"פייק" פלישה לאוקראינה: פוטין מעוניין להשכיח את הבעיות בתוך רוסיה | דעה

תנועה של חיילים וכלי רכב לגבול היא לצורך מופע לקהל המקומי והבינלאומי. בפועל, נשיא רוסיה מעוניין להשכיח את הבעיות מבית: צניחת הכלכלה הרוסית, יוקר המחיה והקורונה. פעיל אופוזיציה רוסי בטור דעה לחדשות 13

טנק רוסי במסגרת אימונים בגבול אוקראינה
טנק רוסי במסגרת אימונים בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

מה שאנחנו רואים מכאן, הכתבים והפרשנים ברחבי העולם לא רואים משם. הם לא רואים שאין יצירת אזורי ריכוז של הכוחות הרוסים, אין אזורי פריסה מבצעית, אין מחסנים או קבוצות התקפיות של חיילים. כלי הרכב והחיילים אינם יכולים להילחם ללא הכנות ענק. כל יום של מלחמה דורש עשרות אלפי טונות של משאבים וחומרים. לא מספיקה תנועה של חיילים וכלי רכב לגבול כדי לנהל מלחמה – תנועת כלי רכב וחיילים מספיקה לצורך מופע לקהל המקומי והבינלאומי – זו מתאימה רק למלחמה טלויזיונית ולא למלחמה אמיתית.

כשמנהלים מלחמה טלוויזיונית חייבים להצטלם טוב: להזיז חיילים ממקום למקום, כלי רכב, לטייל בעולם ולהצטלם עם מנהיגים ולכרות איתם בריתות שספק רב אם הן אמיתיות. כל העולם הולך שבי אחרי מלחמתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מסקר ועוקב בדריכות אחרי כל צעד שהוא עושה. כבר יותר מחודש שהעולם עוקב בציפייה אחרי פוטין ו"פלישתו המדומה" לאוקראינה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-3001222042' autoplay='0' credit='' desc='המשבר בין אוקראינה לרוסיה' poster='' kid='1_ovb47iwa' duration='176']

מה שהעולם לא מבין זה שפוטין לא באמת תכנן ו/או מתכנן לייצר מלחמה אמיתית. פוטין רוצה מלחמה תודעתית, מלחמה טלוויזיונית עבור הציבור הרוסי המקומי שאינו חשוף לתקשורת אובייקטיבית אמיתית. את המלחמה הזו, פוטין רוצה וצריך לעודד את הציבור הרוסי שלאחרונה מתעסק בצניחת הכלכלה ברוסיה, ביוקר המחיה ובקורונה – שזוהי המלחמה האמיתית.

את המלחמה הזו אפשר להמשיך ואפילו לנצח אם מתחילה התערבות ואתה מבין שאתה לא יכול לנצח תודעתית – אז אתה מושך את הזמן, בדיוק כפי שעושה פוטין עד שהציבור יתעודד וישכח שהיה איום במלחמה.

המערכה על התודעה מוגדרת על ידי רוב מדינות המערב כ-"אוסף הפעולות שנועדו לשנות את תפיסת המציאות, העמדות, הרגשות וההתנהגות של קהלי היעד". זהו מושג רחב, הכולל פעולות חשאיות וגלויות בין היתר הן כוללות חלוקת כרוזים, השתלטות על שידורי רדיו וטלוויזיה, הקמת אתרי אינטרנט פיקטיביים ועוד – והנה במקום בו מדינות המערב צריכות להתאמץ על מנת להילחם על תודעת הציבור שלהם וזו הסיבה שאולי מדינות אלו מתקשות להבין את המצב האמיתי ברוסיה.

הנשיא פוטין
רוצה להסיט את הבעיות בתוך רוסיה. הנשיא פוטין | צילום: רויטרס

פוטין אינו צריך להשתלט על שידורי רדיו וטלוויזיה. אלה בשליטתו מלכתחילה, הציבור הרוסי צורך אך ורק את המסרים והכרוזים של השלטון. אולי זו הסיבה שמדינות המערב עוקבות באדיקות קיצונית אחר מעשיו של פוטין שדוחה ודוחה את "פלישתו המדומה" לאוקראינה ובו בעת מפזז לו במדינות שמצטלמות יפה עם הפרופגנדה שלו נגד מדינות המערב האויבות.

כשמדינה רוצה מלחמה אמיתית, היא לא יכולה להסתיר את ההכנות האמיתיות כפי שהיה ב-1967 כשמדינות ערב התכוננו למתקפה נגד ישראל. אפשר לכתוב רבות על תמרונים פוליטיים, אבל אין ספק שזה לא סביר בעליל להסתיר הכנות אמיתיות למלחמה גדולה באירופה – ואת זה הציבור הרוסי לא רואה.

העולם מתקשה לראות את המלחמה האמיתית שמתחוללת ברוסיה, מלחמה שכבר היום גובה אלפי קורבנות ביום – קוראים לה מגיפת הקורונה והיא, היא המלחמה האמיתית. פוטין צריך להפנים שתעמולת אוקראינה יכולה לעודד חלק מהציבור הרוסי חלק מהזמן, אבל אפילו החלק הספציפי הזה של החברה הרוסית יסבול מלחמה טלוויזיונית ולא יאהב ויסבול מלחמה אמיתית עם מחיר אנושי וכלכלי שמלחמה גוררת.

מקסים כץ
מקסים כץ | צילום: צילום: יח''צ

גם פוטין עצמו יכול לשכוח ממלחמה טלוויזיונית, אבל יתקשה מאוד להסביר ולהצדיק מלחמה אמיתית בטח ובטח מול אוקראינה שיש לה צבא רציני ולא חבורת מורדים שאפשר לנטרל בקלות יחסית.

מקסים כץ הוא פעיל אופוזיציה רוסי, לשעבר סגן ראש המטה של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com