חרף מעצר המכלית הבריטית: איראן מנסה להימנע מעימות • פרשנות

האיראנים מחשבים את צעדיהם בקפידה - ולכן עימות בין וושינגטון וטהראן עדיין נראה רחוק. החרמת כלי השיט נעשתה בשל העובדה שהממשלה בבריטניה תתחלף בקרוב, ומכיוון שטראמפ מעוניין לחזור למו"מ

זמן צפייה: 04:41

המתיחות במפרץ: למרות מעצר המכלית הבריטית על ידי איראן, נראה כי עימות ישיר בין טהראן לוושינגטון עדיין רחוק. האיראנים מחשבים את צעדיהם בקפידה, ופעולותיהם - על אף שמשפיעות על כל תנועת האוניות במפרץ - נעשות באופן שלא יביא עליהם תגובה כוחנית.

איראן ביצעה את המהלך בידיעה שממשלת בריטניה עומדת להתחלף בקרוב, ולאור העובדה שנשיא ארה"ב טראמפ מעוניין לחזור לשולחן המו"מ. אחת העדויות לכך היא העובדה שהוא שלח את הסנאטור ראנד פול לשוחח עם שר החוץ האיראני זריף בניו יורק. טראמפ לא מעוניין בפעולה צבאית ומהציר על כך - והאיראנים לוקחים זאת בחשבון.

לעת עתה, המשבר עדיין לא מקרין על ישראל, אך לאיראן יש עוד כמה מדרגות הסלמה. הם ינסו לעלות בהן מבלי לקרוע את החבל, אך אם הוא ייקרע - תגובה אמריקנית לא תאחר לבוא.

עוד בחדשות 13:

המתיחות במפרץ הפרסי: שרשרת של תקריות הולכות ומסלימות

מסוק באוויר וחיילים צונחים לסיפון: תיעוד מעצר המכלית הבריטית

שר החוץ האיראני: תפיסת המכלית הבריטית – שמירה על החוק הימי

מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero''
מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'' | צילום: stena Bulk

בתיעוד שפרסמה היום (שבת) סוכנות הידיעות האיראנית "פארס", ניתן לראות את רגע ההשתלטות של משמרות המהפכה על המכלית הבריטית במצרי הורמוז.

בתיעוד ניתן לראות את המכלית, "סטנה באלק", שטה במים כשסביבה חגות כמה ספינות קרב קטנות של משמרות המהפכה האיראניים. מעל הספינה נראה הליקופטר ובו חיילי משמרות המהפכה - שהוצנחו בהמשך לסיפון המכלית.

מוקדם יותר היום, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף התייחס לתקרית בחשבון הטוויטר שלו, וטען כי "שלא כמו הפעולה הפיראטית במצרי גיברלטר, הפעולה שלנו במפרץ הפרסי נועדה כדי לשמור על החוק הימי הבין-לאומי. על בריטניה להפסיק להיות אביזר מסייע לטרור הכלכלי שמפעילה ארצות הברית".

חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית
חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, שוחח עם זריף והביע בפניו את אכזבת בריטניה מתפיסת המכלית. בריאיון לרויטרס אמר האנט כי הממשלה דנה זמן רב באופן בו ניתן להבטיח את בטיחות הספינות, והודיע כי תהיה הצהרה בנושא בפרלמנט ביום שני.

משרד החוץ הבריטי זימן את הנציג האיראני לשיחת הבהרה. בתוך כך, החברה שבבעלותה המכלית הבריטית אמרה כי היא מכינה בקשה רשמית לבקר את אנשי הצוות, וכי איראן מסרה כי אנשי הצוות במצב טוב.

שרת ההגנה הבריטית אמרה שההשתלטות הייתה במימי עומאן, ושבניגוד לדיווחים שונים - הספינה הבריטית שליוותה את המכלית הייתה במרחק שעה, ולא עשר דקות כפי שנטען.