העברת המנדט לגנץ - שבירת תפיסת המונופול של נתניהו • פרשנות

נתניהו נתפס בקרב רבים כקוסם פוליטי כל יכול וראש ממשלה נצחי, אך כעת - כשמלאכת הרכבת הממשלה הוטלה לראשונה זה למעלה מעשור על אדם אחר – נשברת האמונה שהוא מחזיק במונופול על תפקיד רה"מ

זמן צפייה: 01:05

אירוע שלא קרה בישראל מאז 2008 יתרחש מחר (שלישי), כשהמנדט להרכבת הממשלה יועבר מידיו של בנימין נתניהו לבני גנץ. מאז אוקטובר 2008 המנדט להרכבת הממשלה היה רשום בטאבו על שמו של פוליטיקאי אחד בישראל – בנימין נתניהו.

ארבע פעמים נתניהו קיבל את המנדט מהנשיא והצליח להרכיב ממשלה, ומחר זו תהיה הפעם השנייה בתוך חצי שנה שהוא נכשל במשימה הזו.

אחת המשמעויות של העברת המנדט מנתניהו לגנץ תהיה פסיכולוגית. התפיסה אצל רבים במערכת הפוליטית ובציבור היא שנתניהו הוא קוסם פוליטי כל יכול וראש ממשלה נצחי – תקבל מחר מהלומה כאשר יישבר המונופול הפוליטי שלו.

עוד בחדשות 13:

נתניהו החזיר המנדט לנשיא: "גנץ שבוי של ליברמן ולפיד"

ליברמן תקף את נתניהו: "מנסה לכפות הקמת ממשלת כפייה דתית"

חיים כץ: "הלוואי שגנץ יקים עם הערבים ממשלה שתיפול אחרי חודש"

הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ
הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ | צילום: חיים צח, לע''מ

כאמור, ראש הממשלה נתניהו הודיע מוקדם יותר הערב, כי החזיר את המנדט להרכבת ממשלה לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, בעקבות כשלונו לגבש קואליציה. מטעם בית הנשיא נמסר "נודיע לכל הסיעות שבכוונת ריבלין להעביר את המנדט לגנץ בהקדם".

בסרטון שפרסם הערב בחשבון הפייסבוק שלו אמר: "עשיתי כל מאמץ להביא את גנץ לשולחן המשא ומתן, לצערי פעם אחר פעם הוא פשוט סירב. הסרבנות של בני גנץ מעידה שנותר שבוי בידיהם של לפיד וליברמן. לפיד שרוצה במפלתו, וליברמן שמונע משיקולים זרים. גנץ, לפיד וליברמן רק מדברים על אחדות. בפועל הם עושים את ההפך הגמור – ומעודדים פילוג וחרמות".

"הם פוסלים את חובשי הכיפות אבל לא פוסלים את הרשימה המשותפת, הם פועלים איתם בתיאום לכל אורך הדרך", טען נתניהו. "אם גנץ יקים ממשלה מסוכנת כזאת, אעמוד בראש האופוזיציה ואפעל יחד עם חברי כדי להחליפה במהירות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

ריבלין צפוי להעניק את המנדט לגנץ כבר מחר, ובכל מקרה עליו לעשות זאת תוך לא יותר משלושה ימים. מחר יפתח מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, בשיחות עם ראשי הסיעות, ואם לא יביעו התנגדות עזה - הרכבת הממשלה הבאה תוטל על גנץ, ויעמדו בפניו 28 ימים לביצוע המטלה.

יאיר לפיד אמר כי "ביבי שוב נכשל, זה כבר סדרתי", ומטעם מפלגת כחול לבן נמסר: "זמן הספינים עבר, הגיע השעה למעשים. כחול לבן נחושה להקים את ממשלת האחדות הליברלית בראשות בני גנץ, שהעם בחר בה לפני כחודש".

ראשי העבודה-גשר, עמיר פרץ וואורלי לוי אבקסיס, מסרו בתגובה: "הערב סיים נתניהו את תפקידו כראש הממשלה. דווקא הכשלון של נתניהו הוא התקוה החדשה של אזרחי ישראל. הגיע הזמן להקים ממשלה שמציבה את אזרחי ישראל ורווחתם בראש סדר העדיפויות, תטפל באלימות הגואה, ביוקר המחיה, במצוקת הדיור, בכשלי מערכת הבריאות ותאחה את השסעים שיצר נתניהו בעשור האחרון".