הגיע הזמן שצה"ל יעבור להיות צבא מקצועי • דעה

הנתונים שמעידים על ירידה באמון הציבור והכעס סביב הגדלת הפנסיות מוכיחים כי הגיע העת לשקול מעבר לצבא מקצועי. כך יתגייסו רק מי שבאמת ירצו בכך, יתמקצעו ויזכו תנאים הוגנים 

12kywf
חיילי צה"ל בתרגיל | צילום: דובר צה"ל

אין קונצנזוס גדול יותר במדינת ישראל מאשר צה"ל. והנה, מנתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה שהתפרסמו לאחרונה עלה כי אמון הציבור בישראל בצה"ל הוא הנמוך ביותר מאז שנת 2008,. סקר מקיף נוסף הראה שכ-47% מהציבור היהודי סבורים שיש לבטל את צבא החובה ולבססו כצבא מקצועי, בעוד שכ-42% בלבד מתנגדים לכך.

הנתונים הללו הם תוצאה של אירועים רבים שדרדרו את תדמית צה"ל בעיני הציבור. בין האירועים ניתן למנות זיוף חמור מצד צה"ל של נתונים ומספרים בכל הנוגע לגיוס חרדים שהוביל לדו"ח "ועדת נומה", שממנו עלתה העובדה שפחות מ-50% מהצעירים בישראל מתגייסים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0601222048' autoplay='0' credit='' desc='האמון בצה"ל בירידה' poster='' kid='1_je8cvs1y' duration='64']

לצד זה אפשר להוסיף את חגיגת הפנסיות התקציביות בצה"ל ש"מוציאה את העיניים לציבור שנאנק תחת יוקר המחיה", טיוח מצד צה"ל של אירועים חמורים שבהם מעורבים חיילים (כגון פרשת ת', קצין המודיעין שמת בכלא) או ציוד (בדומה להצפות בבסיס חצור והגניבות המסיביות של תחמושת מבסיסי צה"ל) ועוד.

המצב הקיים מחדד את הפער הקיים בכל הנוגע לדימוי של צה"ל בעיני עצמו מול מה שקורה בשטח. מחד, צה"ל משווק לציבור דימוי של "צבא העם", שכל מי שנמצא בו "משרת" בצבא ולא "עובד" בו. מאידך, כפי שראינו כאשר צה"ל נאבק על העלאת תנאים ופנסיות לאנשיו (על-פי דו"ח עדכני של הממונה על השכר באוצר הפנסיה התקציבית בצה"ל גבוהה פי 5 מהממוצע), מי שנמצא בצבא כיום אינו מסתפק ב"תחושת שליחות" ובהגנה על המולדת כבעבר - אלא דורש תנאי העסקה טובים כמו כל עובד אחר במשק. ואם זה המצב, אולי הגיע הזמן להפוך אותו באמת לכזה?

הפער הזה יוצר הבדלי מעמדות גם בתוך צה"ל עצמו. חיילי הקבע דורשים תנאים טובים, אפשרויות קידום, פנסיה מוקדמת ועוד המלמדים כי הם רואים את צה"ל כעבודה לכל דבר. לעומתם, נמצאים בצה"ל גם חיילי החובה שהשירות נכפה עליהם, מהם מצופה להגיע לצבא מלאי מוטיבציה בשכר אפסי וללא תנאי שירות נאותים. רבים מהם גם מוצאים עצמם בכלא - ואכן אחוז הכליאה בצה"ל הוא פי 67 מאשר באזרחות עבור חיילי החובה.

דרור לביא
דרור לביא | צילום: צילום: עדן קרוצ'יני

כל אלה מלמדים כי הגיעה העת לשקול מעבר לצבא מקצועי, בדומה לרוב צבאות העולם המערבי שכבר עברו בהצלחה למודל זה. הגישה במודל זה היא שחייל הינו מקצוע נרכש שאותו יש ללמוד ולפתח לאורך זמן, מקצוע שיש לבחור בו – ולא לעסוק בו בכפייה (ולזמן קצר).

כך יתגייסו לצה"ל רק מי שבאמת ירצו בכך, יתמקצעו בתפקידם, יזכו לתנאים הוגנים וירגישו הערכה לא רק מביצוע העבודה אלא גם מהתמורה הכספית ומתנאי השירות בצה"ל. הרי במידה רבה, צה"ל מתנהל כך גם כיום, כשהוא מגייס טייסים, אנשי מחשוב, חובלים או חיילים ליחידות מיוחדות. אולי כל מה שנותר הוא להבין כי גם אם צה"ל רוצה להמשיך ולהיקרא "צבא העם" - הוא כבר מזמן אינו כזה, והגיע הזמן להכיר בכך.

דרור לביא הוא מייסד תנועת "חזית - לוחמים למען צבא מקצועי-התנדבותי"

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com