ישראל וחמאס לא מעוניינים בהסלמה - אך נערכים לה • פרשנות

בעוד שבעבר אף צד לא רצה בסבב לחימה נוסף, כיום שני הצדדים לא ימנעו מהשלמת המשימות שלא הספיקו ב"שומר החומות" ומלחמה עלולה לפרוץ כבר מחר בבוקר. במקביל, המצרים מנסים להרגיע את הרוחות

טנק של צה"ל יורה
טנק של צה"ל מבצע ירי לעבר מטרות ברצועת עזה במהלך מבצע "שומר החומות" | צילום: רויטרס

אם בעבר היה נראה כי חמאס וישראל לא מעוניינים בהסלמת המצב, נראה שבנקודת הזמן הנוכחית, כל צד יכול להשלים את מה שלא הצליח בשומר החומות. בעוד שחמאס מתנהל ללא כסף קטארי, שלא יכול להיכנס אל הרצועה בשל ההתנייה של ישראל לעשות כן, רק כאשר יהיה פתרון לסוגיית השבויים והנעדרים. נוסף על כך, ברצועה אין אופק להכנסת פרוייקטים כלכליים היות ושיקום עזה גם כן מותנה בפתרון הסוגייה. הלכה למעשה, אין לחמאס שום הישגים אותם הוא יכול לתווך אל דעת הקהל הפלסטיני. האיום לפגע במצעד הדגלים שנערך בירושלים, נשאר כאיום ולא התבצע בפועל.

לתפיסת החמאס והג'יהאד האסלאמי, הם יוכלו לעמוד בסבב לחימה של מספר ימים ואף להפיק מכך תועלת. לפי הערכת ארגוני הטרור, סבב שני יכול להביא לתוצאות הרצויות מבחינתם ולחזק את מעמדם כ"מגיני ירושלים", בהתחשב שסבב שלישי לא צפוי להתקיים. מבחינתם, להילחם מול ישראל פעמיים במשך חצי שנה נחשב כהישג בלתי נתפס.

מאידך, במערכת הביטחון הישראלית ערוכים לפתוח במתקפת אש עוצמתית כבר מחר אם יצטרכו. בסבב הקודם ביקש הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן, לחדול בתקיפות למרות שנותרו עוד יעדים ומטרות בשטחי הרצועה שלישראל יש עניין לתקוף. בצד השני, החמאס והג'יהאד האסלאמי מאחדים כוחות לקראת מלחמה ועובדים על ייצור כוח רקטי משותף נגד ישראל.

בסופו של דבר, שני הצדדים לא רוצים הסלמה אך נערכים אליה בזמן שהמצרים מנסים להרגיע את הרוחות ולהביא לשקט ארוך טווח. בעוד שלחמאס הם משדרים מסר לפיו ישראל תאפשר את הכנסת הכסף הקטארי, לישראל המסר שעבר הוא שחמאס קרוב להתגמש בסוגיית החזרת השבויים והנעדרים. למצרים אין הרבה זמן של חסד והם מנסים לייצר פתרון יצירתי שיוסכם על הצדדים - בינתיים ללא הצלחה מרובה. החשש בקהיר הוא שברגע שהאינטרסים של הצדדים לא יתממשו, המצב ידרדר לסבב לחימה נוסף.