עימות צבאי במפרץ הפרסי – קרוב יותר מאי פעם • פרשנות

תקיפת מכליות הנפט המיוחסת לאיראן, כמו גם סגירת דלת המשא ומתן מול וושינגטון - מעידות על כך שהמצב המתוח במפרץ מתקרב לקו האדום. בארה"ב מאותתים: אם טהראן תחצה את הגבול - נגיב בעוצמה

זמן צפייה: 01:11

ברקע המתיחות הגוברת בין איראן וארה"ב, ועל אף ששני הצדדים מצהירים כי אינם מעוניינים במלחמה, נראה כי עימות צבאי במפרץ - גם אם מוגבל בהיקפו – הופך לקרוב יותר מאי פעם.

הסיבה לכך היא הסנקציות האמריקניות שהביאו להחרפת המשבר הכלכלי שבו נתונה טהראן, והתגובה האיראנית לסנקציות - הפגיעה במכליות הנפט במפרץ עומאן. התקיפה מגלמת את מדיניות ההליכה על הסף של איראן. עם 20 אלף המלחים ומאות הסירות שברשות משמרות המהפכה, לא הייתה לאיראן בעיה לטבע את המכליות. למרות זאת, הם בחרו שלא לעשות זאת, ורק לפעור בהן חורים. זאת, על מנת לאותת לטראמפ שאם לא יתאפשר להם לייצא נפט – אף אחד לא יוכל לייצא נפט.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"איראן שיגרה טיל לעבר מל"ט אמריקני שעות לפני תקרית המכליות"

טראמפ: התיעוד מוכיח שאיראן אחראית לתקיפת המכליות במפרץ עומאן

גורמים אמריקנים: "סבירות גבוהה שאיראן אחראית לתקיפת המכליות"

מפרץ, מכלית נפט, עומאן
מאמצי כיבוי לאחר תקיפת מכלית הנפט במפרץ עומאן | צילום: רויטרס

גורם נוסף שעלול להוביל להסלמת המצב הוא סגירת דלת המשא ומתן. חמינאי סירב להצעת המו"מ שהניח לפתחו ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, ובתגובה הצהיר טראמפ אף הוא כי אין מקום לנהל מו"מ. ללא תיווך, ובהינתן המתח הקיים במפרץ – הסיכוי להסלמה נוספת גובר.

גורם אמריקני בכיר מסר כי המצב המתוח מתקרב לקו האדום, שאם האיראנים יעזו לחצות - ארה"ב תגיב בעוצמה. לדברי הגורם, בניגוד לזירה מול קוריאה הצפונית, שם אין אופציה לפעולה צבאית אמריקנית, מול איראן קיימת אפשרות כזאת - שישראל, לדבריו, אף מודעת לפרטיה.

מיכלית נפט עוברת דרך מיצרי הורמוז
מיכלית נפט עוברת דרך מיצרי הורמוז | צילום: רויטרס

עלייה במתיחות במפרץ: איראן מכחישה - וארה"ב מאשימה

כזכור, ביום חמישי הותקפו שתי מכליות נפט בפרץ עומאן, בסמוך למצרי הורמוז. איראן הכחישה מעורבות בתקרית, וכלי תקשורת איראניים טענו כי המדינה חילצה 44 מלחים מהמכליות שהותקפו. משרד החוץ האיראני אף הוציא הצהרה שבה הביע דאגה מהתקרית ה"חשודה" במכליות הקשורות ביפן, ברקע ביקורו של ראש ממשלת יפן שינזו אבה באיראן ופגישתו עם מנהיג איראן חסן רוחני. "תקריות כאלו מנוגדות למאמצים האזוריים להפחית את המתיחות. איראן תומכת בדיאלוג אזורי", צייץ משרד החוץ האיראני בטוויטר.

חרף ההכחשות, בארה"ב מפנים אצבע מאשימה לטהראן. אתמול (שישי) הצהיר הנשיא טראמפ בריאיון לרשת פוקס כי "התמונות מוכיחות שאיראן אחראית למתקפה על המכליות", והוסיף כי "איראן לא הולכת להשיג נשק גרעיני. אנו רוצים לחזור לשולחן המשא ומתן עם איראן - אני מוכן כשאיראן מוכנה". יום קודם לכן, התייחס לתקרית שר החוץ האמריקני פומפאו, שטען כי בהסתמך על מודיעין, כלי הנשק ורמת המומחיות שהופגנה בתקרית, ההערכה היא כי איראן עומדת מאחורי התקיפה. עוד הוסיף פומפאו כי מדיניות ארה"ב מוסיפה להיות מאמץ כלכלי ודיפלומטי להביא את איראן לשולחן המו"מ, וכי אין איום בפעולה צבאית. המדיניות, לדבריו, נשארת לעת עתה בגדר הסנקציות.

בתוך כך, בכיר אמריקני מסר אתמול לכלי תקשורת בארה"ב כי שעות ספורות לפני תקיפת המכליות, אונייה איראנית זיהתה מל"ט אמריקני במפרץ עומאן ושיגרה לעברו טיל קרקע-אוויר - שהחמיץ את המטרה והתרסק בים. הבכיר האמריקני הסביר שלפני שספג אש, המל"ט מסוג MQ-9 זיהה כלי שייט איראניים מתקרבים למכליות הנפט, אך לא אמר אם זוהתה מתקפה מצד הספינות האיראניות על המכליות.

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

לפני כחודש: פגיעה באוניות משא בשטח איחוד האמירויות

בחודש שעבר הודיעה איחוד האמירויות הערביות כי ארבע אוניות משא אזרחיות הותקפו בנמל פוג'יירה. משרד החוץ הדגיש כי לא היו נפגעים בתקרית, והוסיף כי הרשויות חוקרות את נסיבות המקרה בשיתוף פעולה עם גורמים מקומיים ובין-לאומיים. כמה ימים לאחר התקרית, מסר גורם ביטחוני ישראלי לעיתון ה"אינדפנדנט" בשפה הערבית כי פעולת החבלה בוצעה על ידי מיליציות איראניות באמצעות סירות ממולכדות שנשלטו מרחוק ונשאו מצלמות - אשר העבירו את תיעוד המבצע ואת רגע הפיצוץ אל מרכז פיקוד בלב המפרץ. כמו כן, המקור טען כי סירות נוספות איבטחו את האזור.

לטענת הגורם הישראלי, המיליציות האיראניות שיבשו את התקשורת באזור והסוו את התנועה שלהן, דבר המצריך אימון וקשרים נרחבים בין המיליציות למשטרים או מדינות. עוד מסר כי אי הפרסום אודות פרטי הפעולה נעשה במכוון כדי להימנע מבהלה בשוק הנפט העולמי, דבר שעשוי להביא לעליית המחירים ולהשפעה שלילית על הכלכלה העולמית. ערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין" הלבנוני, אשר ממומן על ידי איראן, היה הראשון לחשוף את דבר האירוע ואת זהות הספינות שנפגעו. הדבר, לטענת הגורם, מצביע על כך שלחזבאללה ולאיראן היה קשר לעניין.