לא רק אכיפה וטיפול: התנדבות בקהילה תסייע למיגור האלימות בחברה הערבית

מלבד הגברת האכיפה שהיא הכרח, שינוי במעורבות מערכות החינוך, תנועות נוער, מנהיגות ארצית ומקומית ושיתוף התושבים עצמם – יוביל לצמצום התופעה שהפכה לעקובה מדם • דעה

הפגנה נגד האלימות בחברה הערבית

לקהילה מקומית יש את ההיכרות הטובה והקרובה ביותר עם האתגרים והקשיים המונחים לפתחה, כמו גם עם חוזקותיה, ובתוך כך גם על האזרחים בקהילה מוטלת האחריות להפוך לגורם אקטיבי, שמסייע במציאת פתרונות. על מנת שתצלח דרכם, יש לצייד אותם בכלים מתאימים בדמות הכשרות והדרכות, שבעזרתן יוכלו לסייע לקהילתם לחזק את חוסנה ולאפשר לה התמודדות טובה יותר עם חולשותיה ואתגריה.

החברה הערבית מתמודדת כיום עם תופעת אלימות המתגברת ומקצינה. מתחילת השנה נרשמו יותר מ-100 קורבנות לגילויי אלימות שונים. בתקופה האחרונה חזינו בקטטה המונית שפרצה בכניסה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, על אלימות בכניסה למרכז הרפואי לגליל בנהריה, מקרי רצח, הצתות, ירי ועוד. הנתונים היבשים מדאיגים ואל למדינה ולמוסדותיה, ולחברה הערבית עצמה – לקבל את התופעה.

טיפול שורש בתופעת האלימות בחברה הערבית מצריך עבודה נחושה ועקבית - לא רק של מוסדות האכיפה. פעולה כזו מצריכה תוכנית נרחבת בשיתוף הרשויות, מערכת החינוך המקומית, תנועות נוער, עמותות וארגונים חברתיים. גם לקהילות השונות יש תפקיד מפתח בטיפול בסימפטומים ובהתמודדות עם גילויי התנהגות אלימה שמובילה לפשיעה, שעיקרה הוא פגיעה ברוב הציבור שומר החוק בחברה הערבית.

מניסיוננו בכל הקשור לפעילויות התנדבות בחברה הערבית, מעבר לעובדה שתושבים מתנדבים לוקחים אחריות ופועלים למען קהילותיהם, הם מעידים כי תחושת הביטחון האישי שלהם מתחזקת. הניסיון מלמד שכשרותמים את הקהילה המקומית ומציידים אותה בכלים מתאימים, היא הופכת לבעלת עניין. כשמניעים אותה לפעילות התנדבותית ממוקדת היא הופכת לשותפה מרכזית.

כפועל יוצא, גם המנהיגות המקומית יוצאת נשכרת, שכן היא זוכה לאמון ולהערכה מתושביה. הענקת כלים למתנדבים מתוך הקהילה למיגור תופעות אלימות ובעיות נוספות, הופכת אותם לשותפים פעילים ויעלים, ומעניקה להם מוטיבציה לשנות מבפנים.

עידו לוטן
עידו לוטן

האלימות אינה גזרת גורל, בכוחנו כאזרחים לחולל שינוי גדול והפתרונות נמצאים גם בידינו. הגברת האכיפה המשטרתית וטיפול תשתיתי הם הכרח, אך פעולות אלו לבדם לא יובילו ליצירת סביבה בטוחה. רק שינוי תפיסתי ותודעתי מהותי, תוך שיתוף פעולה רב מערכתי, הן של מערכות החינוך, המנהיגות הארצית, המנהיגות המקומית - ומעל הכול שיתוף התושבים עצמם, יחזק את הלכידות החברתית ויגייס את הקהילות המקומיות למען המטרה המשותפת – הפחתת האלימות ומניעת הידרדרותה לפשיעה חמורה.

עידו לוטן הוא מנכ"ל עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com