לא יוקר המחיה צריך להטריד אלא יכולת המחיה | דעה

ייבוא הוא דבר חשוב, אך המדינה עסוקה בצמצום התחרות מבית והרחבת התחרות מחו"ל. כשהעולם נמצא בתנודות בשל אינספור משברים, צריך לחזק את התעשייה המקומית כי בעת משבר, הם אלה שיפתרו אותו

סופר, קניות, רשת מזון
סופר, קניות, רשת מזון | צילום: חדשות 13

הזינוק במחירי מוצרי הצריכה לצד התקווה כי כניסתן של רשתות בינלאומיות גדולות לישראל יביאו למאבק על הכיס הישראלי ולהורדת מחירים, הפכו לחלק בלתי נפרד מהשיח הישראלי לאחרונה.

אז למה להמשיך ולייבא לכאן תחרות זו פעולה מיותרת, ויותר מזה - מסוכנת? הנה מסע קצר במציאות:

בעקבות מחאת הקוטג' ב-2011, הוקמה ועדת קדמי שבחנה את התחרותיות בענף המזון, וקבעה כי תחרות היא אלמנט חשוב בהורדת המחירים, אבל לא לתחרות הנובעת מייבוא בלבד כיוונה הוועדה. ועדת קדמי קבעה באופן נחרץ כי מתן תמיכה ובמה ראויה לעסקים הקטנים הישראליים הם שיעודדו את התחרות ויחייבו גם את השחקנים הגדולים להידרש למגוון רחב יותר של מחירים ואפשרויות עבור צרכני הקצה.

אולם, ישראל צועדת אל פי תהום כשהיא פועלת לצמצום התחרות מבית והרחבת התחרות מחו"ל. אין חולק על העובדה שייבוא הוא חשוב מאין כמותו, אבל האם הוא יכול לייצר תחרות אמיתית, כזו שתוריד פה מחירים? התשובה היא לא והסיבה טמונה, כמעט כמו תמיד, במימדיה הקטנים של המדינה.

ישראל, שאוכלוסייתה הנתונה היא כ-9.4 מיליון צרכנים, אינה יכולה לייבא בכמויות גדולות יותר ממה שהשוק יכול לקלוט ובהתאם - לרכוש. את ההנחות המשמעותיות שנותנים יצרנים בחו"ל למדינות כמו גרמניה (המונה 84 מיליון איש), אינן רלוונטיות לישראל, שתקנה מאותו היצרן עשירית ואפילו פחות ולכן לא תהנה ממחיר זול - ומכאן, גם לא מירידה במחירים.

השינוי היחיד והכואב שאנו צפויים לראות במפת כלכלת המזון בישראל, הוא שיצרני המזון הקטנים והבינוניים בישראל יימחקו מהמפה כשלא יוכלו לעמוד מול הייבוא ההולך וגדל, ובהעדר תמיכה בוודאי שלא יוכלו להעמיד מחירים אטרקטיביים.

אבל לא רק יוקר המחיה אמור להטריד אותנו כרגע, אלא גם – ובעיקר יכולת המחיה. היכולת לספק מזון ומוצרי צריכה לאזרחי ישראל, תלויה כיום בעולם כולו, וכפי שניתן לראות מעבר לים - העולם הזה הופך בלתי צפוי מיום ליום.

מחיר הנפט המזנק, בעיות האספקה העולמיות של חומרי גלם, המחסור ההולך ומחמיר בעובדים, תנועת הפליטים המסיבית מאוקראינה לשלל מדינות אירופה ולישראל עצמה, האינפלציה הגואה שייתכן ותגיע לאזור דו ספרתי כבר בתחילת 2023 ועוד - כל אלה יחד מאיימים על שרידותה של ישראל.

בעולם ההולך ומשתנה לנגד עינינו, ראוי שנעמיק את התמיכה ביצרנים מקומיים, גדולים כקטנים כי בעת משבר - הם אלה שיוכלו לספק את מלאי הצריכה המקומית, בכל מחיר.

ליאור לוי
ליאור לוי | צילום: יח''צ

יצרנים מקומיים הם אלה שנתנו וייתנו למדינה את הביטחון התזונתי שהיא ראויה לו, והם אלה הנלחמים יום יום מול רגולציה תופחת וגזירות מגזירות שונות- וממשיכים לייצר ולפעול כאן. בואו נזכור שרק תעשייה מקומית היא שתוכל לעמוד לנו בעת משבר, שכנראה עוד יגיע.

ליאור לוי הוא תעשיין, חבר נשיאות בהתאחדות התעשיינים ויו"ר המועצה למפעלים קטנים ובינוניים לשעבר

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com