי "ניכור הורי", כשהילדים מנתקים עמם מגע בשל הסתה מצד האם, אשר רוכבת על-גבי תלונות שווא וטענות מומצאות.

עו''ד דקלה סומך קרם
עו''ד דקלה סומך קרם | צילום: צילום: רפאל שחרי

כל שנותר לנו הוא לקוות כי סיפורו של דפ ישנה במשהו את היחס של גורמי האכיפה, בתי-המשפט ודעת הקהל לתלונות כאלה. דווקא בימים שבהם מתחדש הדיון על הוספת הזכות לשוויון לחוקי היסוד, כדאי להיזכר בעיקרון העל חוקתי לפיו כולנו שווים בפני החוק. גם נשים, וגם גברים.

עו"ד דקלה סומך קרם היא בעלים של משרד עורכי דין המתמחה בדיני משפחה

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com