העונש למחבלים מכלא גלבוע – מסר שהבריחה משתלמת

ששת המחבלים שהעמידו מדינה שלמה על הרגליים בספטמבר האחרון נידונו לחמש שנות מאסר. אמנם רובם שפוטים למאסרי עולם, אבל בית המשפט העביר מסר שרק יתמרץ בריחות נוספות ופגע בשלטון החוק • דעה

דיון בבית המשפט של האסירים שברחו מכלא גלבוע

אתמול נגזרו חמש שנות מאסר נוספות נגזרו על ששת המחבלים שברחו מכלא גלבוע. כמו כן נגזר על ששת האסירים - שמונה חודשי מאסר על תנאי וקנס בגובה 5,000 שקל. בגזר הדין ציינה השופטת כי "זו בריחה שלא הייתה כמוה". לדבריה, "ההימלטות הייתה כרוכה בהכנות יומיומיות שהובילו לחפירת מנהרת בריחה", וכי "לא ניתן להתעלם מהנזק הציבורי ומהפגיעה בביטחון הציבור" שגרם המעשה. מילים לחוד- וענישה לחוד.

למי ששכח, הבריחה בערב ראש השנה האחרון בחודש ספטמבר. לתוכנית הבריחה היו שותפים 11 אסירים לפחות, וביצועה החל בחודשים נובמבר-דצמבר 2020. מימושה היה בספטמבר כאמור. כלומר, מדובר בבריחה מתוכננת ומתואמת של מספר רב של אסירים, כמה חודשים, תחת עינו הבוחנת (או הרשלנית) של שב"ס.

עבדאללה עארדה ומוחמד קדרי, שני האסירים שנתפסו
עבדאללה עארדה ומוחמד קדרי שנמלטו מכלא גלבוע, לאחר שנתפסו

נזכיר, שמעבר לוועדה שהוקמה לחקירת הבריחה, שחרגה מכל סמכות כשהחלה לטפל בפרשיות אחרות (פרשיית הסוהרות) שאינן קשורות למחדל הבריחה, ולמחדל העצום שנוצר, הרי שמהבחינה המורלית - בדמותם של האסירים ובהשראת בריחתם נוצרו קריקטורות, פסלים וגרפיטי והם הפכו לנושא לאומי בעיני הפלסטינים כאות ניצחון, הגם שהבריחה – כשלה לחלוטין. למשל, ב-21 בספטמבר הוקדש להם ציור קיר ברצועת עזה. חוזר ביצירות היה מוטיב הכפית, שבה כביכול השתמשו האסירים על מנת לברוח לחופשי תוך שהם מביכים את השלטונות בישראל.

גם מבחינה כספית, עלות המצוד הוערכה בכמה עשרות מיליוני שקלים לכלל גופי הביטחון. בפרט, עבור המשטרה העלות עמדה על 6 מיליון שקלים, מתוכם 5.5 מיליון על כוח אדם, כ-300 אלף על תפעול מסוקים וכ-200 אלף על מזון.

המסר שמשדרת ענישה כה נמוכה היא כי בריחה היא משתלמת וכדאית. יותר מכך, לאסירים ששפוטים למאסר עולם, חמש שנות מאסר, הם כלום ואפילו מהוות סמל סטטוס נחשק.

זכריא זביידי מעצר
זכריא זביידי לאחר המעצר

דומה שטוב תעשה מערכת המשפט, אם תשדר שבעבור בריחה שכזו, שמקפיצה את כל הארץ, וגורמת עלויות מדיניות ביטחוניות וכלכליות קשות, יש ענישה משמעותית של עשרות שנים מאחורי סורג ובריח, שלילת תנאים, ולא שמחה וחגיגות והילולות כמו שקיבלו המחבלים שברחו, שדומה שמבחינתם קיבלו כל מה שרצו.

בשלה העת, שהמדינה לא תפעל בשתי קולות. קול אחד טוען שמדובר במחדל אדיר, אסון של ממש, נזק בלתי הפיך. קול אחר שאומר שלא קרה כלום והעונש הוא הדלקת משואות ביום העצמאות וענישה של חמש שנים. מדובר בענישה מבזה, קלה, חסרת כל פרופורציה למעשה החמור מאוד ולתוצאותיו, וגם לא משקפת כלל את ההענשה הנדרשת, למען יראו ויראו, מי שחושב אפילו לברוח מבית סוהר ישראלי, כל שכן, מתכנן בריחה משך קרוב לשנה.

אין כל ספק כי ככל שימשיכו לתת עונשים מגוחכים כמו העונש שקיבלו הסייענים, במקרה דנן, הרי שמדובר בתמריץ חיובי שמעודד טרור, בריחות מבתי סוהר, ופגיעה בשלטון החוק ובסמליו.

עו''ד אייל בסרגליק
עו''ד אייל בסרגליק | צילום: ליאת מנדל

הגיע הזמן לטפל בבעיות הקשות, הקיימות בתנאים המפליגים שמקבלים אסירים פלסטינים ביטחוניים בתוך בתי הכלא הישראלים, לאחר ביצוע מעשים מחרידים, ולא לפחד שכתוצאה מענישה מחמירה תהיה תסיסה, שכן אין כל אפקט הרתעה בענישה שכזו, אלא אפקט מעודד טרור ובריחה.

ואם זו בריחה שלא הייתה כמותה, והנזק הציבורי והפגיעה בביטחון הציבור הם כה גדולים, מדוע הענישה לא תואמת את המעשה כפי שמחייב החוק?

עו"ד אייל בסרגליק הוא מומחה למשפט פלילי, צווארון לבן וחוקתי, ומכהן כיו"ר הפורום הפלילי הארצי בלשכת עורכי הדין

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com