הדרך היעילה להילחם בטרור – דרך הכסף

לתפוס רק את המפגעים ושולחיהם זה לא מספיק. מי שעומדי מאחוריהם ממשיך להיתמך כלכלית. עבודת המודיעין צריכה לכלול את המימון ואופן העברת הכספים כך שתהיה גם אחריות נזיקית על בנקים למשל | דעה

טרור מחבל מחבלים פלסטינים
ארכיון | צילום: ויסאם חשלמואן, פלאש 90

"החמצן המניע את ארגוני הטרור הוא הכסף". אמירה זו של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן מגדירה בצורה המדויקת ביותר את המנוע המפעיל את ארגוני הטרור - כסף דגן האמין שמלחמה כלכלית בארגוני הטרור והמממנים שלו מהווה חלק בלתי נפרד מעימות פיזי עם האויב וניצחונו.

בימים אלו, כשהטרור גואה ומחזיר אותנו לתקופת האינתיפאדה השנייה, האמת מאחורי דבריו של דגן מודגשת ביתר שאת. מדינת ישראל חייבת להבין שאם לא נפגע במערכת הפיננסית של ארגוני הטרור ונגדע את מקורות המימון של אותם ארגונים, לא נצליח לנצח את הטרור.

תפיסתם של המפגעים אינה מספקת משום שארגוני הטרור העומדים מאחורי מבצעי הפיגועים ממשיכים להיתמך כלכלית ע"י ובאמצעות גופים וארגונים פיננסיים הפועלים בסביבה חוקית לכאורה המנצלים את מעמדם ואת הכלים שברשותם בכדי לתמוך במעשי טרור ומבצעיו. ארגוני הטרור והרש"פ יודעים שאם לא יעברו כספים לפעילים השונים, משפחות האסירים ומשפחות השהידים הם יאבדו את תמיכתם ולא יהיה בידיהם תמריץ לגייס פעילים נוספים ולהוציא פיגועים נוספים אל הפועל.

כתמיכה במלחמה הכלכלית בטרור, חשוב שיהיה שיתוף פעולה בין עבודת המודיעין הכוללת איסוף מידע ואיתור ארגונים הממנים את הטרור ואופן העברת הכספים לאותם ארגונים לבין מערכת המשפט שתטיל אחריות נזיקית נגד אותם גופים הממנים את הטרור, נגד הבנקים המאפשרים את הזרמת הכספים למחבלים ולארגונים ונגד המחבלים ומשפחותיהם.

לאחרונה פסק בית המשפט העליון כי המשכורות שאותן משלמת הרש"פ לאסירים הביטחוניים, לבני משפחותיהם ולמשפחות השהידים מהווים אשרור בדיעבד של מעשי הטרור ובשל כך למעשה חייב בית המשפט את הרש"פ בתשלום פיצויים לנפגעי הטרור. טוב יעשה בית המשפט אם ידגיש שכל מי שעוסק במימון טרור יחויב באופן מידי בתשלום פיצוי עונשי בסכומים גבוהים לנפגעי הטרור ובכך יחזק את ההרתעה ויביע את סלידתה של המערכת ממימון טרור, בין מראש ובין בדיעבד.

זוהי תחילת הדרך, שכן בנוסף לגופים המשלמים בפועל את הכספים למבצעי הטרור, יש לעצור גם את היכולת של אותם ארגונים לעשות שימוש במערכת הבנקאית ולהטיל עונשים כבדים על בנקים שבחרו לאפשר העברת כספים למחבלים ולארגוני הטרור.

דוגמא לארגון פיננסי הנחשב לגיטימי ובעל היסטוריה ארוכת שנים של סיוע ביודעין במימון הפעילות של ארגוני טרור היא הבנק הערבי. הבנק הערבי שימש במשך שנים ככלי ברשת הטרור, באמצעות מימון של ארגוני טרור בהם: החמאס, הג'יהאד האיסלמי הפת"ח וחז"ע.

נגד הבנק הערבי הוגשו תביעות על ידי נפגעי טרור בטענה שהבנק סייע למימון ארגוני ופעילי טרור ובמימון תשלומים למשפחות מחבלים מתאבדים או היושבים בכלא. על מנת להראות  הליכים משפטיים אפקטיביים במלחמה בטרור, ניתן לעיין בתביעה שהוגשה בארה"ב נגד הבנק הערבי ע"י נפגעי טרור ישראלים בעלי אזרחות אמריקנית, שם קבע חבר המושבעים כי הבנק הערבי אחראי למימון פעולות טרור ולאחר ערעור שהוגש על ידי הבנק, הושגה פשרה בין הצדדים והבנק הערבי נאלץ  לפצות את התובעים שם בסכום עתק.

ד''ר אודי לוי
ד''ר אודי לוי | צילום: יח''צ

גם בימים אלו תלויה ועומדת תביעה משפטית שהוגשה בשנת 2019, על ידי כ-1,500 תובעים ישראלים נגד הבנק הערבי לבית המשפט המחוזי בירושלים, מדובר בתביעה בגין מעורבותו האקטיבית במימון הפיגועים הרצחניים ביותר שידעה המדינה שגרמו לחללים רבים ופצועים בגוף ובנפש. התביעה עדיין ממתינה להחלטת בית המשפט.

בנוסף, בימים אלו מתנהלות מספר תביעות כנגד הרש"פ בגין תמיכה, סיוע, הסתה לטרור, אישור ואשרור מעשי הטרור, בין היתר בגין התגמולים/משכורות אותם משלמת הרש"פ למבצעי הפיגועים ומשפחותיהם. תביעות אלו המתנהלות בארץ ובחו"ל חשובות כגורם הרתעה נגד הטרור וכאמצעי חשוב ביותר לחסימת החמצן לארגוני הטרור.

ד"ר אודי לוי הוא לשעבר בכיר במוסד ומי שריכז את המערכה הכלכלית מול ארגוני הטרור

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com