הפקטור הסיני: המפנה האמריקני ביחס למזה"ת מגיע עם תג מחיר

סין השקיעה מאות מיליארדי דולרים בתשתיות. בארה"ב עקבו והעלו הילוך לבלום את הסינים וכעת מצפים בוושינגטון שידידותיה, בהן ישראל, יתגייסו להיאבק בסין. זה לא ירפה את ידיה של בייג'ינג שהמזרח התיכון הפך עבורה לזירה חשובה הרבה מעבר לנפט • דעה

זמן צפייה: 04:11

לא מעט נכתב על כך שהיריבות מול סין הביאה את ארה"ב לזנוח את המזרח התיכון וצמצום התלות האמריקנית בנפט המופק באזור החיש מגמה זו. כעת, אנו בנקודת תפנית – המעורבות הסינית הגוברת באזור מחייבת את ארה"ב לחזק את מעמדה. זאת ועוד – בראייה האמריקנית יש למזרח התיכון ולישראל תפקיד מרכזי במערכה הטכנולוגית מול סין.

ה-Tech War החליף מזמן את ה-Trade War. אפל הבינה בעצמה שסין לא יכולה לשמש כבסיס הבלעדי להרכבת האייפון והחלה להעתיק את מערך ההרכבה להודו. אינטל שקלה להקים מפעל חדש לייצור שבבים בסין, אבל מיהרה לזנוח את הרעיון. לפני כמה שבועות, חתם הנשיא ביידן על חוק שיזרים 280 מיליארד דולר לקידום תעשיית השבבים והמחקר והפיתוח הטכנולוגי בארה"ב. רוב המשאבים יוקדשו להבטחת ההובלה האמריקנית בתחומי הבינה מלאכותית, רובוטיקה, מחשוב קוונטי ותקשורת דור 5 ו-6.

זהו גם הרקע לשורת מהלכים שעליהם הודיעה ארה"ב עם בעלות בריתה במהלך ביקור ביידן במזרח התיכון. בהודעות הרשמיות אין זכר לסין, אבל היא נוכחת. מאוד. סין ביססה נוכחות אסטרטגית במזה"ת באמצעות השקעות בהיקף מאות מיליארדי דולרים בתשתיות מסורתיות (נמלים למשל) ובתשתיות מידע וטכנולוגיה – החל מרשתות תקשורת, עבור בכבלי תקשורת תת-ימיים וכלה במיזמי "עיר חכמה" ועוד. הדבר לא נעלם מעיניה של ארה"ב.

ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג | צילום: רויטרס

אם בעבר הסתפקה ארה"ב בלחץ על בנות בריתה, בהן ישראל, להימנע מהשקעות סיניות, כעת, היא מעלה הילוך לבלימת סין ומצפה שידידותיה אף יתגייסו לסייע למאבק בסין. כך למשל, סעודיה וארה"ב הודיעו על מיזם משותף לפיתוח טכנולוגיות תקשורת דור חמש ושש, שמטרתו להחליש את שליטתו של תאגיד וואווי הסיני.

גם ישראל נדרשה להתגייס. לקראת הביקור, ישראל וארה"ב הודיעו על כינון דיאלוג אסטרטגי על טכנולוגיה לקידום שיתוף הפעולה בין שתי המדינות במו"פ הטכנולוגי ברמה הגבוהה ביותר. מבחינת ארה"ב, ישראל תגויס לסייע בתחרות מול סין. הדיאלוג גם יעסוק ב"ניהול סיכונים במערכות החדשנות" – ניסוח דיפלומטי למניעת זליגת טכנולוגיה ישראלית לסין.

ההודעה המשותפת גם מניחה את התשתית לאפשרות שישראל תתבקש להטיל מגבלות ייצוא לסין. אבל, אין מדובר רק ב"תג מחיר", אלא גם בהזדמנות להעמיק את המעורבות וההשקעות האמריקאיות בחדשנות הישראלית.

זה לא ירפה את ידיה של סין. אזור המזרח התיכון הפך לזירה חשובה עבור בייג'ינג הרבה מעבר לנפט. סין עקבה אחר ביקור ביידן וכבר שיגרה מסר חריף וישיר לישראל לא לאפשר ללחץ אמריקני לפגוע ביחסי שתי המדינות. וזה קורה לאחר ש"הסכמי אברהם" שיפרו את היחס הסיני לישראל.

טומי שטיינר
טומי שטיינר

יחסים טובים עם בייג'ינג חשובים לישראל במיוחד כשגוברת ההבנה בירושלים לצורך בניהול סיכונים בקשרי הגומלין עם סין. היריבות הסינו-אמריקנית עוד תציב דילמות בפני מקבלי ההחלטות בירושלים. שותפותיה החדשות של ישראל במזה"ת יתמודדו עם שאלות דומות. גם על זה יהיה כדאי להם להידבר.

טומי שטיינר הוא מנהל תחום מדיניות בקבוצת SIGNAL למדיניות סין וליחסי ישראל-סין

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com