האיש שאחראי לכאב הראש של ביידן • פרשנות

הוא נחשב תמיד לעוף מוזר במפלגה הדמוקרטית, אך הוא ייזכר בממשל הנוכחי כאדם שהיה אחראי להפלת תוכנית הדגל של הנשיא בתקציב עתק של 1.75 טריליון דולר. זהו הסנאטור ג'ו מנצ'ין שמנצל את המשבר בממשל ביידן

הסנאטור ג'ו מנצ'ין
הסנאטור ג'ו מנצ'ין | צילום: רויטרס

לא מעט כאבי ראש יש לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. מחוץ לארה"ב, פוטין בוחן אותו באוקראינה והוא נאלץ להתרפס בפני מונרכים סעודים, שעד לא מזמן השמיץ מעל כל במה. בתוך ארה"ב, האינפלציה משתוללת, נשים מתקשות לבצע הפלות והחברה האמריקנית מפולגת יותר מאי פעם. אבל נראה שאת כאב הראש הגדול ביותר מספק לו אדם אחד, חבר מפלגתו, הסנאטור ג'ו מנצ'ין.

אנחנו נוהגים להתלונן לא מעט, ובצדק, על המבנה הפוליטי בישראל על ריבוי המפלגות שבו ושיטת הבחירה, שמאפשרים לראשי מפלגות עם ארבעה מנדטים להתמנות לראשות ממשלה, ולח"כ סורר מהקואליציה לתקוע רפורמה מרחיקת לכת בגלל גחמה אישית. אלא שמסתבר שגם ידידתנו הגדולה, היציבה יחסית, בעלת המבנה הדו-מפלגתי, סובלת מאותה בעיה בדיוק.

ג'ו מנצ'ין הוא ללא ספק הסמן הימני ביותר במפלגה הדמוקרטית, אבל קשה לומר שאידאולוגיה שמרנית בלבד היא שמניעה אותו. הוא מגיע ממערב וירג'יניה ורואה את עצמו מחויב לתושבי המדינה ופחות למפלגה. ובעיקר, הוא מחויב לסקטור האנרגיה שהעלה אותו לגדולה. ובסנאט מפוצל, 50 נציגים לדמוקרטים ו-50 לרפובליקנים, לאדם כמו מנצ'ין יש כוח אינסופי כמעט. והוא בהחלט מנצל אותו.

הסנאטור ג'ו מנצ'ין
הסנאטור ג'ו מנצ'ין | צילום: רויטרס

ביום חמישי בלילה זה הגיע לשיא. אחרי משא ומתן ארוך ומתיש עם חברי מפלגתו הזועמים, מנצ'ין הודיע, ולא בפעם הראשונה, שלא יתמוך בשורת חוקים שנועדו להילחם באחד האויבים הגדולים ביותר של האנושות כבר בעתיד הנראה לעין – ההתחממות האקלימית. בהתחשב בעובדה שהרפובליקנים מתנגדים לחקיקה הזאת באופן גורף, ארה"ב תישאר בלי תוכנית עם שיניים למלחמה במשבר האקלים.

אם מסתכלים על החוקים עצמם די ברור למה הסנאטור מווירג'יניה התנגד להם: מסיוע ברכישת כלי רכב חשמליים, דרך חקיקה נוקשה שתחייב תחנות כוח לנקות את המזהמים ועד תמריצים לטובת אנרגיות ירוקות. כל אלה הם בבחינת הכרזת מלחמה על תעשיית הנפט והגז המזהמים שמנצ'ין חייב להם את הקריירה שלו.

מנצ'ין בן ה-74 הוא המייצג האולטימטיבי של ההון והשלטון בפוליטיקה האמריקנית. הוא נולד בעיירת הכורים בפרמינגטון. הוא נבחר ב-1986 לסנאט של מערב ווירג'יניה, ובמקביל לפוליטיקה הוא התעשר לאחר שנכנס כשותף פעיל בתחנת כוח מקומית. תחקיר שפורסם בעבר ב"ניו יורק טיימס" הראה הדדיות מרשימה בין עסקי הפחם שלו ושל משפחתו עם התנהלותו הפוליטית.

את המכה הכואבת ביותר הוא הנחית על ביידן והדמוקרטים בדצמבר האחרון. תוכנית הדגל שזכתה לכינוי BBB  (Build Back Better)נחסמה בשל התנגדותו, אחרי משא ומתן של חצי שנה כמעט. מדובר היה בתקציב עתק של 1.75 טריליון דולר לתחומי כלכלה, אקלים ורווחה, "תוכנית של פעם בדור" כפי שהדמוקרטים כינו אותה כשביידן רצה להשאיר כמורשת אחריו.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

ראוי להזכיר כי לא רק בתחומי כלכלה ואקלים מנצ'ין ממתג את עצמו כסמן שמרני. הוא מחזיק בעמדות שדומות יותר לחברי המפלגה הרפובליקנית בכל הקשור לחוקי הנשק והתיקון השני לחוקה, ואפילו היה בעמדת המיעוט במפלגה הדמוקרטית שהביעה התנגדות להסכם הגרעין עם איראן ב-2015.

בעוד פחות מחצי שנה יתקיימו בחירות האמצע בארה"ב, ואם לא תהיה הפתעה של ממש הדמוקרטים יהפכו למיעוט בשני הבתים. מצב שכזה לא יאפשר לביידן ולמפלגה להעביר שום רפורמה ראויה. חלון הזמנים הולך ונסגר, וג'ו מנצ'ין כנראה ייזכר לעד כמי שאחראי על כך שארה"ב תישאר כנראה בעתיד הקרוב מדינה מזהמת.