סוף עידן מנדלבליט: האיש שניהל קרב וספג מכל עבר | דעה

תקופתו של היועץ המשפטי לממשלה היוצא התאפיינה בתיקי שחיתות שלטונית, בראשם התיק נגד רה"מ לשעבר נתניהו. קודם היה טרף למסע השחרה מצד מפגינים שדרשו ממנו להעמיד את נתניהו לדין. לאחר מכן הפך למטרה עבור תומכי נתניהו. מנדלבליט לא היה חף מטעויות, אך מקומו שמור בספרי ההיסטוריה

זמן צפייה: 06:07

כהונתו של היועץ המשפטי לממשלה, דוקטור אביחי מנדלבליט, תעמוד בעיקרה תחת סימן של תיק אחד שמתברר בימים אלו בבית המשפט המחוזי בירושלים: תיקו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו.

בשנה וחצי הראשונה לכהונתו התמהמה מנדלבליט בטיפול בתיקי נתניהו שהונחו על שולחנו: תיק שיחות מוזס- נתניהו, הלוא הוא תיק 2000 ותיק המתנות, הוא תיק 1000. כיכר גורן התמלאה במפגינים שטענו כי מנדלבליט נותן הכשר לשחיתות שלטונית.

יחד עם זה גם הגיעה הודעת פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, שהודיע על דעתו של מנדלבליט שנתניהו אינו חשוד בפרשת הצוללות, הודעה שליבתה עוד יותר את יצרי המפגינים. מנדלבליט ספג קללות ונאצות. בתום שנתיים לכהונתו ולאחר שתיק 4000, תיק בזק-וואלה, הונח על שולחנו, חצה מנדלבליט את הרוביקון והבין כי ראש הממשלה דאז ביצע לכאורה מעשי שחיתות חמורים.

Israel's Prime Minister Netanyahu Listens To Cabinet Secretary In Jerusalem
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו בתקופת כהונת מנדלבליט כמזכיר הממשלה ונתניהו כראש ממשלה | צילום: רויטרס

חקירות האלפים היו בשיאן. מנדלבליט הפך ברגע לשטן הגדול בעיני תומכי נתניהו. אחרי שביצעו מסע דה לגיטימציה חסר תקדים בתחילה למפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, ואחר כך לפרקליט המדינה דאז, שי ניצן, עברו התומכים למנדלבליט. הרשתות החברתיות התמלאו מסרי שנאה והסתה נגד היועץ. אנשים שכינו את עצמם עיתונאים החלו לתקוף את מנדלבליט בתוכניות הרדיו ששידרו. מסע הדה לגיטימציה היה בשיאו.

בנובמבר 2019 הודיע מנדלבליט במסיבת עיתונאים כי החליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו בלב כבד, אך בלב שלם. בסביבתו של מנדלבליט תיארו איך היועץ חשב ושקל, אך הבין שעם ראיות כאלו חייב להיות מוגש כתב אישום נגד נתניהו בשלוש פרשיות שונות שהאישום שהוגש, הינו האישום החמור ביותר בעבירות השחיתות, עבירת השוחד.

הפגנה בפתח תקווה במחאה על התנהלות היועץ המשפטי מנדלבליט, 2 בספטמבר
הפגנה נגד מנדלבליט בעבר | צילום: חדשות 13

עוד נחזור לתיקי נתניהו, אולם תיקי שחיתות שלטונית נוספים נחתו על שולחנו של היועץ. חשדות חמורים נגד דוד ביטן, אריה דרעי ויעקב ליצמן. מנדלבליט הורה לפתוח נגד כולם בחקירה פלילית, אולם את תיקי דרעי וליצמן משך ומשך. היה לו קשה לקבל את ההחלטה. מחשדות חמורים נגד דרעי נשאר תיק של עבירות מס. היועץ התלבט חודשים מה לעשות. הסחבת בתיקים גרמה לו להיראות בימיו האחרונים בתפקיד כאילו עשה מכירת חיסול בדמות הסדרי טיעון. לכל תיק הסבר משלו, אולם הסחבת שמנדלבליט הבין שהיא בעוכריו גרמה לשורה של הסדרי טיעון מקלים.

בחזרה לנתניהו. לאחר שהוגש נגדו כתב אישום החל לצאת נתניהו בחריפות נגד מנדלבליט עד לניסיונות לערער את יציבות הדמוקרטיה הישראלית. נתניהו כפר בסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה במגוון נושאים ושלח את אמיר אוחנה, מקורבו, לתפקיד שר המשפטים כדי לנסות ולהרוס את הפרקליטות ולמנות פרקליט מדינה מטעמו כדי שיירע למערכת.

היועץ החל לחשוש לגורל הדמוקרטיה ונעמד כחומה בצורה מול ניסיונות נתניהו ושריו. בהליך שערורייתי ניסה נתניהו למנות בממשלת מעבר נגד אישור היועץ, את אופיר אקוניס, לשר. הקורונה נכנסה לחיינו ומנדלבליט ניסה לאזן בין פגיעה בזכויות הפרט לניסיונות להילחם בקורונה. זה לא היה פשוט בשבילו, במיוחד לאור העובדה שממשלת המעבר בראשות נתניהו ניסתה להכניס עניינים פוליטיים לתוך קלחת המגפה.

אולם גם כאן הצליח מנדלבליט במלאכתו ומנע פגיעה בזכויות האדם. במיוחד תיזכר עמדתו בעניין האסירים, כאשר השר לביטחון פנים דאז, אמיר אוחנה, הורה באופן חסר תקדים לא לחסן אסירים בניגוד מוחלט לעמדת מנדלבליט. העניין הגיע לבג"ץ שמתח ביקורת חריפה על אוחנה. גם בעניין חוק ההסדרה הלך מנדלבליט בניגוד לעמדת הממשלה ונתן לממשלה אישור לקחת עורך דין פרטי מטעמה, כאשר הוא עצמו התנגד לחוק.

מנדלבליט גם מנע יוזמות לשלילת תקציבים ממוסדות תרבות תחת הכותרת "נאמנות בתרבות", ביצוע רפורמה במח"ש בעקבות מחאת יוצאי הקהילה האתיופית, פסילת מועמדים לכנסת בשל התבטאויות גזעניות ועוד.

בחודש האחרון טעה מנדלבליט כאשר נכנס לבקשת נתניהו למו"מ איתו בנוגע לעסקת טיעון תוך שהוא ממדר את הצוות שתחתיו ומסכים לעסקת טיעון מקלה. רק לאחר שהעניין פורסם ומנדלבליט ערך שיחה עם הצוות שמלווה את התיקים, הקשיח מנדלבליט את עמדותיו ומנע מעצמו מבוכה.

אז לאן מנדלבליט הולך? נכון לעכשיו לנוח. האם יהיה בעתיד שופט עליון? כרגע מנדלבליט לא מצהיר על כוונה כזאת, אבל בסביבתו לא שוללים זאת. "כל דבר בעתו", אמר מנדלבליט למקורביו. במסגרת החוק, על מנדלבליט חלה חובת צינון של 18 חודשים עד אשר יוכל להיות מועמד לשיפוט.

בג''ץ בימי קורונה
יתמודד לשיפוט לאחר הצינון? בית המשפט העליון (ארכיון) | צילום: רויטרס

בשורה התחתונה ובעיני החשובה ביותר, בצעד אמיץ מבחינתו הגיש מנדלבליט כתב אישום חמור נגד ראש ממשלה מכהן, תוך שהוא תחת מסע משחיר שלא היה כמותו בהיסטוריה של מדינת ישראל, תוך תוכנית מוסדרת של נתניהו להדיחו מתפקידו ועמד כחומה בצורה נגד הניסיונות הרבים של נתניהו ושלוחיו לערער את יסודות הדמוקרטיה הישראלית, ועל זה ייחתם אביחי מנדלבליט בספר ההיסטוריה של מדינת ישראל