הרצוג וסער מקדמים חנינה ב"כאילו"

קריאת הנשיא ושר המשפטים לאזרחים שהורשעו בעבר בעבירות החזקה ושימוש בקנאביס להגיש בקשות לחנינה עקומה. הנשיא יכול לחון כל אדם בלי בקשה. כנראה שלא רוצים למחוק "אוטומטית" והבירוקרטיה תמשיך לחגוג. אבל זו לא הבעיה היחידה • דעה

יצחק הרצוג וגדעון סער, מקדמים חנינה למעשני קנאביס
יצחק הרצוג וגדעון סער, מקדמים חנינה למעשני קנאביס | צילום: רויטרס / שאטרסטוק

לאחרונה פורסמה קריאה של נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג, ושל שר המשפטים, גדעון סער, הקוראת לאזרחים שהורשעו בעבר בעבירות של החזקה ושימוש בקנאביס, להגיש בקשות לחנינה.

יוזמה זו, כמו גם היוזמה של שר המשפטים גדעון סער, שלפיה עבירות של שימוש והחזקת קנאביס לצריכה עצמית תהפוכנה לעבירות קנס מנהליות, מונעת ממטרות נכונות וראויות - אך מנגד, היא עקומה, לא מטפלת בבעיה עצמה ולא מביאה בחשבון את הבעיות הנלוות.

תחילה ראוי לומר כי נשיא המדינה לא צריך בקשות לחנינה כדי להחליט על מתן חנינה. לפי הוראות החוק, הנשיא יכול לחון כל אדם והוא אף יכול להורות על מחיקת רישום פלילי (בפועל מדובר על קיצור תקופת התיישנות ותקופת מחיקה).

Whatsapp Image 2022 01 27 At 1
יכול לחון גם בלי בקשה. הנשיא הרצוג

על כן, לא מובן מדוע מוטלת האחריות חזרה לכיוון הציבור על מנת שיגיש בקשה למחיקת המרשם הפלילי. לו יש כוונה אמיתית למחוק רישומים פליליים, שיפעלו הגורמים הרלוונטיים להוציא רשימה של אנשים שעומדים בתנאים ופשוט ימחקו להם את הרישום.

הרי ידוע, כי קיימים אזרחים רבים שאינם יודעים למצות את זכויותיהם – הדבר נפוץ בשלל התחומים בחברה: ביטוח לאומי, הטבות מס הכנסה ותחומי סיוע נוספים. מדוע אם כך להערים עוד בירוקרטיה של מסמכים, טפסים, בקשות ועוד, אם יש כוונה אמיתית למחוק מרשמים פליליים?

ניתן להעריך, שיש חוסר רצון למחוק בצורה "אוטומטית" מרשמים של אזרחים ויש רצון לבחון כל מקרה לגופו. אם זה המצב, מה הערך של אותה קריאה לציבור להגיש בקשות למחיקת רישום פלילי, אם עדיין כל הבקשות יעברו באותה מסננת רגילה שכולם עוברים?

גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער | צילום: רויטרס

כל העניין עם שינוי מדיניות הוא כזה שהוא גורף ואמור להיות אחיד ושוויוני כלפי כולם. משכך, אם יש כוונה אמיתית למחוק רישום פלילי בענייני החזקה ושימוש בקנאביס – אז שיפעלו בצורה גורפת. אך פה לא קבור הכלב. הבעיה האמיתית נעוצה במרשמים המשטרתיים.

כל אדם שנפתח נגדו תיק פלילי שלאחר מכן נסגר, מופיע במרשם המשטרתי. המרשם המשטרתי הוא המרשם של התיקים שנפתחה בהם חקירה שלא הגיעה לכדי כתב אישום ומשפט פלילי. אם האדם הורשע, אזי שמו והתיק שבו הורשע מועברים למרשם הפלילי.

רוב הציבור לא עומד לדין על עבירה בודדת ויחידה של החזקה ושימוש בקנאביס. רוב התיקים הללו נסגרים ועוברים למרשם משטרתי. מטבע עבודתי, אני רואה תעודות רישום פלילי (רישום במרשם המשטרתי) של אזרחים רבים. חלק גדול מהתיקים המדוברים הם כאלו של שימוש או החזקת קנאביס. הרישום במרשם המשטרתי אינו נמחק בחנינה.

לכאורה, הרישום המשטרתי לא אמור להשפיע על דבר ואין להביאו בחשבון כלל. ואולם עקרונות לחוד ומציאות לחוד. במציאות של היום, השוטרים יכולים לגשת למרשם משטרתי והם עושים בו שימוש רב. במקרים רבים נתקלתי במצבים ששוטרים מעכבים אזרחים לבדיקות שווא בהסתמך על המרשם המשטרתי – למשל, אדם שהופיע לו רישום (סגור) של תיק ישן בענייני סמים, ימצא את עצמו עובר חיפוש או בדיקה ברכב באמתלות שונות. במצבים אחרים נתקלתי בחוקרים ששואלים נחקרים על תיקים שנסגרו.

עו''ד עומר בללי
עו''ד עומר בללי | צילום: יח''צ

סמכותו של נשיא המדינה מוגבלת לרישום פלילי. רישום משטרתי מצוי בתחום הסמכויות של משטרת ישראל, שהיא גם אחראית על ניהול המרשם הזה. לפיכך, לו באמת יש רצון להביא לשינוי, יש לדאוג לחנינה גורפת לכל מי שזכאי לכך, כמו גם למחיקת הרישום המשטרתי של כל אותם אנשים.

עומר בללי הוא עורך דין פלילי

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com