פינוי גבעת עמל הוא סיפורה של ישראל 2021

מאות שוטרים הגיעו לפנות את תושבי השכונה בת"א, שהוזנחה במשך שנים וששטחה ונראית כמו פריט ארכיון שמישהו שכח לצד מגדלי היוקרה – וזה בדיוק סיפור החברה הישראלית. אופק צח היה שם - דעה

פינוי התושבים מגבעת עמל

סיפורה של שכונה אחת, לימינה מגדלי yoo, לצידם מגדלי אקירוב, מאחוריה בבלי – כל זאת ממחיש לאן הגיעה מדינת ישראל של שנת 2021. זה סיפור על ישראל של מעלה - וישראל של מטה. ישראל של הפנטהאוזים והמגדלים - וישראל של האנשים הפשוטים. ישראל של מי שיש לו - ומי שאין לו.

73 שנים חלפו מאז הגיעו המשפחות הראשונות לשכונה, שנבנתה על חורבות הכפר הבדואי ג'מאסין אל-ערבי, שננטש עם פרוץ מלחמת העצמאות. העולים המזרחים נשלחו לשם ע"י עיריית תל-אביב, בהוראת ההגנה, כמגן אנושי. "שהערבים לא יחזרו ללב תל אביב", אמרו להם, והבטיחו שהכול יהיה בסדר. הבטחות רבות - ומציאות לחוד.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"עובדת בפייזר": מתקפה על אלרעי פרייס בדיון ועדת הבריאות

משפט נתניהו: השופטים הודיעו על דחיית עדותו של ניר חפץ

פרשה 512 הגיעה להכרעה: יצחק אברג'יל הורשע בניהול ארגון פשע

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles--2111151001' autoplay='0' credit='' desc='פינוי שכונת גבעת עמל אתמול' poster='' kid='1_g2t8ak57' duration='50']

הקרקע, שהתגלגלה במרוצת השנים לידיו של יצחק תשובה אחרי שהמדינה, או ליתר דיוק מפלגת השלטון מפא"י, לא עברה תהפוכות רבות כפי שנדמה. כביש איננו, התאורה חלקית, אין שמות רחובות והבתים מתפוררים. קשה לתאר במילים את הדיסוננס הזה בגבעת עמל, שנראית כמו פריט ארכיון שמישהו שכח לצד המגדלים היקרים במדינת ישראל.

אופק צח
אופק צח

15 בנובמבר 2021 ייזכר בעיניי ובעיני התושבים ההמומים כיום קודר ועגום. יממה אחרי הירי בסורוקה וההשתוללות האדירה בדרום, משטרת ישראל התייצבה עם מאות שוטרים, כדי לפנות 13 משפחות - מרביתן כוללות קשישים, מוגבלים בתנועה ואף סיעודיים. מאות שוטרים, אולי אפילו אלף.

גבעת עמל מוכיחה איזו חברה קפיטליסטית הפכנו להיות. חברה, שבה הכסף מדבר, חברה שבה הטייקונים יכולים להביא לפינוי אנשים מבתיהם, חברה אדישה לסבלו של אחר, חברה נטולת סולידריות. פינוי גבעת עמל הוא לא סיפור מקומי - הוא סיפורה של ישראל, מודל 2021.