גנץ הציע סיוע לצבא לבנון - ומתעקש לחזור על כישלונות העבר • דעה

ישראל כבר ניסתה כמה פעמים להמר על הנוצרים ונכשלה. כך היה גם במלחמת לבנון הראשונה. הודעת שר הביטחון כי הציע סיוע לצבא לבנון שגויה מיסודה. צבא לבנון אינו עצמאי ואין דבר שהוא עושה בלי אישור של מזכ"ל חיזבאללה נסראללה 

זמן צפייה: 09:14

ב-22 בינואר 1979 עמדה ישראל לחסל את עלי חסן סלאמה, מפקד "ספטמבר השחור" ומתכנן רצח י"א ספורטאי מינכן. כמה שעות לפני החיסול, הגיעה אל סלאמה הודעה מלשכתו של בשיר ג'ומאייל, מנהיג הפלנגות הנוצריות שכבר נמצא בתהליך טיפוח ממושך על ידי ישראל, שאמר לו: "היזהר, הישראלים בביירות ינסו היום לחסל אותך".

סלאמה לא שעה לאזהרות וחוסל, אך קשה היה להבין כיצד מתחת לאפה של ישראל התמימה, נכרתה ברית של שיתוף פעולה בין אש"ף לפלנגות הנוצריות, שמסבירה רבות מן הצרות שהביאו עלינו הנוצרים בלבנון.

הכרזתו של שר הביטחון בני גנץ על אודות מגעים שקיים עם צבא לבנון באמצעות מפקד יוניפי"ל, סטפנו דל קול, נוטעים את התחושה שהוא ויועציו נתקעו אי שם בשנות השמונים. בשנים אלו רווחה הדעה שישראל חייבת לטפח את הכוחות הלבנוניים הנוצרים בלבנון ולהניעם להילחם לצדה נגד אש"ף במלחמת לבנון הראשונה.

צבא לבנון ביירות חיזבאללה נסראללה
כוחות צבא לבנון מאבטחים בביירות כשמעליהם דגל חיזבאללה | צילום: צילום: רויטרס

אין תיאור קולע מזה אם נאמר שהנוצרים פשוט בגדו בנו, הן בהימנעות מלחימה רצינית והן בתסבוכת שסיבכו אותנו בטבח הנורא של סברה ושתילה.

גם הקונספציה של טיפוח משקל הנגד קרסה. בשנות השישים נכשלנו כישלון חרוץ בהימור על הארכיבישוף ג'ורג' חכים שציפינו כי יהווה משקל נגד לקומוניסטים בישראל. בסוף שנות השבעים ובתחילת השמונים נכשלנו פעמיים - בהימור על "אגודות הכפרים" שיהוו משקל נגד לאש"ף בשטחים ובהימור על "האחים המוסלמים" בעזה שילחמו באש"ף.

כמה פעמים נצטרך עוד להיכשל כדי להבין שבמזרח התיכון לא קיים המושג נייטרליות? לכן, אם אתה מהמר על הנוצרים, במו ידייך הפכת את המוסלמים, הסונים והמוסלמים, השיעים ואולי גם את הדרוזים לאויביך, כפי שקרה בדיוק במלחמת לבנון הראשונה.

מהיכן נולדה היוזמה הנוכחית? החוקה הלבנונית מחייבת שהרמטכ"ל הלבנוני יהיה בן העדה הנוצרית מרונית, אבל אין בכך כדי להעיד על אופיו הנוכחי של הצבא הזה. זהו איננו צבא נוצרי. לשורות הצבא הלבנוני חדרו גורמים מהעדה השיעית שנתמכים על ידי חיזבאללה ואיראן והם מהווים כיום את עמוד השדרה של הצבא. מהתנהגותו של צבא זה ניתן להסיק כי הוא כפוף לפיקוד חיזבאללה ואיננו מסוגל לבצע שום משימה בדרום לבנון מבלי שהיא עברה אישור של חסן נסראללה.

צבא לבנון יוניפי''ל או''ם האו''ם
טנק של יוניפי''ל בגבול לבנון לצד הצבא המקומי | צילום: צילום: רויטרס

חסן נסראללה
לא נעשה צעד ללא אישורו. מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה | צילום: GettyImages/אימג'בנק

צריך להפריד בין הדאגה לעם הלבנוני שאליו ניתן להגיע באמצעות מתווכים רבים בעולם, שישמחו לסייע לו בעת המשבר הפוקד את ארץ הארזים, לבין צבא לבנון, שכבר מזמן אינו צבא עצמאי לאחר שחיזבאללה ניכס אותו כבר מזמן לטובת המהפכה השיעית.

מלבד זאת, מי שעוקב אחר המתרחש בלבנון לא יתקשה להסיק שהאליטה הנוצרית, שמייצגה הבכיר הוא הנשיא מישל עון, עשתה יד אחת עם חיזבאללה במטרה לשלוט בנכסיה ובמשאביה של המדינה הלבנונית, כששני הארגונים מחלקים ביניהם את המשאבים הלאומיים כאחרון ארגוני המאפיה.

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

משה אלעד
משה אלעד

הנוצרים לטשו עיניהם אל הכסף, השיעים דבקו באידיאולוגיה. ומי מתאם בין הצדדים? ברמת ההנהגה הלאומית – הנשיא הנוצרי מישל עון וברמת השטח – הרמטכ"ל הנוצרי יוסף עון. עם מי מאלה בדיוק מבקש גנץ לשתף פעולה?

ד"ר אל"מ (מיל') משה אלעד שימש כמפקד אזור צור ובינת ג'ביל במלחמת לבנון הראשונה

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com