המרוויחים הגדולים מפיזור הכנסת הם אנשים עם מוגבלויות

אחרי עשור של מאבק, אושר חוק זכויות רווחה לאנשים עם מוגבלות. זו הייתה שעתה היפה של האחריות, כעת יזכו אנשים עם מוגבלות שזכויותיהם יאפשרו להם חיים עצמאיים בקהילה תוך קבלת הסיוע הנדרש • דעה

ההצבעה על החוק לאנשים עם מוגבלות
ההצבעה על החוק לאנשים עם מוגבלות | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

אחרי שנים שזכויותיהם לשירותי רווחה לא היו מוסדרות בחקיקה ובתקציב מותאם, ואחרי עשור כמעט מאז הניסיון הקודם להסדיר את הזכות הזאת בדין, בשנה האחרונה עמל משרד הרווחה והביטחון החברתי על טיוטת חוק חדשה, שאפילו לוותה בתקציב מכובד של יותר מ-2 מיליארד שקלים.

אחרי הליכי שיתוף ציבור שהתקיימו בשנה החולפת והתייחסויות להערות של אנשים וארגונים, עברה הצעת החוק בקריאה ראשונה בתחילת החודש. אבל עם שריקת הסיום של הממשלה ה-36, היה נדמה שגם על הצעת החוק הזו נסתם הגולל, ושוב זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות נפלו בין הכיסאות הכבדים של הפוליטיקה הישראלית. אך דווקא אז, קיבלו במשרד הרווחה החלטה מפתיעה, בלתי שגרתית, ויש שיגידו נועזת - לנסות להעביר את הצעת החוק בקריאה שניה ושלישית עוד טרם ההצבעה על פיזור הכנסת, מתוך הבנה שזה עכשיו או לא לעולם לא (או אולי בעוד כמה שנים או עשורים).

שמחה בכנסת לאחר אישור החוק למען אנשים עם מוגבלות
שמחה בכנסת לאחר אישור החוק למען אנשים עם מוגבלות | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ארגוני א.נשים עם מוגבלויות, שהיו שותפים לתהליכי גיבוש הצעת החוק שותפו בכוונה בלוחות הזמנים, ואחרי שהבינו את גודל השעה שרטטו את הקווים האדומים שלהם לגבי הצעת החוק. תוך הבנה של כל המעורבים שכל אחד מהצדדים, הן הארגונים והן משרד הרווחה והאוצר יצטרכו להתגמש על מנת להגיע לעמק השווה. למודי קרבות עבר, ובעיקר אכזבות, לדיונים בוועדת הרווחה הגיעו כל הצדדים בציפייה סקפטית מהולה בחשש וחשד.

אחרי שעות של דיונים על סעיפי החוק השונים, כולל התייחסויות הצדדים, תיקונים, התייעצויות ובדיקות אישרה ועדת העבודה והרווחה, על נציגי הקואליציה והאופוזיציה החברים בה, את הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. והנה השבוע חברי הכנסת העבירו את החוק.כמי ששנים נמצא במגזר האזרחי, ומלווה את עבודת הממשלה והכנסת שהיא לעתים צינית, אני יכול להעיד שזאת הייתה שעתו היפה של שיתוף פעולה בין מגזרי ובין רשותי - ובין הממשלה לארגוני חברה אזרחית- שזיהו את גודל השעה וההזדמנות וממש עד להצבעה עוד שייפו וטייבו את הצעת החוק תוך הבנה שיש דברים מסוימים שצריכים להתפשר בהם, ושדברים אחרים חשובים יותר.

אבל זאת הייתה בעיקר שעתה היפה של האחריות – כי הכי קל היה להגיד "לא", ו"ככה זה", ולגלגל את הכאב ראש הזה, שבלאו הכי מתעכב כבר למעלה מעשור, לממשלה הבאה.

עו''ד מיכאל זץ
עו''ד מיכאל זץ | צילום: עזרא לוי

עתה, חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות יכנס בגאון לספר החוקים של מדינת ישראל וכך א.נשים עם מוגבלות סוף סוף יזכו שזכויותיהם לשירותים שיאפשרו להם חיים עצמאיים ואוטונומיים בקהילה, תוך קבלת הסיוע הנדרש לשם כך בתחומי החיים השונים: דיור, תעסוקה, פנאי, סיוע למשפחות – כולם יהיו מעוגנים בדין, בזכות, ולא בחסד.

עו"ד מיכאל זץ הוא מנהל האגף לקידום זכויות וקשרי ממשל באלו"ט

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com