הצו של בג"ץ לא הותיר לאורלי בן ארי ברירה אלא לפרוש • פרשנות

המשנה לפרקליטת המחוז היא אינה אלא קורבן של השר אוחנה, שמינה אותה מתוך התרסה כלפי מערכת המשפט. בן ארי לא רצתה חותמת של בג"ץ שתקבע כי אינה מתאימה לתפקיד - ולכן בחרה לסגת

זמן צפייה: 01:09

אורלי בן ארי גינזברג, שהודיעה אמש (שישי) כי היא מוותרת על מינויה לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה, היא הקורבן בסערה המשפטית בשבועות האחרונים. היא לא קורבן של המערכת המשפטית, אלא קורבן של שר המשפטים אמיר אוחנה. ברגע שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע שיש מניעה משפטית למינוי הפרקליטה, הוא סגר באופן סופי את הסיפור. בן ארי ראתה את הצו הארעי שהוציא בג"ץ, ומאחר והיא לא רצתה חותמת של בית המשפט שהיא לא מתאימה לתפקיד – היא בחרה לפרוש.

אוחנה בחר במשנה לפרקליטת מחוז, וקידם אותה לממלאת מקום פרקליט המדינה – וזאת על אפו וחמתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והמערכת המשפטית רובה. המהלך הפוליטי של אוחנה נועד אך ורק למטרה אחת – להתריס. שר המשפטים בכל מקרה היה מרוויח, ובסופו של דבר בן ארי פרשה וכל המחנה שלו מוחא לו כפיים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מכה קשה לאוחנה: בן ארי ויתרה על מינויה למ"מ פרקליט המדינה

העליון הקפיא את מינוי אורלי בן ארי; אוחנה: "עוד תשמעו עליה"

"אורלי בן ארי קראה בעבר לשי ניצן 'היטלר' ו'אל-קאעידה'"

עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג ושר המשפטים אמיר אוחנה
עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג ושר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: חדשות 13

העובדה שבן ארי שלחה את המכתב שבו היא מודיעה על הסרתה מהתפקיד רק לשר אוחנה, ולא ליועץ המשפטי, מראה את הקרע העמוק בינה לבין מנדלבליט. קרע שמובן לחלוטין לאור הסערה.

עו''ד אורלי בן ארי, אביחי מנדלבליט
עו''ד אורלי בן ארי, אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

"מעדיפה את טובת הציבור על שאיפותיי האישיות" - בן ארי מוותרת על תפקיד מ"מ פרקליט המדינה 

כאמור, אמש הודיעה בן ארי כי היא מוותרת על התפקיד, ובמכתב ששלחה לאוחנה כתבה: "האווירה שנוצרה מאיימת לפגוע באמון הציבור בפרקליטות ולשחוק אותו עוד יותר. אינני מוכנה שעל גבי תיגרם למערכת המשפטית פגיעה נוספת. אי לכך, אני חוזרת בי מהסכמתי לעמוד בראש הפרקליטות היקרה לי כל כך".

"בימים האחרונים, אחרי כשלושה עשורים של עבודה מקצועית ומסורה בפרקליטות, אשר יקרה לי כל כך ובה אני מאמינה, מתנהל מחול שדים במערכת המשפט שבעל כורחי אני חלק ממנו", כתבה בן ארי. "נבחרתי על ידי שר המשפטים, ואני סמוכה ובטוחה ביכולתיי ובכישוריי למלא תפקיד זה בהצלחה. הניסיון להפוך את הבחירה לעניין פוליטי ולהציגו כחלק ממהלך שנועד לפגוע בשלטון החוק, או בעצמאות שיקול הדעת של הפרקליטות - הוא סותר את התנהלותי וערכיי מאז ומתיד".

לבסוף הוסיפה הפרקליטה כי "למרות הזכות להוביל את הפרקליטות בתקופה רגישה זו, אני רואה לנכון להעדיף את טובת הציבור והאינטרס הציבורי על פני שאיפותיי האישיות. אני מודה לשר המשפטים על האמון שנתן בי".

עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג
עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר אתמול פורסם בחדשות 13 כי אוחנה פנה למנדלבליט, לאחר ששופט העליון מזוז הקפיא את מינויה של בן ארי, וטען בפניו כי הצו אינו רלווטי וכי המינוי תקף. אוחנה כתב למנדלבליט מכתב וטען בפניו כי כיוון שחתם על המינוי יממה לפני שיצא הצו - שהיה נגד מינוי שלטענתו כבר יצא לפועל, ולא נגד מינוי עתידי. "בהיות העתירה מבוססת על מצע עובדתי שגוי, הצו, שנועד לשמר את המצב הקיים, אינו רלוונטי והמעשה הוא עשוי", כתב אוחנה. "לא ניתן 'לעכב' מינוי שכבר בוצע או 'להשהות' מעשה שכבר נעשה.

שר המשפטים ביקש מהיועמ"ש לפנות לבג"ץ ולהאיר את עיניהם בנושא. אולם, מנדלבליט סבור כי הצו דווקא עומד בעינו, כיוון שבן ארי לא החלה למלא את התפקיד באופן מהותי, אף שנכנסה אליו רשמית. נוסף על כך, ציין היועמ"ש שבכל מקרה בג"ץ מוסמך במקרים חריגים להוציא צו ביניים שיכול לשנות גם מצב קיים.