המגעים להסדר טיעון עם נתניהו: היועמ"ש מסכים לוותר על סעיף השוחד

הכול החל בשליח מסתורי ששיגר מסר למנדלבליט שנתניהו מוכן לעסקה. היועמ"ש דרש שגורם רשמי יפנה – וכך הגיע הסנגור בן צור לנהל את ההצגה. כעת מתברר כי מנדלבליט מסכים לוותר על סעיף השוחד שהיווה גולת הכותרת של כתב האישום, אבל שאלת הקלון נותרה בגדר סלע המחלוקת. והפערים בין הצדדים? גדולים אך ניתנים לגישור • פרשנות

זמן צפייה: 04:04

לפני כמה חודשים נחת במשרדו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מסר לא פורמלי משליח מסתורי: אפשר לסגור עסקת טיעון עם ראש הממשלה לשעבר נתניהו. היועץ, חרד לכל ניואנס הקשור למשפט הנפיץ הזה, הדף את השליח ואמר לו: "לא אנהל מו"מ עם גורם לא רשמי. אם נתניהו רוצה לדבר - שישלח את עורך דינו".

אתמול, לאחר הפצצה שהטיל העיתונאי בן כספית, התברר שנתניהו קיבל את המסר הברור שהחזיר היועץ ושיגר את פרקליטו הצמוד עורך הדין בעז בן צור לנהל את ההצגה מטעמו. אם המשא ומתן יבשיל, ואפילו אם רק יתקדם ויתנהל, המערכת הפוליטית והציבורית עשויה להידרש בקרוב להיערכות מחדש.

זה מה שידוע לי בשלב הזה, ואני מורשה לכתוב ולדווח:

ההסכמות

היועמ"ש מנדלבליט הסכים לוותר על סעיף השוחד בתיק 4000, אבן הראשה, גולת הכותרת של כתב האישום בפרשת בזק-וואלה. זו התפתחות שאין להקל בה ראש. סעיף השוחד הוא שהכתים את נתניהו בעיני המערכת הפוליטית, הקל על בעלי בריתו לשעבר מהימין להחרים אותו - דחק אותו לדרך פוליטית בלי מוצא (ובלי 61 מנדטים) והפך אותו למצורע בעיני חלק ניכר בציבור.

נתניהו מצידו מוכן בעסקה כזו להודות בשני סעיפי עבירת הפרת האמונים ולהפתעתי, נמצא כפסע מהסכמה לכך שייגזרו עליו כמה חודשי מאסר בפועל (שיומרו בעבודות שירות), ומתחייב להרחקה בת כמה שנים מהחיים הציבוריות.

סלע המחלוקת: הקלון

בניגוד למה שחשבתי עד אתמול, מהמידע החדש שאספתי ביממה האחרונה – הפערים לא עצומים. מנדלבליט עדיין דורש שגזר הדין יקבע שיש קלון במעשיו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו. המשמעות היא שנתניהו יורחק מכהונה בכנסת ל-7 השנים הבאות, ולפיכך כמובן שלא יוכל לכהן כראש הממשלה בפרק הזמן הזה.

נתניהו, כמו נתניהו, מבקש לדחות. מטעמו הוצע שסוגיית הקלון הנפיצה פשוט לא תידון כעת. הוא יתפטר מהכנסת ולכן בית המשפט לא יידרש לנושא, אבל הוא לא מתנגד לכך שעמדת היועץ, שלפיה יש קלון במעשיו, תיכתב באופן רשמי בהסכם, למקרה שירצה לשוב לחיים הציבוריים אחרי התקופה שאליה יתחייב.

נתניהו ומנדלבליט
יסגרו עסקה? היועמ''ש מנדלבליט וראש האופוזיציה נתניהו | צילום: רויטרס

אז האם הפערים ניתנים לגישור?

קשה לדעת, אבל לפחות לתפיסתי, הם לא כל-כך גדולים, או פחות גדולים מכפי שנדמו אתמול. בהסתכלות מפוכחת, סיכוייו של נתניהו לחזור בשבע השנים הקרובות כמעט ולא קיימים.

כך היועמ"ש מקבל את הישג הרחקתו מהחיים הפוליטיים שהוא חפץ בו ואילו נתניהו מקבל מוצא של כבוד וללא קלון. סעיף 6 א׳ (תזכרו אותו, עוד ידובר בו בקרוב כנראה) לחוק יסוד: הכנסת קובע באופן מפורש כי רק יו"ר ועדת הבחירות המרכזית רשאי להכשיר מועמד שהורשע בפסק דין חלוט ונגזרו עליו יותר משלושה חודשי מאסר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עורכי דינו עמית חדד ובועז בן צור
נתניהו עם עורכי דינו בעז בן צור ועמית חדד | צילום: ראובן קסטרו

אם אכן תיחתם העסקה, נתניהו יעמוד בדיוק בהגדרה הזו. לכן, כדי להיות אפילו ח"כ, הוא יידרש להגיש בקשה ליו"ר הוועדה (שופט מכהן בבית המשפט העליון) שיקבע פוזיטיבית שאין קלון בעבירות שהורשע בהן. כמה מכם רואים את זה באמת קורה?

בשורה התחתונה, לתגובה הציבורית תהיה השפעה גדולה על הצדדים הנושאים והנותנים והיכולת שלהם להגיע להסדר חתום (ולא סתם בחר נתניהו שלא להגיב, כבר יותר מיממה אחרי הפרסום של כספית).

אינני יודע אם זה יקרה, אבל קווי המתאר של ההסכם, כפי שאפשר כבר למשש אותם - לי לפחות, נראים יותר מסבירים.