מקרים דומים, נסיבות שונות: צה"ל נערך לתגובת חזבאללה • פרשנות

בעקבות הרג פעיל חזבאללה, בצה"ל מצפים לתגובה מצד ארגון הטרור, כאשר על פי הערכות תהיה מצומצמת ביותר. זאת, בשל המשבר הכלכלי שהביאה מגפת הקורונה גם ללבנון ובעיקר לאיראן

זמן צפייה: 03:47

עוד סוף שבוע מוזר בצפון, כזה שהתושבים רגילים אליו. מצד אחד שגרה מלאה - הצימרים והאטרקציות התיירותיות פתוחים, ולא מעט ישראלים שמבקשים לברוח מהחום של סוף חודש יולי באים לצפון עם המשפחות לסוף השבוע, כאשר אין להן את האופציה לטוס לחו"ל בעקבות משבר הקורונה. מצד שני לכל בר דעת ברור שזו היא אינה שבת רגילה. מצומת בצת שבמערב דרך בירנית וסאסא, ועד צומת חירם אפשר לראות מחסומים של חיילים, שמונעים הגעה לכביש הצפון הישן, כדי לא לספק מטרות אזרחיות לחזבאללה.

אם משווים את האירועים האחרונים למקרים בעבר, ניתן למצוא דמיון כמעט מוחלט, כאשר תקריות דומות התרחשו בשתי הזדמנויות לפחות - בינואר 2015 עם חיסול מסתורי מהאוויר, שפגע בקבוצת קצינים איראנים וסורים, ופעילי חזבאללה בצפון רמת הגולן, שעל פי פרסומים תכננה פיגוע משמעותי באזור ישראל. בין המחוסלים היה ג'יהאד מורנייה, הפרח המבטיח והצעיר של החזבאללה, שיש האומרים שמזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה ראה בו כבנו, לאחר שאביו, רמטכ"ל החזבאללה עימאד מורנייה, חוסל בשנת 2008 בדמשק.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בתגובה לירי לגולן: צה"ל תקף עמדות של צבא אסד בדרום סוריה

גוברת ההערכה שחזבאללה מתכנן פיגוע נקם: צירים ייחסמו בצפון

של מי המחאה הזו? לילה בעין הסערה של ההפגנות מול מעון רה"מ

יירוט בשמי דמשק (ארכיון)
יירוט בשמי דמשק (ארכיון) | צילום: חדשות 13

חזבאללה חיכה כעשרה ימים, וכאשר צה"ל תגבר כוחות בצפון, ארגון הטרור ירה מטח של שבעה טילים נגד טנקים מסוג קורנט על שיירה של גדוד צבר מחטיבת גבעתי בהר דב. באירוע נהרגו קצין וחייל, וזו הייתה הנקודה הקרובה ביותר של ישראל וחזבאללה למלחמת לבנון השלישית, מאז סיומה של המלחמה הקודמת בקיץ 2006. ישראל תקפה חזרה, אך שמרה על איפוק והכלה, כך שהאירוע הסתיים ללא מלחמה כוללת.

עברו כמה שנים, ובאוגוסט 2019, כאשר חוליה איראנית ניסתה לבצע פיגוע של רחפנים חמושים בתוך ישראל, חיל האוויר יצא למבצע "ניצול מצב", שבו המודיעין סיפק מיקום מדויק של החוליה מדרום לדמשק והיא חוסלה מהאוויר.

חיילים בגבול לבנון
חיילים בגבול לבנון | צילום: דובר צה''ל

נסראללה חיכה קצת יותר משבוע ובצהרי אחד בספטמבר שוב טיל קורנט נורה לעבר רכב צבאי שנכנס לכביש הצפון הישן. הטיל פגע בחלק האחורי של הרכב ולא גרם לנפגעים והרוגים. בתגובה, ישראל הסתפקה בירי לעבר שטחים פתוחים ולאחריו מבצע הונאה שכלל הטסה של מסוק עם חיילים "פצועים" כדי לגרום למזכ"ל ארגון הטרור שהוא הצליח לפגוע.

כעת צה"ל נמצא בכוננות ונוקט בצעדים דומים לאלו מהשנים 2015 ו-2019 - תגבור כוחות, והעלאת כוננות בחיל האוויר, באגף המודיעין ובפיקוד צפון. עם זאת, הסיטואציה שונה, משום שמשבר כלכלי אדיר מכה בלבנון ונסראללה יודע היטב שהדבר האחרון שהלבנונים רוצים הוא את מטוסי חיל האוויר הישראלי בשמי ביירות. נוסף על כך, גם הפטרון האיראני נמצא במשבר חסר תקדים עם 25 מיליון נדבקים בקורונה (כך לפי מה שראשי הרפובליקה האסלאמית טוענים), מצב כלכלי רע ושורה של פיצוצים ושריפות מסתוריים, שבראשם מתקן העשרת האורניום בנתנז.

הערכה בצה"ל היא שחסן נסראללה ינסה למצוא את התגובה המצומצמת ביותר להרג פעיל החזבאללה, אך הוא עדיין מחוייב למדיניות שלו לסמן קו אדום בכל פעם שישראל פוגעת בפעיליו. זה מחייב את צה"ל להרבה מאוד מחשבה בתכנון של הימים הקרובים.