המרוץ לדירה: זוגות צעירים, תפסיקו לסמוך על המדינה

ממשלות ישראל לא עשו כמעט דבר כדי להתמודד עם המחירים המטורפים בשוק הדיור. אבל גם לצעירים יש אחריות. במקום להמתין לתוכניות "פלא" וחוסר רצון משווע לוותר על מגורים בתל אביב כדי לצאת כל ערב לבלות, יש לא מעט צעדים שאפשר לעשות כדי לחסוך כל הדרך לדירה. רוצים לגור בתל אביב? תשלמו • דעה

זמן צפייה: 03:43

נתחיל במובן מאליו. מחירי הדיור בישראל גבוהים בצורה מחרידה. הם גם לא מתכוונים להיעצר משום שהמדינה לא עושה כמעט דבר ב-15 השנים האחרונות (וגם הפלסטרים שהגיעו במרוצת השנים כמו מע"מ אפס, מחיר למשתכן ועוד היו הישראבלוף במיטבו) והאמת? אין לה גם אינטרס.

אבל יש בעיה נוספת. הצעירים בימינו, וגם לפני עשור, בונים יותר מדי על המדינה. אני מציע שתפסיקו ליפול בפח של כל מיני תוכניות גרנדיוזיות שאין להן קשר למציאות. תתחילו לקחת את זה בידיים שלכם. בשביל שזה יקרה, מילת המפתח היא פשרות.

שנת 2011, שנת המחאה החברתית. אני זוכר כתבה על המחאה בשדרות רוטשילד שהייתה כבר בשיאה. כתב שואל את הצעירים שהקימו אוהלים את השאלה הבאה: "תגידו, למה למשל לא לגור ברחובות? זה לא רחוק מתל אביב. תשלמו פחות וכך תוכלו לחסוך יותר". אחד המפגינים ענה לו בצורה שדי מסמלת את הבעיה: "אבל אני רוצה לשבת בבתי קפה ובפאבים בתל אביב. אין את זה ברחובות". בדיוק פה קבור הכלב.

המחאה החברתית ב-2011, שליף הייתה אחת ממוביליה
דבר כמעט לא השתנה. המחאה החברתית בשנת 2011 | צילום: אורית עובדיה

אחרי שקונים דירה פעם ראשונה, הכול משתחרר ונעשה קל הרבה יותר. לא, הדירה הראשונה שלי לא נרכשה בזכות עזרה. היא נרכשה בזכות התנהלות כלכלית נכונה – וכאמור פשרות. לא עושים ירח דבש בתאילנד או לדרום אמריקה. טסים ליוון או כל יעד זול אחר. מתפשרים.

מי שהגיע עד למקום הזה בטקסט יבוא ויאמר שמחירי הדירות היו זולים יותר אז. אמנם זה נכון, אבל מגמת עליית המחירים הייתה גם לפני 7 שנים. מחירי הדירות זינקו בשנת 2015 ביותר מ-6 אחוזים. שנה חולפת ונרשם זינוק נוסף של יותר מ-6 אחוזים. כך היה גם בשנים שהגיעו לאחר מכן, אמנם בשיעור נמוך יותר, אבל המגמה הייתה ונותרה – עליית מחירים.

תל אביב
רוצים לגור בתל אביב? תשלמו | צילום: רויטרס

שנת 2021 הסתיימה בעלייה מטאורית של מחירי הדירות – 11.3 אחוזים. לא שפוי. אז המדינה יצאה בהגרלה חדשה תחת השם "דירה בהנחה" – והישראלים הסתערו. אבל ההיצע נמוך מאוד והביקוש אסטרונומי. מה הלאה? ישחררו קרקעות? יבנו כאן בלי סוף? בינתיים, הממשלה ברוב גאונותה פרסמה במסגרת היערכותה לגל עלייה בעקבות המלחמה באוקראינה כי בטווח הארוך ואני מצטט: "ייבחנו צעדים לטובת הגדלת ההיצע בשוק הדיור". באמת תודה רבה. היה צריך שתפרוץ מלחמה באוקראינה כדי ש"ייבחנו צעדים"? אבל אנחנו יודעים שזה לא באמת יקרה.

אז המסקנה צעירים וצעירות בישראל: תסמכו על עצמכם. תתפשרו. תגורו מחוץ למטרופולין. אל תשרפו את הכסף על ירח דבש מפוצץ. זה אפשרי. אז תצאו פחות לפאבים ולמקומות בילוי. מה קרה? רוצים לגור בתל אביב? תשלמו. זו העיר המרכזית בישראל. בערים מרכזיות משלמים – ויותר. אי אפשר לרקוד על כל החתונות.

רון נוטקין הוא העורך הראשי של אתר חדשות 13

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com