הקשר בין הונאות ברשת לאילון מאסק • דעה

מיליארדי דולרים נגנבים מדי שנה בפשעי סייבר, הונאות והתחזות. תתפלאו, אבל אחד האחראים לתופעה הוא מייסד טסלה שבפעולה אחת הרעיד את עולם הקריפטו והפך למטרה מרכזית להתחזות. הוא אמנם לא לבד, אך הוא לא עשה דבר כדי למנוע את הבעיה

אילון מאסק
אילון מאסק | צילום: רויטרס

בכל גל קורונה ישנה עלייה עצומה בצמיחת המסחר באינטרנט. בכל פעם שעולה הצריכה באינטרנט, עולה במקביל גם הצמיחה של פשעי סייבר, הונאות והתחזות. בכ-25 שנים של אינטרנט, הגיע המסחר האלקטרוני בעולם לכ-14% מכלל המסחר העולמי, ובתוך שנתיים בלבד של קורונה - קפץ המסחר האלקטרוני להיקף של 20% מכלל המסחר בעולם.  כלומר צמיחה של 40% בשנתיים בלבד, תהליך שהביא במקביל להאצה אדירה של פשעי הסייבר.

פשעי הסייבר המוכרים יותר לציבור כוללים התקפות של חדירה לארגונים לצורך גניבת מידע פיננסי או עסקי, פריצות כופר ועוד. אולם, השנה האחרונה הייתה שנה חסרת תקדים בהיקף ובמימדים של ההונאות, הזיופים וההתחזות באינטרנט. מדובר בתופעה הולכת וגדלה של גניבת מילארדי דולרים במצטבר בכל בשנה ממשתמשים תמימים (ה-FBI את הנזקים מפשעי אינטרנט בהיקף של 4.2 מיליארד דולר בארה"ב בלבד בשנה).

ההתקפות הללו הן התקפות המתרחשות מחוץ למערכות שבשליטת הארגון. מדובר בהתחזות באמצעות אתרים ודפים ברשתות חברתיות שמטרתם להונות משתמשים, לגנוב את פרטי האשראי שלהם, את סיסמאות הכניסה שלהם לאתרים, לגנוב מהם מידע, או לחדור למחשב ולרשת שלהם. להתקפות הללו ישנה השפעה ישירה על הארגונים המשמשים כמטרה – מאובדן הכנסות (שאותן מקבלים המתחזים), דרך אובדן אמון צרכנים ועד גניבת מידע וכספים ישירות מהארגון.

התחומים שבהם התרחשה צמיחה ייחודית בהונאות בשנה האחרונה היו תחום הפארמה, האופנה, הפנאי והפיננסים, אולם ההונאות מכוונות היום לחברות כמעט בכל תעשייה. לא מדובר באיומים שהם מנת חלקם של חברות גדולות או המותגים הגדולים בלבד - אחד השינויים שאירעו בשנים האחרונות הוא שגם חברות קטנות ובינוניות עם מוצר או שירות אחד הפכו למטרה של פושעי הסייבר המתחזים.

כדי לבצע את הונאות ההתחזות ברשת מקימים פושעי הסייבר אתרים דומים או זהים לאתר מקורי, שבהם תתבצע פעולת ההונאה או יימכר מוצר מזויף ומפעילים כלים שונים למשיכת הגולשים לאתר – משליחת הודעות פישינג בדואר אלקטרוני, פישינג באמצעות הודעות טקסט לטלפונים סלולריים (פעולה המכונה סמישינג), והפעולה הקשה ביותר לזיהוי אשר הופכת לפופולרית במיוחד – סושיאל פישינג – התחזות ברשתות חברתיות.

השימוש הגובר ברשתות החברתיות, והעובדה שאנשים סומכים על המידע המופץ בהן, הם הקרקע הפורייה עליה מסתמכים פושעי הסייבר. כדי לבצע את זממם מקימים העבריינים דפים מזויפים המתחזים לדפים המקוריים של החברות או פותחים פרופילים המתחזים לבכירים בארגון.

באמצעות הדפים או הפרופילים המזויפים מקיימים הפושעים אינטרקאציה עם הקהילה. לעיתים רבות יעתיקו פוסטים מהדף המקורי על מנת לייצר אמינות, ובשלב מסוים יפנו את העוקבים לאתר מתחזה או יתקדמו להונאה בתקשורת ישירה עם העוקבים, באמצעות מסנג'ר או וואטסאפ.

אחת הדוגמאות הבולטות שהיו בשנה האחרונה להתחזות פרסונלית, שבהן העבריינים מתחזים לאנשים בעלי השפעה ולבכירים בחברות הייתה ההתחזות לאילון מאסק. מאסק, שבמהלך העשור האחרון הפך לאחד האנשים המוכרים בעולם, הוא הדוגמה הטובה ביותר לסכנה שמתרחשת כשמשלבים חוסר אחריות, יד קלה על המקלדת, אגו, עשרות מיליוני עוקבים ופושעי סייבר מתוחכמים.

בציוץ אחד, מאסק הרעיד את עולם הקריפטו והכיר למאות מיליוני עוקבים מכל העולם, מטבע דיגיטלי שעד אז היה אנונימי לחלוטין – הדודג'קוין. ציוציו של מאסק הם חלק מדפוס התנהגותי שונה בנוף הכלכלי. מאסק לא מתנהג כמו "עוד מולטי מיליארדר". כתוצאה מהאישיות המוחצנת שלו, והיכולת שלו לרתום אחריו מיליוני עוקבים, הוא הפך לאחת המטרות המרכזיות להתחזות שהצליחה להניב לעבריינים מיליוני דולרים וזאת לאחר שהצליחו להפיל גולשים בהונאות קריפטו.

יואב קרן
יואב קרן | צילום: צילום: חן גלילי

אולם, גם לאחר שפורסמו הידיעות על התחזות למאסק, לא נעשה על ידו דבר כדי לעצור את התופעה. למען ההמחשה: בחודש מאי 2021 איתרנו 205 פרופילים מזויפים המתחזים למאסק בפייסבוק וברשתות חברתיות מרכזיות כמו אינסטגרם ולינקדאין.

כמובן שמאסק אינו לבד. אליו מצטרפים שורה ארוכה של אנשים, חברות וארגונים שמתעלמים או אינם מודעים לסכנה הגוברת של הזיופים וההונאות. החדשות הטובות הן שהיכולות הטכנולוגיות למאבק באיומים הללו כבר קיימות.

ניתן היום לאתר ולהסיר אתרים מתחזים ופרופילים מתחזים בדיוק ובמהירות רבה. עבור חברות מדובר בצורך אמיתי המשפיע ישירות על השורה התחתונה בעולם שבו הכלכלה הדיגיטלית צומחת באופן מסחרר. עבור בכירים ובעלי השפעה – מדובר באחריות חברתית אל מול העוקבים שלהם שאין להתעלם ממנה. השינוי המשמעותי יגיע כשחברות, מותגים ומשפיעני רשת כמו מאסק ואחרים יבינו את גודל האיום כנגד האזרח הפשוט, ינהגו באחריות ויחליטו להילחם בתופעה באופן יזום. אי אפשר להשאיר את כל האחריות על האזרח הקטן.

יואב קרן הוא מנכ"ל BrandShield, המתמחה במעקב, ניטור והסרה של הונאות, זיופים והתחזויות ברשת עבור חברות ומותגים מהמובילים בעולם

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com