כיפת ברזל היא רק תירוץ: הקרב המבעבע במפלגה הדמוקרטית

הכוח של הקומץ הפרוגרסיבי אמנם קטן, אך השפעתו רבה והוא מעוניין לאותת לנשיא ארה"ב ולאנשיו בקונגרס שהסיוע בניצחון בבחירות מגיע עם תשלום. ומה ישראל צריכה ללמוד? גיל תמרי מסביר

זמן צפייה: 02:54

בסופו של דבר, הסיוע האמריקני הנוסף לישראל בסך מיליארד דולר לחידוש המלאים לכיפת ברזל בעקבות "שומר החומות" יאושר, אלא שבדרך המחיש האגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית את כוחו לכולם. כולם קיבלו שיעור - מהנשיא ג'ו ביידן, דרך יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי, ידידי ישראל במפלגה הדמוקרטית ועד לישראל כמובן.

במהלך הזה הם המחישו את השפעתם על הפוליטיקה האמריקנית, השפעה שכרגע חורגת בהרבה מכוחם הפוליטי. לפלוסי ולהנהגה הדמוקרטית לא הייתה ברירה, אלא לוותר ולהוציא את סעיף כיפת ברזל מן ההחלטה כדי להבטיח רוב להעברת התקציב, בזמן שישראל שימשה קלף מיקוח במשחק גדול בהרבה המתנהל במפלגה הדמוקרטית בימים אלה.

[brightcove_iframe video_id='news-news-flash-part-219221323' autoplay='0' credit='' desc='מנכ"ל ג′יי סטריט בריאיון לחדשות 13: "נתניהו ריסק את הגישה הדו-מפלגתית שאפיינה את מדיניות ישראל"' poster='' kid='1_0l76kxso' duration='187']

בלי כל קשר לישראל, הכוחות הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית מצפים מביידן לעשות הרבה יותר כדי לקדם את האג'נדה שלהם. הם סבורים כי הוא עושה מעט מדי עבור הפרוגרסיבים שהתגייסו להצלחתו בבחירות. אתמול הם ניצלו את המועד האחרון להעברת התקציב לפני השבתת הממשל, כפי שאירע לא פעם בעבר.

לדמוקרטים, כידוע, יש רק רוב זעום בבית הנבחרים ולכן כל מורד במפלגתם הוא משמעותי מעבר לכוחו הפוליטי. הדמוקרטים זקוקים להתגייסות של חבריהם מקיר לקיר לצורך העברת החקיקה הזמנית עד להעברת התקציב החדש, מכיוון שברור שרפובליקנים לא יתמכו בו.

כיפת ברלז ניסוי ארה''ב
הניסוי בכיפת ברזל בארה''ב | צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

ביידן, פלוסי ומנהיגות הדמוקרטים בקונגרס רצו להעביר את הסיוע המיוחד לישראל, ואולי אפילו ציפו להגניב אותו בדלת האחורית. אלא שלפרוגרסיבים במפלגה הדמוקרטית מחטף שכזה ממש לא התאים, ואתמול הם הציבו לראשי המפלגה אולטימטום: "אם סעיף המימון הנוסף לישראל בפנים, אנחנו לא מצביעים בעד ההצעה". לפלוסי ולהנהגה הדמוקרטית לא הייתה ברירה, אלא לוותר ולהוציא את סעיף כיפת ברזל מן ההחלטה כדי להבטיח רוב.

כעת, גם הפרוגרסיבים יודעים היטב שלא יוכלו לעצור את הסיוע לישראל והוא בוא יבוא, רק שזה יקרה במסגרת הצעת חוק נפרדת שתזכה קרוב לוודאי לתמיכה רבה גם בקרב חברי הקונגרס הרפובליקנים. בעוד שרפובליקנים לא תומכים, בהצעת התקציב של ביידן, הם כן תומכים במימון לכיפת ברזל.

הסוף יהיה טוב, אבל הדרך לימדה גם את ישראל שיעור שבו היא קוצרת עכשיו את פירות מדיניות העשור האחרון שבו זנחה ישראל את עיקרון הדו מפלגתיות והפכה לסוג של סניף של המפלגה הרפובליקנית. עוד לא מאוחר לתקן את נזקי המדיניות הפלגנית, אבל זה לגמרי לא יהיה פשוט לזכות מחדש בתמיכה שממנה נהננו בעבר.