מות החוסים במעון בחולון – אסון ידוע מראש • דעה

החשד להרעלת מזון במעון לאנשים עם מוגבלות בחולון שהוביל למותם של שלושה חוסים הוא תוצאה ישירה של ההפרטה האגרסיבית בשירותי הרווחה. המחדל מוכיח עד כמה דרוש שהמדינה תגביר את הפיקוח

זמן צפייה: 02:26

האסון הגדול שאירע במעון החוסים "בית דפנה" בחולון, כשבתוך יומיים בלבד שלושה מדייריו מצאו את מותם ושלושה נוספים מאושפזים בבית החולים, וכל זאת כתוצאה לפי החשד מהרעלת מזון – הוא הנמשל העגום לסוגיית ההפרטה האגרסיבית והמסוכנת שביצעה מדינת ישראל ברבות השנים לשירותי הרווחה שהייתה אמורה לספק בעצמה.

לפני הכול, המקרה המזוויע הזה הוא הוכחה נוספת וכואבת במיוחד, כאילו היינו צריכים עוד אחת כזאת, לכישלון המהדהד והמוחלט של המדינה בהפרטת שירותי הרווחה. בתי האבות, מעונות החוסים ומוסדות רווחה נוספים הפכו למסחטת מזומנים עבור חברות בורסאיות, ומנהליהם כבר זמן רב לא נמצאים על המסלול הנכון.

מה לעשות, גם במדינה שרוצה להיות מדינה קפיטליסטית עם כלכלה חופשית, צריך לדעת מתי לשים גבולות. התכלית החשובה מאין כמותה של ניהול ותפעול מעון לחוסים פשוט אינה נועדה להשיא תועלת כלכלית. וברגע שהמדינה הפריטה לדעת את עצמה ואת השירותים החברתיים שהיא אמורה להעניק לאזרחיה, התהפכו היוצרות. בשם הרווח הכלכלי, אפשר גם לחסוך בהוצאות ניקיון, סניטריה וכוח אדם. כאילו אין בצד השני של המשוואה חיים של בני אדם.

אבל האמת היא, שהסיפור הזה גדול אפילו הרבה יותר מהמחדל הממשלתי המתמשך בהפרטת שירותי הרווחה. ואולי, הוא בכלל מאפשר לנו להבין לעומק את האווירה שמלכתחילה אפשרה את הפרטת שירותי הרווחה. כל עוד מדובר במעון לחוסים, אנחנו מוכנים לסבול "טעויות אנוש". אם, חלילה, היה מדובר בגן ילדים או מטבח צבאי, חצי מהמדינה כבר הייתה על הרגליים: התקשורת, הפוליטיקאים ואזרחים רבים היו מתקוממים.

אם כך, זו האדישות של הממשלה לדורותיה, שהיא גם האדישות של כולנו, שהובילה למחדל העצום הזה. לו באמת היה לנו אכפת מהחלשים בחברה, לא היינו מאפשרים לשירותי הרווחה הפרטה קיצונית וחדה שכזאת. ואם בכל זאת בחרנו בהפרטה, לא ייתכן שמהלך משמעותי שכזה לא ילווה בהגברת האכיפה על המוסדות הפרטיים. מדינה שמפריטה את כל שירותי הרווחה צריכה לתגבר במידה ניכרת את הפיקוח והרגולציה על המוסדות המופרטים – שהרי האחריות לשירותים החברתיים, גם אם היא לא מספקת זאת בעצמה, עדיין נמצא בעיקר בידיה של המדינה.

עו''ד דוד מנע
עו''ד דוד מנע | צילום: צילום: ראובן קופצינסקי

למרבה הצער, הניסיון מלמד שבעוד כמה ימים תשכך הסערה ומצב החוסים במעון יוותר בדיוק כפי שהיה. גם שלושה חוסים מתים לא מספיקים כדי לזעזע כאן את אמות הסיפים.

עו"ד דוד מנע הוא בעלים של משרד מנע ושות' המתמחה בדין הנזיקי

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com