5 מערכות בחירות – פי 170 מתקציב הביטחון התזונתי

מצער שאת הסכום האסטרונומי הזה, שהיה יכול להציל כל ילד שלישי שמוותר על ארוחה ביום, העדיפו הפוליטיקאים להשקיע בעצמם במקום באוכלוסיות נזקקות | דעה

עוני

בקול תרועה רמה, משרד הרווחה הודיע לפני קצת פחות משנה על הקצאה של 100 מיליון שקלים מתקציב המדינה עבור ביטחון תזונתי. בהחלט מדובר בסכום יפה וחשוב, ולמרות שאנחנו מכירים את המספרים ויודעים שלמשימה הזאת צריכים עוד מיליונים רבים, שמחנו, בירכנו את השר וכל העוסקים במלאכה.

וכעת, כש-120 המחוקקים שוב החליטו לקחת את אזרחי ישראל לסחרור הבחירות שכבר חשבנו שמאחורינו, אי אפשר שלא לתהות מה היה קורה לולא מדינת ישראל הייתה משקיעה את כל הסכום של חמשת מערכות הבחירות שעלותו מוערכת ב-17 מיליארד שקל - פי 170 מהתקציב לביטחון תזונתי, עבור האוכלוסיות החלשות בחברה.

וזה בדיוק הסיפור שצריך להטריד את כולנו. איך שוב, הפוליטיקה מנצחת את הצורך בתפקוד תקין של מדינה. שלוש שנים ללא תקציב מדינה בגלל סבבי הבחירות (תקציב אחד שלא עבר בממשלת נתניהו-גנץ), מיליארדים שהמשק סופג בגלל יום השבתון ועוד עלויות מטורפות על "חגיגה דמוקרטית" בדמות מימון מפלגות וועדת הבחירות.

אני שואל את מי שישימו עצמם לבחירת העם שוב פעם, לא חבל? ברור, אי אפשר להתעלם מהמשחק הפוליטי והתפקידים של כל אחד מהשחקנים בדמוקרטיה, ועדיין נראה שהציבור במקום לממן את 120 נבחריו, היה שמח אילו נבחריו היו עושים יותר בשביל לדאוג לרווחתם הם.

כל טירוף המערכות הזה מתרחש כאילו בעולם מקביל לחיים האמיתיים. לולא מצבנו היה טוב, ניחא. אבל נראה כי נבחרי הציבור שכחו לחלוטין שהייתה כאן קורונה בריאותית, וקורונה כלכלית, מחירי דיור שמרקיעים לשחקים ואינפלציה משתוללת. איך עדיין בכל האקלים הכלכלי-חברתי של מדינת ישראל בשנת 2022, הפוליטיקאים שוב לוקחים אותנו למסע המתיש הזה של השגת הרוב בעם ואינם מצליחים להסתדר בינם לבין עצמם בשביל עתיד המדינה?

נבחרי הציבור מגיעים אלינו – אל הארגונים החברתיים, לא אחת, מתעניינים, שואלים את השאלות הנכונות ובהחלט רוצים לסייע. אנו, מציגים להם את המצב הקיים בשטח כיום ומסבירים בכל פעם כי שבוואקום שנוצר בין המדינה לאזרח, מגיעים הארגונים בשביל לנסות לסייע לאנשים להתקיים. אבל לא תמיד זה יכול להספיק ובטח לא בשביל למגר לחלוטין את העוני.

ולכן, אם יש לפוליטיקאים אפשרות לשפוך שוב ושוב כסף על משחק כסאות ההנהגה הזה, במקום על המקומות שבהם באמת המדינה צריכה להשקיע באופן דחוף את משאביה כדי לא להיגרר לתהום, אין כל פלא שהציבור הפך להיות אדיש ומאוכזב.

מנכ''ל פתחון לב אלי כהן
מנכ''ל פתחון לב אלי כהן | צילום: ריקי רכמן

אני פונה אליכם נציגנו בפרלמנט – לא היה עדיף שאת הסכום האדיר של 17 מיליארד שקל הייתם משקיעים בביטחון התזונתי וממגרים אותו במקום הנתון המזעזע שכל ילד שלישי בישראל צריך לוותר על ארוחה ביום? לא היה ראוי לחלק את הכסף למורות ולמורים, לעובדים הסוציאליים, לשוטרות ולשוטרים, לגננות ולסייעות, לנכים, לדיור הציבורי? ובעצם, לכל חלקה אזרחית שחייבת סיוע מהמדינה?

אלי כהן הוא מנכ"ל ארגון פתחון לב

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com