מחאת הנכים - והקרב מאחורי הקלעים

נתניהו החליט להעביר את ההחלטה על גודל הקצבה לאנשיו - וכעת הוא עומד במרכז הביקורת. האם ההתערבות במהלך שהוביל כחלון משתלמת, לאור המחאה הגואה?

מחאת הנכים, אתמול

כשיצאה ההודעה לפני למעלה מחודש מלשכת ראש הממשלה על הקמת ועדה לבחינת מצב הנכים - עוד ועדה - גם בקרב הארגונים וגם הדרגים המקצועיים במשרדי הממשלה תהו למה הוא צריך את זה, נתניהו? ללשכתו באותו ערב נכנסו שר האוצר משה כחלון ושר הרווחה חיים כץ עם ההצעה של הוועדה שהם הסמיכו - ועדת זליכה - לפיה הקצבה תעלה לעד 4000 שקלים בכמה פעימות, והתקציב הכולל לכך הוא 4 מיליארד שקלים. הנכים לא אהבו את זה: הם קיוו שהקצבה שלהם תוכפל, כמו בהצעת החוק של ח"כ אילן גילאון ממרצ, ותעמוד על שכר מינימום: עלייה מ-2342 שקלים ל-5000.

עקבו אחר יונה לייבזון בטוויטר

בערב ההוא, טרם פרסום ההודעה, כל האש הייתה מופנית לעבר כחלון: הוא לא העלה את הקצבה לשכר מינימום, והמאבק התמקד בו ובוועדה שמינה. למה לנתניהו להכניס לתוך העסק הזה את האיש שלו, ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון, ולמשוך את כל האש אליהם? הרי אם 4000 שקלים לא ריצו את אנשי המחאה, שמחון לא יוכל להתעלות על זה, והמסגרת התקציבית היא אותה המסגרת.

זו לא הפעם הראשונה ששמחון ניגש לעניין הנכים: מספר חברי כנסת של הליכוד כבר פנו לראש הממשלה בעבר בנושא וגם שמחון נפגש עימם. אבל אז לא מונתה ועדה - ומרגע ששר האוצר שם את ירון זליכה בפרונט שלו לטיפול בהעלאת הקצבה, בקרב חברי הוועדה עלו הטענות כי מדובר בריב על קרדיט ותו לא. האם זה שווה את הביקורת שבאה איתה? לא בטוח.

הביקורת בהפגנה הופנתה כלפי נתניהו
הביקורת בהפגנה הופנתה כלפי נתניהו

אתמול (שלישי) בהפגנה, הטונים של המוחים כבר השתנו מדיבורים כלליים על הממשלה להאשמות ישירות כלפי ראש הממשלה. מרגע שהחלו לדלוף עוד ועוד מסקנות מוועדת שמחון, ועדה שראש הממשלה מינה, החלה הביקורת להיות מופנית גם כלפיו. שמחון מציע להעלות ל-3200 שקלים את הרף העליון של הקצבה, וגם זה לנכים הקשים ביותר, אלה שלרוב מקבלים היום מעבר ל-2400 שקלים ולכן התוספת היא של מאות שקלים בודדים בלבד, בטח לא הכפלה לשכר מינימום.

כבר כמה שבועות שגורמים במשרדי הממשלה ששותפים לוועדה מתריעים על כך שהמסקנות של שמחון לא יהיו לרצונם של המוחים. מובן הרי שאם זליכה נקב במספר 4000, וגם ממנו לא היו מרוצים, זהו הרף העליון, אז בטח לא יסכימו ל-3200 שקלים בחודש, גם אם זה מגיע עם תוספות כמו הגדלת הסיוע למשרדי הממשלה שמעניקים את הטיפול לנכים, סבסוד מקומות עבודה, הגדלת הרף שעד אליו הקצבה לא מקוזזת אם עובדים ועוד.

יונה לייבזון
יונה לייבזון

גם כאן יש 4 מיליארד שקלים על השולחן, בדיוק כמו בהמלצות הקודמות. שמחון בטוח בהמלצותיו: יש לו כמה ריבים אחרונים עם הדרג המקצועי באוצר, אבל הוא באמת חושב שזהו הדבר הטוב ביותר לנכים וישפר את מצבם. הוא גם מוכן לשקול הצמדה של שכר הנכים לשכר הממוצע במשק ולא למדד כפי שהוא היום, כדי להבטיח שהשכר גם יעלה באופן משמעותי והם לא יצטרכו לשבות מדי כמה שנים.

בשורה התחתונה, מי שהבהירו את עמדתם הם שר הרווחה שתומך בהשוואה לשכר מינימום. מה אכפת לו? התקציב לא מגיע ממנו. שר האוצר תומך כמובן במסקנות זליכה ומוכן לשים את הכסף לזה, וראש הממשלה שכבול לשמחון אבל טרם למד לעומק את ההמלצות. עכשיו כנראה יצטרכו וועדה נוספת שתעשה ממוצע משוקלל בין כולן כדי שגם תהיה הסכמה בתוך הממשלה, ואחר כך יוכלו להתפנות ולפנות אל הנכים ולדון איתם בעניין.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת