להפסיק להעניש את הקורבן – להעניש את התוקף

האלימות במשפחה היא פנדמיה עולמית גדולה מכל וירוס, אבל גם היום עדיין מסתכלים על התופעה מנקודת מבט גברית. מיה איידן בטור מיוחד לציון יום המאבק באלימות נגד נשים

מיה איידן
מיה איידן | צילום: רונן אקרמן

שנת 2021. יום המאבק באלימות נגד נשים ואנחנו עדיין מנהלים אותו מנקודת מבט גברית. אחרת אין סיבה שגבר אלים יסתובב חופשי כשבת זוגו המאוימת או ילדיו יתלשו מחייהם וישובצו במקלט עלום ורחוק.

אחרת אין סיבה שגבר שהורשע באלימות ונכלא, ישוחרר בלי תנאים ובלי לקבל טיפול, אלא רק אם יואיל בטובו לשתף פעולה. אחרת אין סיבה שאישה תכבול את עצמה לחיים מבוהלים, אבל כל חוקי החופש שבעולם ניצבים לצידו של הגבר כשמדובר על איזוק אלקטרוני.

לפי נתוני האו"ם, אחת מכל שלוש נשים בעולם תסבול מאלימות במשפחה. זו פנדמיה עולמית גדולה מכל וירוס, אבל כאן לא ממהרים לגייס את מיטב המומחים לטיפול בתופעה. אולי כי מרבית המומחים הם עדיין גברים.

זה נכון שהשיח השתנה, אבל השינוי איטי ונשים וילדים משלמים בחייהם על האיטיות הזאת. בעולם מושלם היה צריך להרחיק גברים אלימים מהחברה, להתנות את חזרתם לשגרה בטיפול, אולי כך גם להציל את חייהם.

בעולם מתוקן, מקלטים לנשים מוכות היו נסגרים כדי להכריח אותנו כחברה להגן על נשים, ולא להחביא אותן, אבל בעולם מושלם אולי לא הייתה אלימות כלפי נשים ובאלימות במשפחה.

המשוואה חייבת להתהפך - הטיפול באלימות כלפי נשים צריך להתנהל מעיניים נשיות. להעניש את התוקף ולא את הקורבן.

מיה איידן היא כתבת הרווחה של חדשות 13