לאכוף את החוק הישראלי בנגב

אירועי האלימות הקשים במחאה על ייעור הנגב ממחישים עד כמה עמוק אובדן המשילות בנגב, וצריכים לשמש קריאת השכמה לממשלת ישראל. לצד המיליארדים בתקציבים שמופנים לרווחת הבדווים יש לאכוף את החוק הישראלי בנגב במלואו • דעה

זמן צפייה: 00:28

קשה לדמיין מעשה ציוני בסיסי יותר מנטיעות עצים בארץ ישראל. בעבר בכל כיתה הייתה מונחת קופת פח קטנה, בצבעי הדגל לתרומת כספים לקק"ל, שנטעה יערות ברחבי הארץ. פרויקט נטיעות העצים היה חלק חשוב בהפרחת השממה והוא היה אבן יסוד בקליטת עלייה בראשית המדינה.

בנוסף לכך שמדובר בתמצית הציונות המעשית, כיום ידוע כי ליערות ישנה תרומה אקולוגית חשובה, ומדינות רבות פועלות לשתול עצים כדי לבלום תהליכי מדבור להאטת ההתחממות הגלובלית.

והנה השבוע, באופן בלתי נתפס, את פעולת הייעור הפשוטה והכה בסיסית הזו נאלצו עובדי קק"ל לבצע תחת אבטחה כבדה ותוך כוננות גבוהה של המשטרה, בשל אלימות קשה של הבדואים בדרום שמחו נגד הנטיעות בטענה שהן מתרחשות בשטחים חקלאיים שלהם.

Israeli Security Forces Clash With Bedouins During Protest Against Forestation
מעצר צעירה בדואית במהלך המהומות | צילום: רויטרס

אירועי המחאה האלימים כללו חבלה במסילת רכבת שכמעט גרמה לאסון, חסימת כבישים, יידוי אבנים ופגיעה ברכבים. המשטרה והשב"כ שנקראו לבלום את האלימות התקשו להתמודד עם כמויות מפרי הסדר שפעלו בשטח באין מפריע ובעידוד ההנהגה המקומית.

אין ספק שיש הרתעה טובה בנגב – מדינת ישראל מורתעת מההתפרעויות האלימות ובסופו של דבר ניתן לומר שהבדואים השיגו את מבוקשם: הנטיעות הופסקו עד לסיום תהליך הידברות עם נציגי הבדואים בנגב, הידברות שבוודאי תיארך זמן רב.

לדעתי, אין זה מקרי שדווקא עכשיו תושבי הפזורה הבדואית מעזים לפעול בכזו עזות מצח נגד הריבונות הישראלית. רק לפני שבועות ספורים עבר חוק החשמל, שהכשיר בדיעבד עשרות אלפי מבנים שנבנו באופן בלתי חוקי על אדמות מדינה. ברוח זו, לאחר שקיבלו אצבע, הם רוצים את כל היד, וכעת הם מעוניינים להשתלט גם על שטחי נגב נוספים, בטענה שהם משמשים אותם לצורכי חקלאות.

מהומות בנגב
מהומות בנגב | צילום: רויטרס

אובדן המשילות בדרום לא קרה בבת אחת. מדובר בכרסום איטי של החוק הישראלי על החברה הבדואית בתחומי חיים שונים. זה שנים שמדינת ישראל עוצמת עיניים נוכח תופעות של ביגמיה, נהיגה פרועה, בנייה ללא היתרים, עבירות מס ועבירות סמים. נראה שבשטחי הנגב, ישנם אזרחים שאינם רואים עצמם כפופים לחוק ומדינת ישראל הרשמית אינה עושה מאמצים מיוחדים לאכוף אותו.

מדינת ישראל הקציבה השנה באופן חסר תקדים עשרות מיליארדי שקלים על מנת לשפר את איכות חייהם של תושבי ישראל הערבים והבדואים, שרובם אזרחים שומרי חוק. זו אוכלוסייה שסובלת מעוני ואלימות ובהחלט יש להקצות משאבים כדי לסייע להם, אך הכספים הללו חייבים להיות מותנים בציות לחוק ובשיתוף פעולה עם מערכת האכיפה.

עו''ד דוד מנע
עו''ד דוד מנע | צילום: צילום: ראובן קופצינסקי

האירועים הקשים שקרו השבוע הם קריאת השכמה חשובה לממשלת ישראל. התסריט שבו צבא של אלפי מפרי חוק יצאו בבת אחת לפעול נגד תשתיות אזרחיות וצבאיות של מדינת ישראל הוא תסריט מבהיל ולא בלתי סביר.

רק לפני כחצי שנה, במבצע שומר החומות, יישובים ישראליים נותקו משאר המדינה בשל חסימות כבישים ויידויי אבנים בדרכים. לצד ההשקעה בתשתיות של בריאות, חינוך ורווחה ישראל חייבת להחיל את החוק הישראלי ללא פשרות לפני שנגיע לאובדן שליטה.

עו"ד דוד מנע הוא חבר כנסת לשעבר שכיהן כיו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית לבדיקת המגזר הבדואי

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com