הזינוק במחירי הדירות נמשך: מצב הרסני עבור דור שלם של צעירים

הנתון שלפיו מחירי הדיור זינקו בכ-18 אחוזים בשנה האחרונה הוא תוצאה של שחיקת האמון במסוגלות המדינה לבלום את ההתייקרויות. למרות שהנתונים מראים ירידה במספר העסקאות, המחיר ממשיך לעלות כי אין מספיק היצע ואופק לשינוי. וכיצד זה ישפיע על הבחירות? • פרשנות

זמן צפייה: 10:32

הזינוק המדהים במחירי הדירות – כ-18 אחוזים בשנה האחרונה – אין לו תקדים גם בשנות המשבר הקשות ביותר. ככל הנראה, מערכות הבחירות התכופות שחקו את האמון במסוגלות של הממשלה לבלום את ההתייקרויות בשוק הדיור באמצעות תוכניות חירום למיניהן, כשבמקביל, המלחמה באוקראינה ממשיכה להקפיץ את עלות חומרי הגלם לבנייה.

העלייה האחרונה בולטת דווקא על רקע הצניחה במספר העסקאות בשוק, שעליה מדווחים במשרד האוצר כבר חודשיים ברצף. במילים אחרות: הישראלים רוכשים פחות דירות באופן מובהק (מפחיתים ביקוש), ובכל זאת המחיר עולה (בהיעדר היצע ואופק לשינוי). זוהי סיטואציה הרסנית עבור דור שלם של צעירים.

העלייה הרשמית במחירי הנדל"ן לא כוללת את חישוב הריבית על המשכנתאות, שטיפסה במהירות בחודשים האחרונים. העלאת הריבית נועדה אמנם לצנן את השוק לטווח הארוך, אך בינתיים לא בלמה את התייקרות הדירות החדשות – ומנגד הכבידה את ההחזר החודשי לבנקים על הלוואות קיימות.

שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם שוק השכירות, שהוא החלופה לרכישת נדל"ן, ממשיך להפתיע לרעה: החוזים החדשים (במעבר בין דירות) זינקו בתוך חודש אחד ב-7%, ובעת חידוש חוזים קיימים עולה המחיר ב-3.5%. חברת "דירה להשכיר", שהבטיחה לספק 100,000 יחידות דיור לטווח ארוך בתוך עשור, מסרה עד כה אלפים בודדים בלבד.

יחד עם סעיפים נוספים, מדד המחירים לצרכן רשם אמש את הקפיצה החודשית החדה ביותר מאז 2009 – 1.1% - והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נסקה ל-5.2%, הרחק מעל ליעד שקבעה הממשלה. מתוך המדדים הללו נגזרים מחירים נוספים במשק (כמו למשל תעריף הארנונה), ולכן התייקרות אחת עלולה להוביל לאחרת.

פגישת לפיד נתניהו
ידברו על יוקר המחיה וינסו להימנע מהזכרת הכישלונות. לפיד ונתניהו | צילום: חיים צח, לע''מ

השאלה היא עד כמה הגל הנוכחי ישחק תפקיד במערכת הבחירות הקרובה: במאבק מול יוקר המחיה, שני המועמדים לראשות הממשלה צברו כישלונות משמעותיים, ולא בטוח שלמי מהם יש אינטרס להציף את הנושא באופן שיזכיר את מחדליו שלו.

עד כה, למעט ראש הליכוד נתניהו, שהציג תוכנית נדל"ן (לטעמי מופרכת בחלקה הגדול), אף מפלגה לא פרסמה מצע המתייחס לנושא.