מצבה של ישראל הורע מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין • פרשנות

ברקע ההפרה האחרונה של טהראן, שכוללת את חידוש העשרת האורניום במתקן בפורדו, ניתן לומר שירושלים נמצאת במצב גרוע הרבה יותר. האמריקנים מפגינים חולשה, ואיראן מראה תעוזה שהולכת וגוברת

זמן צפייה: 02:32

ברקע ההפרה הנוספת של הסכם הגרעין עליה הכריזה היום (שלישי) איראן, נדמה שמצבה של ישראל רק הורע מאז שארה"ב פרשה מההסכם.

ישראל נמצאת כיום במקום גרוע הרבה יותר. ארה"ב מפגינה חולשה וחוסר מוכנות להתמודד מול הצעד של איראן, שמראה מצידה תעוזה גוברת. איראן למעשה אומרת לעולם "אני מחדשת את העשרת האורניום במתקן חסין מתקיפה אווירית, מה תעשו לי?". מדובר במהלך מאוד מטריד מבחינת ישראל, שמקרב את טהראן לפצצה.

הכור הגרעיני באיראן
הכור הגרעיני באיראן | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

צעד נוסף בנסיגה מהסכם הגרעין: איראן תפעיל מחדש צנטריפוגות

נשיא איראן, חסן רוחאני, הודיע כי הצעד הבא של מדינתו נגד ההסכם יחל מחר, בהכנסת גז אורניום ל-1,044 צנטריפוגות במתקן הגרעין בפורדו. זאת, לאחר שהתחייבה בעבר כי המתקן ישמש רק למחקר. שגריר איראן בסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית הודיע לסוכנות כי הגז המוזרם לצנטריפוגות יהיה UF6 - חומר בסיס בהעשרת אורניום.

לפי הסכם הגרעין, לאיראנים אסור להעשיר אורניום במתקן, החסין מתקיפה אווירית, ולעסוק בפיתוח במשך 15 שנה, ואף להכניס למתקן כל סוג של חומר גרעיני בקיע כמו אורניום או פלוטונים. בנוסף לכך, המתקן בפורדו היה צריך להפוך ללמרכז מחקר בתחום הפיזיקה והטכנולוגיה.

נשיא איראן, חסן רוחאני
נשיא איראן, חסן רוחאני | צילום: ללא קרדיט

מעבר לכך, בהסכם הגרעין נקבע כי שליש מהצנטריפוגות בפורדו יכולות לשמש רק למחקר איזוטופים רדיו-אקטיביים ואסור להכניס אליהן אורניום, בעוד שאר הצנטריפוגות וכל הציוד הנלווה שלהן צריכות להיות מושבתות לחלוטין. בתגובה לדבריו של רוחאני, נמסר מהקרמלין כי "בממשל הרוסי מודאגים מכוונת איראן לצמצם את התחייבויותיה להסכם הגרעין".