איראן עושה בית ספר למערב - שכמעט ולא מגיב • פרשנות

הרפובליקה האסלאמית רוצה להגיע לשולחן המשא ומתן ובוחרת לעשות זאת בכוח - השתלטות על מכליות ופיגועים. אלא שהמערב אינו רוצה לצאת למלחמה, ולכן מבליג על התקיפות

זמן צפייה: 02:59

איראן, עליה מופעל לחץ כלכלי הדוק, מנסה לגרור את המערב לשולחן המשא ומתן ולהחזיר את תזרים המזומנים אליה. היא מחליטה לעשות את זה בכוח – ועל הדרך היא מרוויחה הרתעה נפלאה.

בחודשים האחרונים טהראן עושה בית ספר למערב, שכמעט ולא מגיב. איראן מותחת את הגבולות – השתלטויות על מכליות, פיגועים ופיצוצים, ונראה כאילו המערב נרדם. הדבר היחיד שקרה בפועל, זה שמטוסי 35-F חגו מעל השטח האווירי של הרפובליקה האסלאמית – וחזרו.

וכך, למעשה, מחזקים האיראנים את ההרתעה שלהם, כאשר כיום אוניות מערביות מפחדות לעבור במצרי הורמוז. גם המערב מצהיר שאינו רוצה לצאת למלחמה, דבר אותו מדגיש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"צייתו לפקודות ולא תיפגעו": הקלטת מעצר המכלית הבריטית

המתיחות במפרץ הפרסי: שרשרת של תקריות הולכות ומסלימות

איראן מפרסמת: כך עצרנו את מכלית הנפט במפרץ הפרסי • תיעוד

Capture
איראן: ''תיעוד מהמל''ט שנטען כי הופל''

מוקדם יותר היום, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף האשים את היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ון בולטון, כי הוא מנסה לגרום למלחמה בין המערב לאיראן. "אל תטעו, לאחר שנכשל לפתות את טראמפ ל'מלחמת המאה', מפנה ג'ון בולטון את הארס שלו כלפי בריטניה, בתקווה לרתום אותה למערכה במזרח התיכון".

לפני כן, שגריר איראן בלונדון חמיד באעדינג'אד אמר כי יש להימנע מהחרפת המתיחות במפרץ הפרסי. "הממשל הבריטי צריך לרסן את הכוחות הפוליטיים הפועלים להסלמת המצב בין איראן לבריטניה". השגריר קרא לממשל "לרסן את המתח הגובר מול איראן. בריטניה פועלת בצורה מסוכנת ולא חכמה בתקופה רגישה במזרח התיכון. איראן מוכנה להגיב לתרחישים שונים".

שר במשרד הביטחון הבריטי אמר כי המחויבות הראשונה של הממשל היא לפתור את סוגיית המכלית שנעצרה. "בריטניה מחויבת להראות נוכחות צבאית במזרח התיכון במטרה לשמור על מצרי הורמוז פתוחים". לדבריו, האיום באזור הוגבר בתקופה האחרונה, ולכן בריטניה שולחת לשם כוחות צבאיים.

זריף בהצגת הסכם הגרעין. האחראי על השכנועים
שר החוץ האיראני זריף | צילום: רויטרס

הבוקר פורסמה הקלטה של מעצר המכלית הבריטית במצר הורמוז, כפי שנשמעה ברשת מכשירי הקשר הימיים. "אם תשנו את מסלולכם ותצייתו לפקודות – תחת החוק הבין-לאומי תוכלו לעבור ללא פגע או הפרעה", נשמע איש חיל הים האיראני אומר ברשת הקשר.