מוקדם להספיד את ספר הלימוד המודפס

נראה שהתלמידים והתלמידות ימשיכו לסחוב ילקוט כבד בשנים הקרובות. אחת הסיבות לכך – חוסר מוכנות מערכת החינוך לשינוי • דעה

ספר ספרים
שבוע הספר העברי | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

המגמה הכללית של צריכת מידע בפורמט דיגיטלי הולכת ומתרחבת ומשפיעה גם על מערכת החינוך כשברשימת הציוד בולט חסרונם של ספרי הלימוד המודפסים. הקדמה הטכנולוגית מציעה פתרונות לסיטואציות שונות בחיינו שיש ביכולתן להקל בעיסוקי היומיום, ובמקביל לשמור על הסביבה ולחסוך בהוצאות.

שמירה על איכות הסביבה היא אחת הסיבות העיקריות להצהרות חוזרות ונשנות על מותו המתקרב של הדפוס. תעשיית הנייר, הנחשבת למזהמת ביותר, מכלה כמחצית מכמות העצים הנכרתים מדי שנה ברחבי העולם. בשנים האחרונות הצטרפה גם מערכת החינוך למגמת השדרוג הטכנולוגי של החיים ובשל כך אי אפשר שלא לתהות: האם אנחנו בפתחו של עידן חדש ללא ספרי לימוד מודפסים כלל?

עדיין לא. מוקדם מדי להספיד את ספר הלימוד המודפס, ונראה שהתלמידות והתלמידים ימשיכו לסחוב ילקוט כבד בשנים הקרובות. אחת הסיבות לכך היא חוסר מוכנות המערכת לשינוי בשל החובה להכין תשתיות מתאימות, תקציבים מיוחדים, והכשרה רלוונטית לסגל ההוראה ולעוד גורמים שאינם תלויים במורים עצמם אלא במערכת המורכבת שסביבם.

הסיבה העיקרית והחשובה ביותר לשימור הספר בגרסת ההדפסה היא החובה של נשות ואנשי חינוך להרחיב ככל הניתן את סל המיומנויות והיכולות איתן ייצאו התלמידות והתלמידים לדרכם לאחר סיום החינוך הפורמלי הבסיסי.

ספר ספרים
שבוע הספר העברי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המגמה במערכת החינוך בימינו היא לאמץ את המלצות ה-OECD וליישמן בפרויקט "חינוך 2030" באשר לכשירויות ההכרחיות להתמודדות עם אתגרי המאה ה-21 כאשר מטרת העל היא חתירה לשלומות Wellbeing)) או במילים אחרות חוסן נפשי.

ויתור מוחלט על רכישת מיומנות של התמודדות עם טקסטים מודפסים יצמצם את מגוון המיומנויות של הלומדים בצאתם לעולם האמיתי שרווי בספרים, שלטים וטקסטים מודפסים, כשנכון לעכשיו הם כאן כדי להישאר לצד המסכים.

מילת המפתח היא שילוב. יש לשלב כאמצעי עזר בהוראה ולמידה טקסטים דיגיטליים, מודפסים וגם כאלו שניתן להאזין להם. כך נאפשר ללומדים חשיפה למגוון סוגים של טקסטים, ורכישת מיומנויות שיסייעו להם להתמודד בעתיד במגוון סיטואציות.

מה בכל זאת צפוי להשתנות בשנים הקרובות? ספרי לימוד במקצועות רבים יותר יהפכו לדיגיטליים בלבד, יעלו לרמה מתקדמת ויאפשרו פרסונליזציה מלאה לכל תלמיד. ספרי הלימוד שבכל זאת יפורסמו באופן ממשי, יודפסו על נייר ממוחזר וכך יהפכו לדקים וקלים יותר כיוון שישלבו בין דפיהם טכנולוגיות מציאות מדומה שבשילוב מכשיר נייד אישי תוביל להמשך פעילות לימודית במרחב דיגיטלי. חידוש משמעותי נוסף הוא שהתלמידים עצמם יהיו שותפים ביצירת ספרי לימוד דיגיטליים לתלמידים שיבואו אחריהם תוך הכוונה של אנשי מקצוע.

מוריה (מרינה) וקנין
מוריה (מרינה) וקנין

מוקדם לזרוק את רשימת ספרי הלימוד הישנים שעוד ילוו אותנו בשנים הקרובות ברוב מוסדות החינוך ברחבי הארץ, אך תהליך המעבר מבית הדפוס לחדר המחשבים או למסך האישי כבר החל. לפיכך חובה לגוון בפיתוח מיומנויות, ולאזן בין התמודדות עם טקסטים דיגיטליים ומודפסים לשילוב המיטבי בין יתרונות הספר הדיגיטלי החדש למודפס הישן והטוב.

מוריה (מרינה) וקנין היא ראש היחידה ללמידה דיגיטלית וחדשנות בחינוך ומרצה במכללה האקדמית חמדת  

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com