ראש בראש, רק לא לטעות: משחק השחמט של פילבר והפרקליטות

הן הפרקליטות והן עד המדינה בתיק 4000, שלמה פילבר, ניצבים בפני דילמות מורכבות וסבוכות. טעות אחת יותר מידי של אחד מהצדדים עלולה להוביל לקריסת התיק או לשלוח את פילבר למאסר • פרשנות

זמן צפייה: 01:08

השלב הראשון לעדותו של שלמה (מומו) פילבר, עד המדינה המרכזי במשפט ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, הגיע לסיום החקירה הראשית ויתחדש לאחר חג הפסח עם החקירה הנגדית של סנגורי הנאשמים. זה מזכיר משחק שחמט מרתק בין שני שחקנים מתוחכמים במיוחד – שלכל אחד יש בעיקר מה להפסיד.

פילבר, כזכור, שימש כמנכ"ל משרד התקשורת כשנתניהו כיהן בעצמו בתפקיד השר. כדי להוכיח את התזה של תיק 4000 ולהרשיע את נתניהו בלקיחת שוחד, צריכה הפרקליטות להוכיח כי הוא קיבל טובת הנאה כלשהי – ובכך עסקה בעיקר עדותו של מי שהיה מנכ"ל אתר וואלה אילן ישועה; כי הייתה לו מודעות לכך – ועל כך העיד עד המדינה הנוסף בפרשה ניר חפץ, שהיה יועץ התקשורת של נתניהו; וכי הוא אכן השיב בתמורה כלשהי על טובות ההנאה שקיבל לכאורה (מתת) – ובדיוק לשם כך בפרקליטות הפעילו מכבש לחצים כדי לגייס את פילבר לתפקיד עד המדינה.

פילבר הוא עד קריטי לפרקליטות. בלעדיו בלתי אפשרי יהיה להוכיח את יסוד המתת שנדרש כדי להוכיח את עבירת השוחד. ומכאן, גם הדילמה העצומה של הפרקליטות בעניינו של פילבר, שדואג בחודשים האחרונים לצייץ את עצמו לדעת, ולהסביר עד כמה לשיטתו התזה של הפרקליטות מופרכת, שקרית ושגויה.

ב-20 שנות הניסיון שצברתי בתיקים פליליים וצווארון לבן, כשבלא מעט מהם נתקלתי גם בעדי מדינה שהיו מרכזיים לאישום כמו פילבר, מעולם לא נתקלתי בעד כמו פילבר שטוען קבל עם, עדה וטוויטר כי התכלית לשמה נועדה עדותו פסולה ומוטעית. גם ביום העדויות הראשון של פילבר הבליחה הטענה הזו מכיוונו, והעלתה את המתיחות עם הפרקליטות לשיא.

פילבר מציב את הפרקליטות בדילמה קשה. אז נכון, הם מנופפים בקלף של "עד עוין", שמשמעו בין היתר כי משקל עדותו במשטרה ייגבר באופן משמעותי, חלף עדותו בבית-המשפט. אולם לא בכדי בפרקליטות לא ממהרים להשתמש בקלף הזה, שעוד עלול להתברר כחרב פיפיות.

כדי להגיע למצב שפילבר יהיה עד עוין - יש קודם כל לרענן את זכרונו, למקרה ששכח בחלוף השנים, כשהוא עדיין נשאל שאלות כלליות בחקירה ראשית. לאחר מכן, מציגים לו את ההודעות, ככל שסותר את עדותו במשטרה בפרט מהותי, ניתן להגיש לאחר רענון הזיכרון את עדותו במשטרה.

בנוסף, ככל שימשיך להיות עוין ניתן יהיה לחקור אותו ראשית כנגדית - כלומר חקירה מודרכת של שאלות כן ולא. הקושי הוא רב כי המשמעות היא שהפרקליטות צריכה להגיד שעד התביעה המרכזי שלה, עד המדינה שלה, שקרן של ממש ושיש להעדיף את מה שאמר במשטרה תחת מסכת הלחצים ואיומים, על פני עדותו בבימ"ש. אולם דומה שפילבר יותר פוחד כיום מביטול הסכם עד המדינה מצד הפרקליטות, שכן שורת הציוצים שלו לפני עדותו (שהייתה חריגה) הפכה להיות מלחמת התשה מול הפרקליטות.

אם בפרקליטות יגיבו למוקשים שמניח בפניהם פילבר, שרק ילכו ויתרבו בחקירה הנגדית שלו על-ידי סניגורי נתניהו ואלוביץ', הם מסתכנים בציורו כעד לא אמין והופכים אותו לאויב שלהם. מצב כזה מבחינת הפרקליטות יכול להתברר כהרה אסון – כיצד יבקשו מבית-המשפט להעניק לעדותו משקל מכריע כאשר הם בעצמם מובילים את בית-המשפט לפקפק באמינותו? זה עלול להוביל לקריסת התזה כולה.

פילבר, סביר להניח, מודע לדילמה הזאת של הפרקליטות ולכן "מרשה" לעצמו הרבה יותר ממה שכל עד אחר היה מרשה. עם זאת, גם בפניו עומדת דילמה לא פשוטה כלל ועיקר: מצד אחד, הוא זכה להסדר עד מדינה שמותנה בכך שהוא ישמור על הנרטיב שסיפק בזמן הודאתו במשטרה. מעל צווארו מרחפת הסכנה שבפרקליטות יבטלו עמו את ההסדר, ואז הוא יועמד לדין בגין עבירות שכל שיוכחו יכולות להוביל לענישה משמעותית. פילבר, נזכיר, אישר שהיה חלק מקנוניה כללית של סיוע לאלוביץ'.

מנגד, טועה מי שסבור כי פילבר מצייץ את ציוציו רק כדי להחניף לנתניהו, מי שהגדיר בעצמו כמושא אהבתו. פילבר משוכנע באמת ובתמים שהתביעה עשתה עליו תרגיל רציני, כאשר החוקרים טענו בפניו כי יש בידם חומר ראיות רב, ואף רמזו להקלטות מפלילות, בעוד שהלכה למעשה כיום אנו יודעים שמדובר בשתי שיחות של ישועה עם עצמו. ואם כל זה לא מספיק, הרי שפילבר מקיים קשיים עסקיים הדוקים עם יועצי התקשורת של נתניהו, ופועל עמם בשיתוף פעולה מלא.

עו''ד אייל בסרגליק
עו''ד אייל בסרגליק | צילום: ליאת מנדל

עינינו הרואות, פילבר והפרקליטות נמצאים בדילמות לא פשוטות וקריטיות – האחד יכול לאבד את חירותו אם יבצע מהלך אחד יותר מדי, אך נאלץ לפעול בניגוד גמור לצו מצפונו. השנייה עלולה למצוא עצמה עם תיק שקורס מתוך עצמו אם תבצע תנועה אחת חדה מדי. אז מי יכריז בסוף על שחמט?

עו"ד אייל בסרגליק הוא יו"ר הפורום הפלילי הארצי בלשכת עורכי הדין

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com