רע"מ בקואליציה עם נתניהו? התנגדות אסטרטגית | דעה

סמוטריץ' היה הגורם לאי הקמת ממשלת נתניהו עם מנסור עבאס על אף שראש הממשלה יצא למסע "הלבנה" שלו. בליכוד היו רוצים לשבת עם רע"מ, אבל אחרים מסתכלים לא על הממשלה הקרובה אלא על הבאות לעתיד

מנסור עבאס מתפרץ על נתניהו בכנסת
מנסור עבאס בכנסת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בימים האחרונים שוב פורץ הוויכוח סביב ישיבתה של רע"מ בקואליציית נתניהו. בין שלל האמירות שנאמרו כקונטרה לצירופה של רע"ם לקואליציית בנט, חשוב לשאול האם ההתנגדות לישיבה עם רע"מ היא טקטית או אידיאולוגית. קשה להעריך מה עובר בראשו של בנימין נתניהו כאשר הוא שב ומבטיח שלא ישב עם רע"מ, אבל חשוב לזכור את הסיבה המרכזית לכך שלא הוקמה ממשלת נתניהו-עבאס ב-2021, והיא איש אחד שהסתכל רחוק – בצלאל סמוטריץ'.

בעוד מסע ההלבנה של מנסור עבאס היה בשיאו ("רק אני יכול לעשות את זה", אמר נתניהו), וחברי הכנסת של הליכוד יישרו קו עם התזה שאמרה כי מנסור עבאס יכול להיות "אחלה של פרטנר", ח"כ סמוטריץ' אמר משפט חשוב, כזה שהסביר את הגישה האידיאולוגית של הימין העמוק בנוגע לשיתוף פעולה עם עבאס. בצלאל סמוטריץ אמר כך: "ניסיונות ההלבנה של התנועה האיסלאמית מצד גורמים מסוימים בימין משקפים עיוורון וקוצר רואי מסוכן שיביא לאובדן שלטון הימין לעשרות שנים".

למה התכוון סמוטריץ'? בואו נדמיין לרגע את הערבי ה"אולטימטיבי" עבור הימין הישראלי, זה שמאמין בדו-קיום, זה שאומר שמדינת ישראל היא מדינה יהודית וכך תישאר תמיד; אפילו מסכים עם סמוטריץ' בסוגיות כמו להט"ב והפלות. הערבי הזה, המדומיין, הוא אחד לאחד יושב ראש רע"מ מנסור עבאס. הוא זה שהימין הישראלי ייחל לו במשך שנים, ההוא ש"יפסיק להתעסק עם הפלסטינים ויתחיל לדאוג לאזרחים הערבים".

את הגישה של סמוטריץ אי אפשר היה להסביר כטקטיקה להשגת קולות, שהרי הבחירות היו מאחורינו. הגישה של סמוטריץ' כמו חזתה את העתיד. לפי סמוטריץ', מתן לגיטימציה לערבי, כל ערבי, ובמיוחד כזה שנמנע מסוגיות מדיניות ומשקיע את כל מאמציו בעזרה לאזרחים הערביים במדינת ישראל ובשאיפה לשוויון, הוא מתן לגיטימציה לכוח פוליטי חדש ומסוכן שעלול לפגוע ביכולת של הימין להקים ממשלה בשנים הקרובות. בעוד במשך שנים טופחה התפיסה כי המפלגות החרדיות הן לשון המאזניים והמפלגות הערביות יושבות על הגדר, התכנית החדשה של רע"מ מאיימת על המבנה הפוליטי הזה שהיטיב עם הימין הישראלי.

הליכוד מתנגד פומבית לישיבה עם רע"ם מטעמים אלקטורליים, אצל סמוטריץ' הפער גדול בהרבה. האפשרות שרע"מ תשב בקואליציה עם סמוטריץ' היא אפסית, כי סמוטריץ רוצה לקעקע את הליגטימיות של ישיבה עם המפלגות הערביות, על מנת לשמר את הכוח הפוליטי של הימין שנים קדימה. סמוטריץ' מעריך, במידה מסוימת של צדק, שאם יצליח במשימה, שלטון הימין מובטח בשנים הקרובות.

אורי צירלין
אורי צירלין | צילום: יח''צ

לכן השאלה שמפנים בימים אלו לחברי הליכוד – האם יהיו מוכנים לשבת עם רע"מ – מתייתרת. לכולם ברור שהליכוד היה שמח לשתף פעולה עם רע"מ, ראינו את המגמה בסיבוב הקודם ואין סיבה להאמין שהיא השתנתה. הבעיה היא עם אלה שלא רק מסתכלים על הממשלה הבאה, אלא על הממשלות הבאות.

הכותב הוא אורי צירלין יועץ תקשורת במשרד WBN

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com