דרושה הזכות לכל אזרח להישכח בישראל

כיום אין לאדם זכות לפנות לבעל מאגר מידע ולדרוש ממנו למחוק את כל המידע. בתקופה האחרונה מקודמת חקיקה שאינה מספיק ויש פתרון ביניים שיספק גם את האזרח הפשוט וגם את החברות שמחזיקות במאגרים • דעה

סייבר
אילוסטרציה | צילום: fottolia

בישראל אין זכות להישכח. כלומר לאדם אין את הזכות לפנות לבעל מאגר מידע ולדרוש ממנו למחוק את כל המידע המצוי עליו אצלו במאגר. כחלק מכך, אין בישראל גם את הזכות לפנות לאתר ברשת ולבקש ממנו למחוק את כל המידע המצוי בו על המבקש. המצב הזה מחדד את השאלה, האם ראוי שתהיה זכות להישכח בישראל, ואם ראוי מה צריך להיות אופייה, היקפה ומה האכסניה המשפטית המתאימה לה.

שאלה זו אינה תיאורטית בלבד. במשרד המשפטים טורחים בימים אלו על נוסח תיקון נוסף לחוק הגנת הפרטיות, נוסף על זה המצוי היום בהמתנה לקריאה ראשונה בכנסת. מדובר בתיקון העוסק בהרחבת סמכויות האכיפה של הרשות להגנת הפרטיות וצמצום חובת רישום מאגרי המידע.

הזכות להישכח נמצאת שם על שולחן הדיונים. עדיין לא ברור לאיזה כיוון יבקשו לקחת אותה שם במחלקת יעוץ וחקיקה, לאן משם תמשיך ההצעה אל הכנסת, אחרי שהתזכיר שיופץ יקבל את הערות הציבור ואיזו תוצאה נקבל בסוף.

כמה צדדים לשאלה האם לאמץ זכות להישכח בישראל: מצד אחד עומד רצונו של האדם, מושא המידע, שאכן אינו רוצה להיזכר באף מערכת המעבדת מידע עליו או כזו החושפת אותו בעולם הפתוח ברשת.

מהצד השני עומדות חברות, מפתחים, חוקרים ואחרים שלהם דרוש המידע כדי לקדם את האינטרסים שלהם. אלו יבקשו, למשל, לפתח בינה מלאכותית המבוססת על מידע אישי. ככל שיהיה בידם מידע רב יותר ומגוון יותר, אותו פיתוח שעליו הם טורחים, יהיה מדויק ומוצלח יותר. לאחרונים, הזכות להישכח נשמעת כמו הצרה הגדולה ביותר שהם יכולים לתאר לעצמם.

באירופה נכנסו לתוקף בשנת 2018, תקנות הגנת מידע מתקדמות – ה-GDPR. באלה קיימת למושא המידע הזכות לדרוש את מחיקת המידע המצוי עליו באתרים, מאגרים ובכל מקום אפשרי. הזכות הזו, שזכתה בכינוי "הזכות להישכח", הספיקה להכות גלים פרי הליכים משפטיים שונים, שבסופם הוטלו על גופים רבים קנסות גדולים לאחר שנמצא שלא כיבדו את הזכות.

אלה רק עוררו וחידדו את הוויכוח סביב מקומה של זכות זו ומה הפתרון שיכול לשרת את אותם גורמים, שמבקשים לפתח פיתוחים שבסופם, רק ישרתו את החברה. קחו למשל פיתוח של פתרון רפואי שמבוסס על מידע רפואי של חולים רבים. האם נרצה כחברה לחסום את הדרך בפני אותם מפתחים?

אחד הפתרונות שהוצאו ביחס לדילמה הזו הייתה להפוך את המידע לאנונימי. ברקע צמח דיון האם בעידן שלנו, אנונימיות אמיתית, שבה ישנו מידע שלא ניתן כלל לזיהוי, יכולה להתקיים. שהרי הנדסה לאחור של פעולות דיגיטליות, מתפתחת ומתקדמת ועשויה לאפשר זיהוי של אותו מידע שזה עתה קבענו שהוא אנונימי.

אבל גם אם נצא מנקודת הנחה שהדבר אפשרי, ישנם פיתוחים ומחקרים, כמו זה הרפואי שרק עתה תואר, שדווקא מבקשים להתבסס בהם על מידע גלוי. אלה מבקשים לבחון שינויים של זמן ונסיבות ביחס לפעולותיהם של מושאי המידע. אנונימיות לא תשרת אותם היטב.

עו''ד דן חי
עו''ד דן חי | צילום: שחר פליישמן

הפתרון הרצוי, כמו בכל דבר, הוא קו האמצע. קו שבו מצד אחד יהיו אלה, שלא מעוניינים כלל שמידע על אודותיהם ישמש בסיס לפעולה כלשהי, ולהם תהא הזכות לדרוש את מחיקתו. מהצד האחר יהיו כאלה שעבור תמורה הולמת יסכימו שהמידע על אודותיהם ישמש בסיס למחקר ופיתוח, מידע כמו הרגלי הצריכה שלהם, מצבם הרפואי או ההתנהגות שלהם בתחום האשראי הפיננסי.

כדי ליצור בסיס ראוי לשיח כזה, בין החברות הגדולות אוספי המידע לבין אותם פרטים, יש ליצור בסיס חקיקתי מתאים, שבו יוגדר כי אותו מידע אישי, כמו הרגלי הצריכה של אדם או ההיסטוריה הרפואית של המחלה שממנה סבל, הם קניינו, ולהבדיל מזכותו לפרטיות, את הקניין הזה הוא יוכל למכור נגד תמורה הולמת ולוותר בכך על זכותו, לדרוש את מחיקתו של אותו מידע.

עו"ד דן חי עומד בראש משרד עורכי הדין דן חי ושות' המתמחה בתחום דיני הפרטיות והסייבר

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com