העד שבלעדיו ייתכן ולא היה נולד תיק 4000: פילבר מגיע לביהמ"ש

היום תירשם נקודת ציון משמעותית בתיקי נתניהו – עד המדינה שלמה פילבר יעלה בפעם הראשונה על דוכן העדים ואמור לספר על מה שהודה עליו במשטרה: נתניהו הנחה אותו להיטיב עם בזק. לצד זאת, פילבר לא הסתיר בשלל ציוצים את עמדתו המנוגדת לזו של הפרקליטות, אך שם לא מודאגים • פרשנות

זמן צפייה: 03:34

עד המדינה שלמה פילבר וראש הממשלה לשעבר והנאשם מספר 1 בנימין נתניהו ייפגשו היום (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים בפעם הראשונה לאחר שחתם על הסכם עד מדינה. למה בעצם הפרקליטות חתמה עם פילבר? מה הוא מספק לה?

פילבר מספק לפרקליטות את העניין הרגולטורי. הוא מספק את העובדה שנתניהו ביקש לתת הנחות לבזק. פילבר לא יעיד שזה סיקור תמורת הטבות רגולטוריות. פילבר לכאורה לא ידע בזמן אמת את כל הלחצים שהפעילו נתניהו ואנשיו על אלוביץ' בעניין הסיקור בוואלה. הוא ידע שמתרחשים דברים, אבל לא ידע מה. הוא כן ידע מה קורה בבזק.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-daily-news-with-almog-boker-clips-part-2203221610' autoplay='0' credit='' desc='לקראת עדות פילבר' poster='' kid='1_x3zrbqby' duration='101']

תיק 4000 הופך לחקירה גלויה ופילבר נעצר על ידי המשטרה ואחרי יומיים בלבד הוא מחליט לחתום על הסכם עד מדינה אחרי שהוא מבין שהוא בצרות עמוקות. הוא מספר על פגישת ההנחיה המכונה "פגישת הכורסאות".

מהי אותה פגישה? זו הפגישה שעומדת במרכז כתב האישום. לפי כתב האישום, ופילבר מספר על כך, שנתניהו מנחה אותו להיטיב עם בזק – כלומר להיטיב בין השאר בעסקת בזק-יס בזמן תקופתו בעלותו של אלוביץ' וזהו התגמול לפי כתב האישום.

פילבר מספר את הכול לחוקרי המשטרה ועל הערוץ הסודי שהיה לו עם בזק, על ההנחיה של נתניהו, אך הנקודה החשובה כאן היא אותה פגישת הנחיה. באותן חקירות במשטרה, פילבר חד וטוען כלפי נתניהו: גם בעימות מול מי שהיה היועץ של בזק אלי קמיר ובעימותים נוספים הוא טוען שהוא היה סמרטוט ובובה של נתניהו ומשפחתו.

בד בבד, גם בחקירות במשטרה וגם ברענון שפורסם בחדשות 13, פילבר מנסה ללכת בין הטיפות. הוא אומר שנכון שנתניהו הנחה אותו, אך לעמדתו המקצועית היה צורך לבצע את עסקת בזק-יס גם ללא תנאים וללא קשר לנתניהו, העסקה הייתה יוצאת לפועל ושגם משרד התקשורת נהג לא בהגינות כלפי בזק וכשהוא הגיע הוא פעל נכון.

שלמה פילבר בבית המשפט
עד המדינה שלמה פילבר

פילבר טען גם ברענון החקירה שלו שהייעוץ המשפטי של משרד התקשורת, קרי דנה נויפלד שהעידה בדיונים האחרונים, שאין מניעה משפטית לבצע את עסקת המיזוג. יכול להיות שהעמדה המקצועית הזו נכונה, אבל היא לא חשובה. פילבר אינו עד מומחה אלא עד מדינה שאמור להעיד על מה שהעיד בחקירה וזו ההנחיה שקיבל מנתניהו.

כמה חודשים מאוחר יותר לאחר החקירה, הפרקליטות מוצאת ראייה נוספת – רישומים של פילבר בזמן אמת שהכותרת שם היא "ראש הממשלה" ויש שם הנחיות שהיוו סיכום לאותה פגישת הנחיה. פילבר מוזמן לחקירה נוספת וחוזר על הדברים ושוב טוען כלפי נתניהו.

ללא הסכם עד מדינה עם פילבר, ייתכן ולא היה נולד תיק 4000 ואין עבירת שוחד. לכן, עדותו וחתימת הסכם עד מדינה עמו חשובה מאוד לפרקליטות. בשנתיים האחרונות אנו רואים ציוצים חריפים מאוד של פילבר נגד הפרקליטות. מה יקרה אם פילבר יסתור את עצמו בעדותו בבית המשפט ויגיד שלא היו דברים מעולם? הפרקליטות במקרה כזה תכריז עליו כעד עוין ויגישו את הודאותיו במשטרה ואת החומרים שמסר בחקירות.

בפרקליטות לא חוששים מזה. אם ירצה, יהיה עד עוין. משמעות עד מדינה היא שהיה שותף לעבירות פליליות ולכן חתם על הסכם עד מדינה. כל הטענות שמדובר בסחיטה של הפרקליטות, זה בולשיט.

"המוזיקה" בדיון מחר בבית המשפט תהיה חשובה. העובדה שנתניהו מגיע מחר לדיון היא כי הוא יודע שנוכחותו יכולה להשפיע על פילבר. השאלה היא עד כמה רחוק יילך פילבר עם הציוצים שלו. בפרקליטות לא מודאגים. מה שבטוח – זו תהיה עדות מעניינת מאוד.