אחרי 20 שנה: עיראק שוב על הכוונת של ישראל • פרשנות

התקיפות בעיראק שיוחסו לישראל מעוררות טלטלה במשמרות המהפכה. ירושלים מבינה שאיראן עלולה לבצע לעברה ירי משטח המדינה - ואף להשתמש בה כנתיב יבשתי להעברת נשק לסוריה וללבנון

זמן צפייה: 01:49

שתי התקיפות שאירעו בחודש האחרון בעיראק, ויוחסו לישראל, מעוררות טלטלה במשמרות המהפכה. ישראל מנהלת כבר תקופה ארוכה מלחמה בהתבססות איראן בסוריה והעברת הטילים לחזבאללה. עד השנה שעברה, התבצעה העברת הנשק דרך שדה התעופה בדמשק, אך שורה של תקיפות אוויריות אילצה את האיראנים לנטוש את המקום.

במהלך השנה ייסדו האיראנים נתיב יבשתי להעברת ציוד הלחימה, מאיראן דרך עיראק – למעבר הגבול אבו כאמל בגבול המזרחי של סוריה. על פי הדיווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט", ישראל כבר לא מחכה שמשלוחי הנשק יגיעו לסוריה, וביצעה בשבועיים האחרונים שתי תקיפות על יעדים בעיראק. כעת, בגדד ניצבת לראשונה זה 20 שנה על הכוונת של ישראל, ומהווה איום כפול: גם כשטח ממנו יוכלו האיראנים לירות לעבר ישראל, וגם כנתיב העברת נשק מערבה.

לעוד כתבות בנושא:

דיווח: ישראל אחראית לתקיפה בעיראק שבה נהרגו כוחות איראנים

דיווח: אנשי משמרות המהפכה נהרגו בתקיפת בסיס טילים בעיראק

"ישראל עומדת מאחורי שתי התקיפות שאירעו בחודש האחרון בעיראק"

תקיפת בסיס טילים בעיראק
תקיפת בסיס טילים בעיראק | צילום: החדשות 13

כאמור, הבוקר פורסם בעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי ישראל עומדת מאחורי שתי התקיפות שאירעו בעיראק בחודש האחרון, לטענתם בהתאם להחלטת ירושלים. כך על פי דיפלומטים מערביים בכירים.

לדבריהם, מטרת התקיפה האחרונה, שבמהלכה הופצץ מהאוויר בסיס בצפון-עיראק, הייתה לפגוע ביועצים איראניים ובמחסן של טילים בליסטיים שהועברו לאחרונה מאיראן לעיראק. לטענתם, "ישראל הגדילה לאחרונה את טווח הלחימה שלה נגד ההתבוססות האיראנית באזור".

על פי הדיווח, בתקיפה הראשונה המיוחסת לישראל, שהתרחשה לפני כשבועיים, הופצץ הבסיס "אמרלי" השייך למיליציות "אל-חשד אל-שעבי", הנתמכות על ידי טהראן. לטענת המקורות, התקיפה התבצעה ע"י מטוסי F-35 של חיל האוויר הישראלי.

זירת הפגיעה בעיראק
זירת הפגיעה בעיראק

לפני כשבועיים נהרגו אנשי משמרות המהפכה האירניים וכן פעילים של ארגון חזבאללה במתקפה של מל"ט על בסיס בעיראק, שבו אוחסנו טילים איראניים - כך דיווחה רשת "אל-ערביה" הסעודית. כתב הרשת ציטט גורם בפיקוד המרכז האמריקני, שהצהיר כי הוא מודע לדיווחים על התקיפה - אך לדבריו כוחות אמריקניים אינם מעורבים.

לפי הדיווח, הבסיס שבו יושבת מיליציית "הגיוס העממי" השיעית, הנחשבת קשורה לרפובליקה האסלאמית, הותקף לאחר שהוצבו בו טילים בליסטיים אותם איראן העבירה לעיראק לאחרונה. גורמים באזור מסרו לרשת כי במקום נשמעו פיצוצי משנה רבים, היכולים להעיד על הימצאות כלי נשק וטילים בבסיס המופצץ. נוסף לכך, על פי דיווחים בערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת", ערב ההפצצה שהו בבסיס כ-20 לוחמי חזבאללה וכ-70 חברים במשמרות המהפכה האיראניים.