איך נתניהו יאזן בין דרישות החרדים לתנאים של ליברמן? • פרשנות

בליכוד יקיימו מו"מ עם שני הצדדים כדי ליישב את סוגיית חוק הגיוס - אחד המוקשים הגדולים העומדים בפני הרכבת ממשלת ימין צרה • שקד: "נעבור על הקלפיות כדי לבדוק אם נפלו טעויות"

זמן צפייה: 02:19

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יהיה לשון המאזניים בממשלת הימין הצרה שצפויה לקום בקרוב. ראש הממשלה בנימין נתניהו עסוק בעיקר בליברמן, שכן הקושי הגדול ביותר עבורו יהיה הניסיון לאזן בין הדרישות המופלגות של החרדים לבין התנאים של שר הביטחון לשעבר.

ליברמן כבר אמר שהוא לא מוכן לשינוי בחוק הגיוס ושהוא מתעקש שהחוק יעבור כלשונו. הדרישה הזו צפויה להתקבל בסירוב על ידי המפלגות החרדיות, ובליכוד יקיימו בתחילה משא ומתן מקביל עם שני הצדדים כדי לפרק את המוקש הזה.

אביגדור ליברמן ואריה דרעי | צילום: רויטרס

בד בבד, יו"ר הימין החדש איילת שקד התייחסה אמש (שבת) לתוצאות הבחירות בפוסט שכתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "בשבוע הקרוב נעבור על הקלפיות השונות כדי לבדוק אם נפלו טעויות או אי סדרים. מעולם לא עברה רשימה אחוז חסימה, בגלל מספר קטן כל כך של קולות ולכן אנו עושים מאמץ להשלים את הפער. זה מאמץ שמגיע לכל מי שהטריח את עצמו ביום הבחירות ושם 'נ' בקלפי".

אתמול אמר חבר הכנסת עודד פורר, מספר שתיים בישראל ביתנו, כי מפלגתו "לא תשב בממשלה בראשות גנץ. זה לא על הפרק בכלל. טבעי לנו לשבת בממשלת ימין, אבל יש לנו תנאים שנוגעים לשינוי במדיניות הביטחון, בענייני דת ומדינה וחוק הגיוס". כמו כן, פורר הכחיש את הדיווח כי ליברמן ויאיר לפיד נפגשו בחו"ל. את הדברים אמר בריאיון ל"שישי" עם אילה חסון.

בתוך כך, אמנם הבחירות הסתיימו, אך מאחורי הקלעים של מפלגת כחול לבן התפתח מחול חרבות. הרשימה אמנם זכתה ב-35 מנדטים, ויש אלה שרואים בכך הישג גדול, אך יש מי שחושבים כי מספר המנדטים הם סך של מה שניבאו הסקרים לכל אחד מהמפלגות, חוסן לישראל ויש עתיד, ביחד. היועצים של שתי המפלגות מאשימים אחד את השני בכישלון ומציינים שלושה אירועים בעייתיים: פרשת הטלפון הפרוץ של גנץ בידי האיראנים והחשש שהחומרים יצאו לציבור, הראיונות המביכים של גנץ מוושינגטון, וסדרת הקלטות גנץ שפורסמו בחדשות 13.

יאיר לפיד בהצהרת מפלגת כחול לבן
יאיר לפיד בהצהרת מפלגת כחול לבן | צילום: החדשות 13

מוקדם יותר התייחס מספר 2 בכחול לבןיאיר לפיד, להצהרתו מוקדם יותר השבוע, לפיה בכוונת מפלגתו "למרר את חייו של נתניהו, של הליכוד ושל הקואליציה". בפוסט שכתב בעמוד הפייסבוק שלו, כתב לפיד: "הבנתי שנפשם הרגישה של ביבי ואנשיו נפגעה אנושות מזה שאמרתי שנמרר את חייה של הקואליציה. מסתבר שהפוליטיקאים שקראו לבני גנץ חולה נפש ופדופיל ולי עמלק ועוכר ישראל, הופכים לפגיעים מאוד כשמדובר בהם עצמם. אז שיידעו שהתכוונתי לכל מילה".

בהמשך דבריו, פירט לפיד את התרחישים שבהם בכוונתו "למרר את חיי הקואליציה": "כשהם ינסו להעביר את חוק החסינות ושאר החוקים להכשרת השחיתות, נמרר.
כשהם ינסו להעביר את פסקת ההתגברות ולפגוע בבית המשפט העליון, כשהם ינסו לבטל את חוק הגיוס ואת לימודי הליב״ה, כשהם יעבירו פרוטקשן לעזה, כשהם יהרסו את יחסינו עם יהדות התפוצות - נמרר".

עוד המשיך לפיד וכתב כי "מול אי צדק, מול שחיתות ומול הזנחה של החלשים, באבו-אבוהה נמרר, כי זה בדיוק תפקידה של האופוזיציה ואני לא חוזר בי אפילו מאות אחת", והוסיף: "אם הם יעשו דברים טובים לעם ישראל, נשמח לעזור להם".