ירי רקטות או פיגוע בחו"ל: כיצד תגיב איראן לתקיפה? • פרשנות

טהראן מנסה לחצות קו אדום כדי להעביר מסר לפיו לא תקבל פגיעה במיליציות השיעיות בעיראק ובהתבססותה בסוריה. כעת, שוקלים ברפובליקה האסלאמית איך לפעול נגד ישראל - מבלי להשאיר טביעות אצבע

זמן צפייה: 02:24

פיגוע איראני שיוצא משטח סוריה למדינת ישראל הוא דבר שעובדים עליו זמן רב ומצריך אישורים מהדרגים הגבוהים ביותר, שמגיעים אפילו עד למנהיג העליון עלי חמינאי. המשמעות של המהלך היא שאיראן מנסה לחצות קו אדום כדי להעביר מסר לארה"ב, לישראל ולאזור כולו, לפיו טהראן לא תקבל פגיעה במיליציות השיעיות שנתמכות על ידה בעיראק ובהתבססות שלה בסוריה, ולא תשתוק על התקיפות המיוחסות לישראל.

ברפובליקה האסלאמית שוקלים כעת כיצד להגיב לסיכול הפיגוע - בירי רקטי מעזה באמצעות הג'יהאד האסלאמי, בירי רקטי מסוריה לרמת הגולן באמצעות שלוחה שיעית, או באמצעות תקיפה של מטרה ישראלית בחו"ל - מבלי להשאיר טביעות אצבע שיובילו לטהראן.

חזבאללה הוא השלוחה השיעית המבוססת ביותר של איראן במזרח התיכון, ואת התקרית הלילה שבה הופלו לכאורה שני מל"טים ישראליים שטסו מעל אזור הדחייה בביירות, איראן רואה בחומרה וכך גם חזבאללה - על אף שלא נראה כי תגיע תגובה. איראן תמשיך לנסות להרחיב את התבססותה באזור ולהעביר נשק לחזבאללה, כאשר לאחרונה היא פועלת בעיראק השיעית כדי לגייס תמיכה פוליטית גם נגד ישראל.

לכתבות נוספות בנושא: 

חזבאללה בתגובה לתקרית: בידינו מל"ט ישראלי – מנתחים את פעולתו

אחרי לילה דרמטי: ישראל שבה למדיניות העמימות – ונערכת לתגובה

"אסד העביר מסר לרוסיה: איני מרוצה מהתבססות איראן בסוריה"

תקיפת צה''ל בסוריה נגד כוחות איראניים
תקיפת צה''ל בסוריה נגד כוחות איראניים | צילום: ידיעות מהשטח, טלגרם

נשיא סוריה בשאר אל-אסד אינו אוהב את הנוכחות האיראנית בסוריה וגם לא הרוסים. האיראנים היו כלי בידי אסד במלחמה נגד המורדים ובידי רוסיה במאבק מול דאע"ש. אסד ניצח את המלחמה וארגון המדינה האסלאמית הובס - ולכן לשני הצדדים אין יותר צורך בנוכחות האיראנית במדינה.

כעת, האיראנים מערערים את יציבות שלטונו של אסד ו"מזמינים" תקיפות ישראליות בשטח סוריה - נגד רצונו של הנשיא. איראן הפסיקה להתחשב באינטרסים הסוריים והרוסיים בסוריה, ודואגת קודם כל לאינטרסים שלה. בכל מקרה, המתיחות בצפון צפויה ללוות אותנו עוד זמן רב - גם לתוך החגים.

שריפה בביירות לאחר שלטענת חזבאללה התרסקו שני מל''טים
שריפה בביירות לאחר שלטענת חזבאללה התרסקו שני מל''טים | צילום: חדשות מהשטח

כאמור, ישראל תקפה אמש כמה יעדי טרור בכפר עקרבה שבדרום מזרח דמשק, באמצעות מטוסי קרב. התקיפה בוצעה נגד פעילי כוח "קודס" האיראני ומיליציות שיעיות שעסקו בימים האחרונים בקידום פיגוע נגד מטרות ישראליות משטח סוריה. מדובר צה"ל נמסר כי מתווה הפיגוע שסוכל כלל תכנון לשגר כמה רחפנים חמושים נגד מטרות ישראליות. במקביל, מקורות ערביים דיווחו הלילה כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, העביר לאחרונה מסר לרוסיה כי אינו מרוצה מההתבססות האיראנית בסוריה.

דובר צה"ל רונן מנליס מסר כי קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס", תכנן את הפיגוע. לדבריו, את המתקפה נגד ישראל הייתה אמורה לבצע חוליה הכוללת פעילים איראנים ושיעים. החוליה ניסתה להוציא לפועל את הפיגוע כבר ביום חמישי, אך הוא סוכל. "סולימאני פועל בעצמו ומפעיל גם שליחים", אמר. "נוצר מצב אבסורדי: כוח 'קודס' עושה ככל העולה על רוחו, הוא תכנן את הפיגוע לשעות הקרובות. אנחנו ערוכים למגוון תרחישים, גם בהגנה", הוסיף.

בשאר אסד
בשאר אסד | צילום: רויטרס

כמו כן, מוחמד עפיף, אחראי ההסברה של חזבאללה, התייחס לטענות לפיהן שני מל"טים ישראליים הופלו באזור ביירות, ומסר לסוכנות הידיעות הלבנונית הרשמית כי הארגון לא הפיל אף מל"ט. עפיף טען כי המל"ט הראשון התרסק ללא גרימת נזק והשני היה ממולכד, וכאשר התרסק והתפוצץ הוא גרם לנזק באזור מבנה מרכז התקשורת של חזבאללה. עוד דווח כי שלושה אנשים נפצעו קל בתוך מרכז התקשורת כתוצאה מרסיסים מפיצוץ המזל"ט.

בנוסף, ציין עפיף שהמל"ט הראשון שלא התפוצץ נמצא בידי חזבאללה והארגון עובד על מנת לנתח את הסיבות שהביאו לשיגורו ולבחון את המשימות שניסה לבצע. עוד הוסיף כי הערב מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה צפוי להתייחס לתקרית באופן תקיף במהלך נאום שיישא.