הגדלת שכר המינימום – אינטרס של ציבור הלקוחות

כשאנחנו עושים קניות בסופרמרקט או מתקשרים לשירות הלקוחות, אנו פוגשים בנותני שירות בשכר נמוך, שעושים הכול כדי לשרוד ולא את המנהל שמרוויח משכורת עתק. לכן, העלאת שכר המינימום הוא אינטרס של כל אחד מאיתנו • דעה

שטרות שקלים
אילוסטרציה | צילום: רויטרס

הקמפיין להעלאת שכר המינימום ל-40 שקלים לשעה נתקל בטענה שמדובר במהלך לא אחראי. ראוי להסביר מדוע הדרישה אינה רק נכונה ברמה ה"חברתית", אלא גם מועילה מבחינה כלכלית.

הכלכלנים מהימין מדברים פעמים רבות על הצורך "לחשל" את המשק הישראלי על ידי חשיפתו לתחרות בריאה, שתגרום לעסקים גרועים, מיושנים ולא יעילים לפרוש מן הזירה. באופן זה, מסבירים הכלכלנים, רק העסקים הטובים, המציעים מוצר או שירות טוב, ישרדו בשוק.

שכר מינימום גבוה הוא בדיוק רף תחרותי כזה. עסקים המצליחים לשרוד בתחרות רק בזכות העובדה שהם משלמים שכר מחפיר לעובדיהם הם ממילא עסקים גרועים, מנוונים, מבוססים על קומבינות ועל "דלת מסתובבת" של עובדים. איזו הצדקה כלכלית יש להגנה על עסקים גרועים השורדים רק בזכות השכר העלוב שהם משלמים?

"העלאת שכר המינימום תפגע בציבור הלקוחות", מאיימים עלינו הכלכלנים. כאילו כל שקל שיתווסף לשכר העובדים יעלה באופן אוטומטי את מחיר המוצר. אך האמת היא, שאפשר בקלות רבה להעלות את שכר המינימום של העובדים מבלי להעלות את מחירי המוצרים בשקל אחד, וזאת על ידי צמצום מסוים ברווחים.

אכן, אין לצפות שהמעסיק יפשוט את הרגל לאחר תשלום המשכורות לעובדיו, אבל כשחברות המעסיקות אלפי עובדים בשכר מינימום רושמות רווחים של 40 או 50 מיליון שקלים ברבעון, בהחלט אפשר לשאול האם אין מקום להקטין קצת את שורת הרווח ולהגדיל את שורת ההוצאות על השכר, מבלי לשנות כלל את מחיר המוצרים?

לחברה הישראלית אין כל סיבה להגן על הרווחים האסטרונומיים של העסקים מפני ירידה קלה. גם לצרכן הישראלי אין סיבה כזאת. הגדלת שכר העובדים, לעומת זאת, היא אינטרס ישיר של ציבור הלקוחות. מדוע? משום שעובדים בשכר נמוך הם עובדים חלשים עם פריון עבודה נמוך ועם מוטיבציה נמוכה לתת שירות. הם לא אוהבים את העבודה שלהם, לא מזדהים איתה ולא משקיעים בה - הם שורדים. את העובדים האלה אנחנו פוגשים כשאנחנו עושים קניות בסופרמרקט או מתקשרים לשירות הלקוחות, לא את מנהל הרשת המרוויח משכורת עתק.

ד''ר יפתח גולדמן
ד''ר יפתח גולדמן | צילום: מתן רצבי

בנוסף, משפחות של מרוויחי שכר מינימום הן משפחות חלשות, פגיעות, הנמצאות כל הזמן על סף התהום או מעבר לסף. פעמים רבות הופכת המצוקה את מרוויחי שכר המינימום ל"מקרי רווחה", או, במקרים גרועים יותר, ל"מקרים פליליים". כך, במקום שיהיו העובדים הללו מפרנסים גאים של משפחות נורמטיביות, משלמת המדינה (דרך תקציבי הרווחה) את הכסף שחסך המעסיק משכרם של עובדיו.

שכר המינימום קובע את רצפת השכר. שכר מינימום גבוה יוצר סטנדרט של שכר גבוה במשק ודוחף כלפי מעלה את שכרם של העובדים כולם. גם את השכר שלך. לכן, שכר מינימום גבוה הוא לא רק אינטרס כלכלי וחברתי של מדינת ישראל. הוא גם האינטרס שלך.

ד"ר יפתח גולדמן הוא ראש לימודי החינוך במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין בירושלים ומומחה לפילוסופיה של החברה והכלכלה

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news.co.il