איראן הגיבה לחיסול באופן מדוד - כדי להימנע ממלחמה • פרשנות

ההצהרות בטהראן לאחר מתקפת הטילים נגד יעדים אמריקניים בעיראק מראות שבמדינה משווקים המתקפה כניצחון - ויסתפקו בזה. במקביל, חמינאי סימן את אויביו במזה"ת - ורמז לשלוחות איראן לתקוף אותם

זמן צפייה: 03:02

חיסול סולימאני: המתקפה האיראנית הלילה (רביעי) נגד יעדים אמריקניים בעיראק בתגובה לחיסול קאסם סולימאני הייתה מדודה, במטרה שלא להוביל להסלמה. במקביל, ההצהרות באיראן על "עשרות הרוגים" מהצד האמריקני, לצד החגיגות בטהראן, מראות שבמדינה ישווקו את המתקפה כניצחון - ובזאת יסתפקו בשלב הזה.

חמינאי בחר באחת התגובות המוגבלות שהוצעו לו, ויש אף מי שאומר שהטילים כוונו לפאתי הבסיסים ולא למרכזם, בניסיון לצמצם את הנזק. האיראנים אינם מעוניינים במלחמה כוללת עם ארה"ב, כיוון שעימות כזה עלול להביא להתמוטטות המשטר מהר מאוד.

לכתבות נוספות בנושא >> 

"סוף לנוכחות ארה"ב באזור": גופת סולימאני הגיעה לעיר הולדתו

הנקמה האיראנית: טילים בליסטיים שוגרו לעבר כוחות ארה"ב בעיראק

בצל חיסול סולימאני: איראן הכריזה על נסיגה נוספת מהסכם הגרעין

Missile Fire Is Seen From Damascus
שיגור טיל (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

מטרת התקיפה האיראנית והצהרות הניצחון היא להציל את הכבוד של המשטר, ולהציג לעולם כאילו עמד מול ארצות הברית. נוסף על כך, מנסים במדינה להציג לאזרחים שמדובר בתגובה הולמת.

כעת, ממתינים באיראן בדריכות לתגובתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. אם יזהו האיראנים שטראמפ מתכוון לתקוף - ייתכן שיתקפו עוד לפני כן. השעות הקרובות באיראן יהיו מתוחות מאוד, וכל צמרת משטר האייתולות בכוננות עליונה.

האיראנים אומנם לא מתכוונים כרגע להמשיך להגיב בעצמם, אך הם ירו יריית פתיחה, בתקווה שהשלוחות שלהם במזרח התיכון ימשיכו אותם. חמינאי אמר בנאומו כי ארצות הברית וישראל הן האויבות של מדינתו, בתקווה שחזבאללה, הג'יהאד האסלאמי וכן המיליציות הפרו איראניות בסוריה, תימן ומדינות נוספות - יבצעו פיגועים נגד אינטרסים אמריקניים במזרח התיכון בשבועות הקרובים.

בתגובה לחיסול סולימאני: איראן תקפה בסיסים אמריקניים בעיראק

כאמור, טילי קרקע קרקע נורו הלילה מאיראן לעבר יעדים אמריקניים בעיראק, בהם הבסיס אירביל שבצפון המדינה וכן הבסיס האווירי "עין אל-אסד" שבמערבה, שבהם נמצאים כוחות צבאיים אמריקניים. גורם רשמי בארה"ב מסר כי "לא ידוע על נפגעים כתוצאה מהתקיפה האיראנית, אך אנו עדיין אומדים את המצב". הטלוויזיה האיראנית, מנגד, מיהרה להודיע ש-80 אמריקנים נהרגו בתקיפה.

מהפנטגון נמסר כי "איראן שיגרה יותר מתריסר טילים בליסטיים לעבר צבא ארה"ב וכוחות הקואליציה בעיראק. ברור שמדובר בטילים ששוגרו משטחה של איראן. אנו עובדים על הערכת נזק ראשונית וננקוט בכל פעולה שתידרש להבטחת שלומם והגנתם של נציגי ארה"ב ובעלי בריתה באזור". במקביל, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ושר ההגנה מארק אספר הגיעו לבית הלבן להתייעצות דחופה עם הנשיא דונלד טראמפ.

Iron Dome Anti Missile System Fires An Interceptor Missile As Rockets Are Launched From Gaza Towards Israel Near The Southern City Of Sderot
שיגור טיל (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "טילים שוגרו מאיראן לעבר שני בסיסים צבאיים בעיראק. הערכת הנפגעים והנזק מתבצעת כעת. עד כה, הכול טוב! יש לנו את הצבא החזק והמצויד ביותר בעולם". עוד הודיע טראמפ כי יעניק הצהרה לתקשורת ביום רביעי בבוקר, זמן ארה"ב.

משמרות המהפכה האיראניים דיווחו בטלוויזיה האיראנית כי טהראן שיגרה "עשרות" טילי קרקע-קרקע לעבר ריכוזי צבא ארה"ב כנקמה על חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, במסגרת מבצע "השהיד סולימאני". שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "איראן נקטה באמצעים מידתיים מתוך הגנה עצמית. אנו לא מחפשים הסלמה או מלחמה, אך נגן על עצמנו מפני תוקפנות". גורם בכיר בלשכת המנהיג העליון חמינאי אמר כי "תקיפת הטילים הייתה התגובה ה'חלשה' ביותר בארסנל שלנו".