המדינה לא מפספסת הזדמנות לפגוע בעצמאים • דעה

עבור הממשלה, הקורונה הסתיימה. עבור עסקים רבים של עצמאים היא רחוקה מלהסתיים. המדינה שפעלה בתחילת הדרך לתת מענקים לעצמאים כעת לא סופרת אותם

שטרות שקלים
אילוסטרציה | צילום: רויטרס

בימים אלה מתמודדים עצמאים רבים עם נושא החזר המענקים שניתנו בתקופת הקורונה. אז הציבה רשות המסים רף בשיעור של 25% שכל עסק שמחזור הפסדיו גבוה ממנו – זכאי לקבלת המענק.

כעת, מגלים עצמאים רבים שהכנסתם ירדה בפחות מ-25%, שלא רק שהם נדרשים להחזיר את המענק שקיבלו (שלחלקם אין איך לעשות זאת כי העסק, למשל, נסגר או לא פעיל) אלא שלכך נוספה תוספת תשלום שנובעת מעליית מדד המחירים. כך, האינפלציה משיתה על עצמאים רבים שנפגעו ממשבר הקורונה הוצאות חדשות ופתאומיות, לעיתים בשווי של אלפי שקלים בזמן שרבים מהם עדיין מנסים לעמוד בחזרה על הרגליים.

בשנה האחרונה מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור חד, והגיע ל-3.5% עד מרס 2022, מעבר לתחזיות טווח היעד של בנק ישראל (1%-3%). לצערנו, התפרצות האינפלציה לא עומדת להיעצר בקרוב ודבר זה מעמיד את החייבים למדינה במצב חדש שבו הם נדרשים לגייס במהירות סכומי כסף גבוהים מעבר להחזר המענק עצמו אחרת הם ייאלצו לשלם יותר, הרבה יותר.

המדינה כבר נדרשה בעבר לסוגיית הצמדת חובות האזרחים למדד. אמנם, בשנים האחרונות סוגיית ההצמדה כמעט ולא הייתה רלוונטית בשנים האחרונות, בשל היות המדד נמוך מאוד. אולם, ב-2015 נדרשה חוות דעת של המשנה ליועמ"ש על מצב שבו המדד שלילי. אז נקבע שבמקרה כזה המדינה תישא בעלות הריבית וההצמדה, כלומר החוב יופחת בהתאם לירידת המדד.

מתבקש היה שמדינת ישראל, שפעלה בתקופת הקורונה לתת את אותם המענקים לעצמאים, תבין כי נכון להיום, הקורונה לא הסתיימה עבור עסקים רבים. על מנת לדעת למי צריך לסייע ולמי לא, רשות המסים לא צריכה לעבוד קשה. מדי חודש-חודשיים היא מקבלת את דו"חות ההכנסות של כלל העצמאים במשק. ניתן לבחון מיד מי עדיין לא מרוויח את אותם הסכומים ביחס לתקופת טרום הקורונה ולתת לו הקלות.

צמרת אביבי
צמרת אביבי | צילום: יח''צ

אחת מהן, למשל, היא לבטל לו את ההצמדה למדד. המטרה כרגע היא להמשיך לחשוב כיצד ניתן לסייע לעסקים לעמוד יציב על רגליהם. אם המדינה תמשיך לרדוף ולפגוע באותם עסקים היא תגלה, יום אחד, שאף לא רוצה לעשות זאת. ראינו כבר לא מעט חברות היי-טק וטכנולוגיה ישראליות עוזבות את ישראל לטובת מדינות בעלות בירוקרטיה ורגולציה נוחות יותר להתנהלות. הקורונה המחישה, שוב, בצורה הברורה ביותר שהעצמאים לא נספרים על-ידי המדינה. שכל הדיבורים על היותנו "הקטר של המשק" הם דיבורי סרק.

צמרת אביבי היא ממובילות מחאת העצמאים

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com