הגיע הזמן לשינוי: המדינה לא סופרת את המשפחות המיוחדות

הסטיגמות הקשות, חוסר יכולת הכלה ושילוב בחברה, עלויות גבוהות ללא פתרון להורים וחסמים ממטולה ועד אילת. המדינה מפסידה כסף כשהיא לא פועלת למען אנשים עם מוגבלות והוריהם. צריך לפתור את זה – ועכשיו • דעה

אורן הלמן
אורן הלמן | צילום: יוסי וייס

מחר יצוין היום הבינלאומי לזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. בשבילכם, זה יום אחד בשנה שבו מציינים את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. בשבילי ובשביל הורים רבים אחרים, היום הזה מתקיים כל יום. אז אני אבא מיוחד, וכמוני, יש עוד 330,000 משפחות מיוחדות, שיש להן בן או בת עם צרכים מיוחדים. ובישראל – המצב שלהן לא משהו.

סקרים שפורסמו מעידים על סטיגמות קשות כלפי אנשים עם מוגבלות: 48% אמרו שלא יסכימו לגור לצד אדם עם מוגבלות נפשית או אוטיזם, 61% לא יסכימו להשכיר להם דירה, יותר מ-40% מבני הנוער מעדיפים להימנע מקרבה לבני נוער עם מוגבלות, 89% מההורים – מפריע שילדם ישתתף בחוג או בפעילות עם ילדים שמתמודדים עם מוגבלות.

הממסד בישראל בדרך כלל לא מתייחס למשפחה המיוחדת. לא תופסים את המשפחה כגורם מרכזי ומוביל בטיפול בילד. השירותים השונים שניתנים לילדים מפוצלים ובלתי מתואמים, המידע על הזכויות אינו זמין ואינו שקוף, וזה גורם לכך שמשפחות לא יכולות למצות את זכויותיהן ואת הזכויות של ילדיהן. זה מוביל לפגיעה קשה באיכות חייהם של הילד ושל המשפחה.

באחוז גבוה של המשפחות המיוחדות האלה, לפחות אחד מבני הזוג אינו עובד. הרי מישהו צריך לטפל בילד שיש לו צרכים מיוחדים. להיות איתו בבית, לקבל אותו בחזרה מבית הספר (לא לכולם יש צהרונים ולכן הם מסיימים מוקדם). יש הרבה ימי היעדרויות מבית הספר, מכל סיבה שבעולם.

תנסו לחשוב מה עובר על אמא או אבא לילד מיוחד. זה פוגע בהתפתחות המקצועית ובהתפתחות האישית של ההורה שלא עובד, וגם ביציבות הכלכלית של המשפחה כולה. במשפחות המיוחדות יש גם שיעור גירושין גבוה יותר לעומת שיעור הגירושין באוכלוסייה הכללית. לכידות התא המשפחתי הגרעיני מתערערת, ומצבה החברתי של המשפחה נפגע.

משפחה עם ילד מיוחד צריכה הרבה כסף. צריך לממן לו טיפולים רבים: קלינאית תקשורת, פסיכולוג, ריפוי בעיסוק, הידרותרפיה, ניתוח התנהגות. לא חסר. נניח 2 טיפולים שבועיים. העלות הממוצעת של כל טיפול היא 300 ואפילו 400 שקלים לטיפול. בחישוב גס מדובר בכ-4,000 עד 6,000 שקלים בחודש.

וזו רק ההתחלה. מה קורה כשיש טיפולים בבוקר? בצהריים? האמא או האבא צריכים לצאת מהעבודה. את ההיעדרויות האלה הם מממנים מכיסם כי אין בשוק העבודה בישראל מנגנון שתומך בסוג כזה של היעדרות. אם תיקחו את הבן או הבת שלכם לבדיקת דם או טיפול שיניים – מקום העבודה ישלם לכם את שעות ההיעדרות. אבל אם תיקחו אותו לקלינאית תקשורת – לא תקבלו כלום.

חלק גדול מהסכומים האסטרונומיים הללו יוצא מכיסם של ההורים. מה קורה לילדים מיוחדים שנולדים למשפחות חלשות כלכלית? ובכן, אין למשפחות כסף לממן את הטיפולים הללו ועל הילדים האלה נגזר להישאר ללא יכולת להשתלב בחברה. לצמצם פערים. ולמעשה – אנחנו גוזרים עליהם שהות בהוסטל מגיל 21.

תחשבו מה קורה למשפחות מיוחדות בפריפריה. שם אין בכלל מטפלים, אין פסיכולוגים, אין קלינאי תקשורת. לרוב גני הילדים או מוסדות החינוך המיוחד נמצאים במרחק גדול, לפעמים אפילו שעה נסיעה מהבית. הילד או הילדה שלכם נוסעים שעה לבית הספר? לגן?

את כל זה אני כותב, מכיוון שחובה על כל הורה להבין מה עובר על השכן או השכנה שלו, מה עובר על המשפחות המיוחדות. הן קיבלו משימה מיוחדת לטפל עד יומם האחרון. לדאוג. לוודא. לא לישון בלילה בגלל חוסר הוודאות. לחשוב לפני טיולים וחופשות על מקומות מכילים ונגישים.

אנחנו חושבים בכל פעם לפני שיורדים עם הבן או הבת לגינת המשחקיםץ כל אקט הכי קטן של אלימות פיזית או מילולית של הבת או הבן שלנו משויך אוטומטית למוגבלות או לצרכים המיוחדים ולא להיותו ילד. אנחנו נאלצים להילחם בסטיגמות ובדעות הקדומות של החברה הישראלית.

אנחנו יודעים שהבנים והבנות שלהם לא רצויים בצבא שלנו. ואולי גם בשוק העבודה שלנו. צריכים להילחם במערכת בכל רגע מחייהם. אנחנו חיים בחרדה על מה שיהיה עם הבנות והבנים שלהם אחרי שהם, ההורים, כבר לא יהיו כאן. לצערי, המדינה לא סופרת אותם ממטר.

מחקר של מינהל מחקר וכלכלה במשרד הכלכלה הצביע על חסמים רבים שיש לשנות בדחיפות ומוכיח שהכלכלה הישראלית מפסידה המון כסף כתוצאה מההתעלמות וההזנחה של המשפחות המיוחדות על ידי המדינה. מדובר בהפסד של 7.5 מיליארד שקלים מידי שנה למשק.

אגב, מהנתונים הרשמיים, מדובר בסך הכול על כ-5 מיליון אזרחיות ואזרחים בישראל: מיליון אנשים עם מוגבלות, אבל עוד 4 מיליון בנות ובני משפחה שלהם, שמאוד רגישים ליחס של החברה ושל ארגונים כלפי אנשים עם מוגבלות.

אז אנחנו כוח צרכני עצום ואנחנו צריכים להעריך ארגונים ועסקים שמעדיפים להעסיק עובדים עם מוגבלות. זוהי ההישרדות של המשפחות האלה, שדואגות לעתיד ילדיהן וילדותיהן. זה ציבור לקוחות עצום שיעדיף לקנות ולהיות לקוחות של עסקים שיש בהם עובדים עם מוגבלות. לכן, יהיה חכם מאוד מצד עסקים וארגונים לשלב עובדים עם מוגבלות.

מעבר לזה, חובה לייצר פתרון מערכתי שישמור על הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בשוק העבודה. אין שום סיבה שהם לא יעבדו וישלמו מחיר כפול על הסיטואציה שהם חווים בהיבט המשפחתי ובהיבט התעסוקתי. וזה משתלם גם למדינה.

אורן הלמן הוא מייסד דף הפייסבוק והלינקדין "סיכוי שווה לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה ואבא לילדה שלומדת בחינוך המיוחד

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com