לא יספק את הציבור הערבי: מבחן התוצאה של רע"ם יהיה בשטח

מנסור עבאס יכול לשמוח מהישגיו בכנסת, אך יריביו במשותפת שמתנגחים בו מתחזקים דווקא בסקרים והוא נותר עומד. הנושא הבוער בחברה הערבית הוא האלימות והציבור של יו"ר רע"ם רוצה לראות קבלות

מנסור עבאס ונפתלי בנט
נפתלי בנט ומנסור עבאס | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בימים האחרונים נשמעו דיבורים על כך שהעברת התקציב, לאחר שלוש שנים וחצי, מהווה אירוע היסטורי. לאורך השנים הועברו עשרות תקציבים בישראל, אך אם יש זווית שהופכת את העברת התקציב הזה להיסטורי באמת - זוהי העובדה שמדובר בתקציב הראשון שמועבר בעזרת אצבעותיהם של חברי מפלגה ערבית שיושבת בקואליציה.

המתח בין רע"ם לרשימה המשותפת שגרם לפיצול במערכת הבחירות האחרונות ולפנייה של כל אחת לכיוון שונה, מגיע לשיאו סביב העברת התקציב. הוויכוח בין גישת ההשפעה מבפנים, שעבאס נקט בה, לבין גישת הבדלנות הקבועה של הרשימה המשותפת, מגיע לשלב משמעותי שיכריע גם על המשך דרכה של כל אחת מהמפלגות ויותר מכך - על הכיוון שאליו תצעד הפוליטיקה הערבית-ישראלית.

רע"ם הצליחה במטרתה המרכזית להוביל כחלק אינטגרלי בקואליציה תקציב שיא עבור החברה הערבית עם תוכנית החומש החדשה "תאקדום", שמביאה איתה כמה בשורות, בעיקר בתחום החינוך כשכמעט שליש מהתקציב מופנה לשם, וזהו צעד מבורך וחיוני כדי להוביל לצמצום פערים.

Qlrmcm
יריבות קשה. עבאס ועודה | צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

מנגד, ברשימה המשותפת - הביקורות על רע"ם לא פוסקות ועולות טענות על כך שהתקציב הזה רע לחברה הערבית בשל כך שהוא פוגע בשכבה החלשה באוכלוסייה.

היה ניתן לחשוב שהמיליארדים ידברו אל הציבור הערבי ויוכיחו את צדקת דרכה של רע"ם, אך על פי סקר של חדשות 13 שפורסם השבוע, דווקא איימן עודה וחבריו ברשימה המשותפת התחזקו ל-8 מנדטים לעומת רע"ם שנותרו על 4.

הסיבה המרכזית להתחזקות של המשותפת על חשבון רע"ם היא סדר היום בחברה הערבית. בזמן שהציבור היהודי עוסק בעיקר בתקציב המדינה שנמצא בראש הכותרות, ברחוב הערבי זה לא הנושא הבוער. לעומת זאת, האלימות והפשיעה ששולטים בישובים הערבים, היעדר הביטחון האישי, ובעיות נוספות כמו הדיור והתעסוקה מטרידות את ערביי ישראל יותר.

ממקום מושבם בקואליציה ובשל רגישויות פוליטיות, ברע"ם נמנעים מעיסוק פומבי בנושאים שבמחלוקת, וכמעט ולא משמיעים ביקורת על המדינה בסוגיות הקשורות לחברה הערבית. לעומתם, הרשימה המשותפת נמצאת באזור נוחות מבחינתה ומצליחה להתנגח ברע"ם, להפיל עליה אשמה בכל נושא רלוונטי ולטעון שכמפלגה שיושבת בעמדת השפעה היא נושאת באחריות.

יוסף חדאד
יוסף חדאד

ברע"ם עדיין לומדים לעבוד בקואליציה ומבינים גם את החסרונות שבדבר. בשעה שחברי המשותפת יכולים לחסום כבישים, לזעוק נגד האלימות והפשיעה ולדבר על אוזלת יד של המדינה, ברע"ם צריכים לפעול בתוך הכנסת והממשלה כדי לטפל בכך ולנסות במקביל להעביר מסרים מרגיעים לציבור כדי שהטענות וההאשמות לא יופנו אליהם.

האתגר הגדול של עבאס הוא שערביי ישראל עדיין מסתגלים למציאות חדשה, שבה מפלגה ערבית יושבת בקואליציה אחרי 73 שנה. לא מספיק לציבור הערבי לראות כותרות על הישגים וכספים, הוא רוצה לראות תוצאות בשטח. המבחן של רע"ם לאחר העברת התקציב הוא לספק קבלות, להוכיח שהכסף מוזרם למקומות הנכונים ושבחברה הערבית ירגישו שינוי לטובה.

יוסף חדאד הוא מנכ"ל "ביחד ערבים זה לזה"

רוצים לכתוב למדור הדעות של אתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com