פוטין מציג: ניסיון להשתלט על מדינה ללא ירייה אחת

בניגוד לפלישה לגיאורגיה וסיפוח חצי האי קרים, פוטין מכוון את הלוחמה הפסיכולוגית שלו כלפי המערב. כרגע זה עובד – התקשורת וסדר היום העולמי מגויס לטובת משחק השחמט הפנומנלי של נשיא רוסיה. האם זה יעבוד? ימים יגידו • דעה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

קו ישיר מחבר בין מה שאנחנו רואים בגבול רוסיה-אוקראינה לבין נאום רבשקה - שר הצבא של אשור, במלחמת סנחריב, אקט הלוחמה הפסיכולוגית המרשים ביותר המתועד בהיסטוריה האנושית. לוחמה פסיכולוגית היא לא דבר חדש, אלא פיתוח מודרני של שיטות עתיקות.

כמה מהתרבויות האנושיות הקדומות ביותר השתמשו בסמלים, טוטמים או נאומים חוצבי להבות ככלי נשק תודעתיים להכרעת מערכה. סון דזה תיעד את השימוש בטקטיקות מתוחכמות ביותר הן בלוחמה והן בשלטון אזרחי כבר במאה החמישית לפני הספירה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2002222016' autoplay='0' credit='' desc='העדכונים האחרונים מאוקראינה' poster='' kid='1_aaun4jd8' duration='338']

על פי המצוין בתנ"ך, רבשקה - שר המשקים של ממלכת אשור, נשלח על ידי המלך סנחריב לעמוד בראש כוח צבאי גדול כדי לכבוש את ירושלים הנצורה מבלי להידרש להילחם. בהלה במקום לחימה. לאחר שנעמד עם חייליו בצורה מתריסה, הוא משתמש בכמה טקטיקות רטוריות המבקשות לסכסך בין תושבי ירושלים, לזלזל ולהשפיל את המלך חזקיהו, להטיל אימה ולעודד את העם למרוד במלך.

מלבד התוכן בנאום המניפולציה המקראי, מעניין להתייחס למדיום: רבשקה מתעקש לנאום בשפה העברית – למרות הפצרות של אנשי המלך חזקיהו לדבר בארמית, הלינגואה פרנקה של האזור – כדי להגדיל את הדמורליזציה בקרב ההמון.

רוסיה תחת שלטון פוטין מצליחה להביא את הלוחמה הפסיכולוגית באמצעות תעמולה ומניפולציות לשיאים חדשים. ב-2008, זמן קצר לפני שרוסיה פלשה לגיאורגיה, היא ביצעה מתקפת סייבר נגד הממשלה הגיאורגית במטרה לערער את אמון העם בשלטון – הפילה אתרי אינטרנט, פרצה לאתרי חדשות והחליפה תמונות של נשיא גיאורגיה בתמונות של אדולף היטלר.

בעת סיפוח חצי האי קרים ב-2014, המערכה המשמעותית הקודמת נגד אוקראינה, הרוסים השתמשו ברשתות החברתיות כדי ליצור נרטיב של מעשי זוועה ואלימות שמחוללים האוקראינים באזור כדי לערער את תושבי קרים ולסכסך את המערב ביחס לאוקראינה וליצור ניכור כלפיה.

הלוחמה הפסיכולוגית שהרוסים מבצעים בימים אלו, היא לא רק כלפי האוקראינים, שפיתחו חסינות מסוימת נגדה, אלא מופנית בעיקר כלפי אזרחי העולם המערבי כולו. נרטיבים שקריים הטוענים כי קייב מנוהלת על ידי ניאו-נאצים מופצים ברשתות החברתיות במערב באמצעות טרולים ובוטים, סרטוני דיסאינפורמציה ושקרים שונים מופצים לכל עבר כדי לסכסך בין מדינות במערב. במידה רבה, כל התקשורת וסדר היום העולמי מגויס בימים אלו בצורה מלאה לטובת משחק השחמט הפנומנלי של פוטין.

נועם פורר
נועם פורר | צילום: צילום: ענבל מרמרי

סוף הסיפור של צבא סנחריב ידוע. העם התערער מהנאום הקשה של רבשקה, אך לא נכנע – והצבא האשורי ניגף אחורה בשל מגיפה. ימים יגידו אם רוסיה הצליחה להראות לעולם כיצד באמצעות שימוש מושכל ומניפולטיבי בתקשורת וברשתות החברתיות, היא הצליחה להשתלט על מדינה ריבונית אחרת ללא ירייה אחת.

דבר אחד בטוח: ממשלת רוסיה מוכיחה באמצעות מסרים ומיקוד נכון לקהל היעד ולפלטפורמה, את הפוטנציאל של הרשתות החברתיות לתמרן תוצאה של סכסוך. האיום של לוחמה קונבנציונלית השתנה, ואנחנו צריכים להכיר בכך שמידע הוא כלי נשק עוצמתי לכל דבר – בין אם נעשה בו שימוש לצורך הונאה או יצירת נרטיב כוזב בקרב צד בסכסוך, ובין אם בכדי ליצור השפעה פסיכולוגית משמעותית על דעת הקהל ברחבי העולם, ולערער את אמון הציבור במנהיגיו.

נועם פורר הוא סמנכ"ל ניו מדיה במשרד "בן חורין-אלכסנדרוביץ'

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com